jojoen Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Jeg kjøpte meg nytt Sony DCR-HC90E videokamra i 06.07.05. Etter sommeren har jeg ikke ladet det, så batteriet var helt tomt. Så jeg tok det på lading. Det fikk lade ferdig, men virker ikke alikevel. Kan filme hvis jeg har laderen tilkoblet stikkkontakten og kamera. Men det er jo utrolig lite praktisk. Har kjøpt kameratet på Best-buy, og lurer på hvor lenge reklamasjonen er? Eller er det noe annet som gjør at det ikke virker? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Du har 2 års reklamasjonsrett på alle produkter ifølge forbrukerkjøpsloven, og på varer som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år er det 5 års reklamasjonsrett på. Det er altså ingen tvil om at reklamasjonstiden ikke er ute . Ta kontakt med de med feilbeskrivelse, og følg instruksjoner, regner med det ordner seg Lenke til kommentar
jojoen Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 Takk skal du ha. Ble litt lette nå Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Jeg kjøpte meg nytt Sony DCR-HC90E videokamra i 06.07.05. 6903787[/snapback] vet ikke helt, men tror ikke du kan reklamere kamera p.g.a. dårlig batteri etter over 1 år. selv om du har kanskje 2 år garanti på kamera, så tror ikke du har det på batteri..... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 no_viking_no: Skill mellom garanti og reklamasjonsrett er du snill - det er to forskjellige ting. jeg er enig i at dersom batteriet ditt ikke fungerer lenger så kan det hende butikken avslår reklamasjon - for batterier forringes over tid. Men verdt et forsøk. Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 no_viking_no: Skill mellom garanti og reklamasjonsrett er du snill - det er to forskjellige ting. jeg er enig i at dersom batteriet ditt ikke fungerer lenger så kan det hende butikken avslår reklamasjon - for batterier forringes over tid. Men verdt et forsøk. 6903997[/snapback] reklamasjon er en melding til selger om en antatt mangel ved varen og at kjøperen vil gjøre et krav gjeldende som følge av denne mangelen. jeg tipper at batteri var med kamera ved kjøpet, derfor kan du ikke reklamere fordi det er ikke noen mangel..... eller hva ?!?! Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Om et batteri plutselig slutter å fungere, så kan det være en mangel - da dette ikke er "vanlig" oppførsel på et batteri. Men at et batteri blir dårligere over tid, for så å ha svært lav batterikapasitet, det er ingen mangel fordi det er normalt for batterier å oppføre seg slik. Så er et tvilsspørsmål. Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Om et batteri plutselig slutter å fungere, så kan det være en mangel - da dette ikke er "vanlig" oppførsel på et batteri. Men at et batteri blir dårligere over tid, for så å ha svært lav batterikapasitet, det er ingen mangel fordi det er normalt for batterier å oppføre seg slik. Så er et tvilsspørsmål. 6904172[/snapback] vet ikke, han må nesten ta kontakt med selger/produsent. har selv Sony kamera og dårlig batteri, får ladet den opp men går veldig fort tomt for strøm. det er bare sånn det er med batterier..... om det er mobil, laptop kamera e.l. kan vare enig med deg hvis batteri slutter å virke etter noen mnd. men her snakker vi om over et år..... Lenke til kommentar
EspenE Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Forbrukerkjøpsloven sier det er 5 års reklamasjonsrett på produkter som er ment for å vare vesentlig lenger enn to år. Videokameraer, kameraer og mobiltelefoner er typiske produkter som omfattes av lovens øvre grense. Garanti er ikke noe som reguleres av loven, og dette er noe de forskjellige leverandører setter individuellt. Det eneste loven sier om garanti er at for å ha anledning til å bruke begrepet må garantien dekke vesentlig mer enn det som reguleres gjennom reklamasjonsretten. Enkelte produsenter later til å tro at etter deres garantitid har løpt ut så kan det ikke gjøres krav mot dem. Mange eiere av ipod har nok historier å fortelle her vil jeg tro. Andre igjen hevder at produktene deres ikke omhandles av 5 års grensen, men så lenge dette ikke går frem av produktets dokumentasjon, kan man ikke hevde dette. Og hvem vil i skriftlig form gå ut å hevde at produktet ikke er ment å vare lenger enn to år? Sannsynligvis ingen. Imidlertid har jeg lest en e post fra klageavdelingen til en herværende produsent av printere som de senere år også har fusket i kamerafaget, at de prøvde å vri seg bort fra et ombytte nettopp ved å påstå at produktet ikke var ment å vare mer enn to år. Temmelig ødeleggende for imaget i mine øyne. Nå er det ikke slik at man automatisk får medhold i alt. Dette er en reklamasjonsrett i ordets direkte betydning. Det betyr at om man ikke reklamerer innen rimelig tid har man ikke stort man skal ha sagt. Kommer man etter to år å klager på et pc batteri som men påstår begynte å svikte et år tidligere, har man en dårlig sak. Det samme gjelder om man klager på dårlig funksjon i et objektiv og teknikeren finner ut at det er fullt av finkornet sand. Derfor er det ingen grunn til troppe opp i en butikk og kreve ny vare umiddelbart. Produsent vil alltid sjekke om produktet er defekt grunnet feilbruk eller om årsaken skyldes produksjonsfeil. I tillegg så kommer vurdering om hva som er en slitedel og hva som er en hoveddel. Ingen reklamerer på en printer fordi blekkpatronen er tom. Man ser jo at blekket er pent fordelt på bildene i fotoalbumet. På samme måte vil et batteri sakte bli dårligere over tid, og at man må bytte batterier etter et år til halvannent er ikke uvanlig. Slutter ting derimot brått å fungere er det derimot rom for å se saken nærmere an. Det kan ha en innebygget feil spom har slått ut eller det kan ha gått i bakken med et smell med den følge at kontaktfeil har oppstått. I førstnevnte tilfelle må en tekniker konstantere feilen og den dekkes over reklamasjon, i sistnevnte sak må den samme tekniker konstantere at det er en brukerfeil og regning på nytt batteri + verkstedsopphold belkastes eier da det ikke er noen produsent å klandre. Hoveddeler som er ment å virke uten vedlikehold men med normal ansvarlig bruk er dekket av reklamesjonsretten hele veien ut. Objektiver, bilderør, skjermer mv er eksempler på dette. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Forbrukerkjøpsloven sier det er 5 års reklamasjonsrett på produkter som er ment for å vare vesentlig lenger enn to år. Videokameraer, kameraer og mobiltelefoner er typiske produkter som omfattes av lovens øvre grense. Kan du vise til rettspraksis rundt videokameraer? jeg har bare sett avgjørelser for mobiltelefoner. Men dette er kverulering fra min side - synes bare du var litt bombastisk i uttalelsen din. Garanti er ikke noe som reguleres av loven, og dette er noe de forskjellige leverandører setter individuellt. Det eneste loven sier om garanti er at for å ha anledning til å bruke begrepet må garantien dekke vesentlig mer enn det som reguleres gjennom reklamasjonsretten. Enkelte produsenter later til å tro at etter deres garantitid har løpt ut så kan det ikke gjøres krav mot dem. Mange eiere av ipod har nok historier å fortelle her vil jeg tro. Jess, riktig Andre igjen hevder at produktene deres ikke omhandles av 5 års grensen, men så lenge dette ikke går frem av produktets dokumentasjon, kan man ikke hevde dette.Og hvem vil i skriftlig form gå ut å hevde at produktet ikke er ment å vare lenger enn to år? Sannsynligvis ingen. Dette står faktisk i bruksanvisningene til nokia og sony ericsson, at produktet ikke er ment å vare mer enn 2 år med normal bruk. Tror det samme gjelder for andre produsenter. Ellers er resten av innlegget ditt rimelig korrekt . Bra skrevet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå