Boralis Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Det er desverre en del personer her på forumet som er veldig raske til å kritisere eller latteliggjøre innlegg med skrivefeil i.Dette synest jeg er unødvendig og dumt, da det kan vere gode grunner for dette. Vi vet at noen sliter med lese og skrivevansker og har sikkert nok problemer med dette fra før,at de da skal bli latteligjort her på forumet er helt unødvendig. Det fører bare til at noen ikke tør å komme med innlegg og legger enda en barriere i vegen for dem,det er som regel ikke så store problemer å forstå hva de mener og er man i tvil kan man heller la vere å svare. Håper ingen tar dette ille opp men heller tenker seg om før de kritiserer andre :smile: [ Denne Melding var redigert av: Snekker`n på 2002-10-31 02:17 ] Lenke til kommentar
IceXCool Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Pssst...du glemte blandt annet mellomrom etter første punktum :razz: Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Enig. Dette er et uformelt diskusjonsforum, og det er ikke gramatikken som er viktig. Lenke til kommentar
Treat Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 evig lame tragisk folk med fritids problemer som gidder si noe pga stavefeil ! : Lenke til kommentar
SinIC Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Jeg er veldig enig med deg Snekker`n. Så i et innlegg der en stakkar hadde noen problemer med Komplett. Den var full av skrivefeil og desverre også dårlig forklart. Folk kasta seg over han med en gang og kritiserte i hytt og pine. Hvis noen av dere føler dere truffet. Tenk på dette: Ville du gått bort å mobbet og kritisert en som satt i rullestol? Tror dere vedkommene hadde tatt seg nær av det? Tenk litt om før dere svarer. Og som Snekker`n sier håper jeg ingen tar dette ille opp. Det er IKKE for å kritisere eller peke ut noen. Bare en "remider" liksom... Lenke til kommentar
sjaa Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Dette gjelder desverre ikke bare skrivefeil.. Feilpostinger og "noob" spørsmaål kan også fort bli offer for harmen til vet`sene.. Er ikke veteran her på forumet selv, men har vært innom et par tre ganger daglig det siste året++, og har merket at mange begynner bli ufordragelig "varme i trøya". Dette er ikke ment som kritikk til noen spesielle, men jeg tror forumet ville bli triveligere dersom man overlater til moderatorene å holde orden her.. Får litt feelingen av at det er litt for mange "snilleste gutten i 3. klasse" her. Pes når alle skal leke politi på en måte... sjaa Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: SinIC skrev (2002-10-31 02:48):Så i et innlegg der en stakkar hadde noen problemer med Komplett. Den var full av skrivefeil og desverre også dårlig forklart. Kan ikkje huska at eg har sett denne. Veit du kvar denne finnst? Kritisering av andre folks problem med å uttrykke seg, er noko som eg meiner bør slåast hardt ned på. Å kritisere folk for noko som kan vere dysleksi, bør medføre utestenging, uten at dette har skjedd til dags dato, såvidt eg kan huske. Ta kontakt via e-post om det er nokre spesielle tilfeller de vil at eg skal sjå over. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Er enig i prinsippet, men det må være lov til å "kritisere" avogtil, ofte er det mer ment som et vennlig tips enn noe annet (for det er ikke til å se bort ifra at man kan få mindre svar hvis det er riktig ille). Spesielt gjelder dette ting det er lett å ordne på, feks ingen avsnitt, skrive på en bisarr dialekt osv, ting som gjør teksten unødvendig tung uten grunn. Og angående komplett-posten, hovedproblemt var ikke skrivefeil, men at det hele var ekstremt rotete og dårlig forklart. Ihvertfall når man starter en tråd bør folk ta seg såpass med tid til å skrive at det er noenlunde forståelig, det er lov å være litt "snille" med de som skal lese et innlegg også. AtW Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-31 23:32, skrev kilogram:Kan ikkje huska at eg har sett denne. Veit du kvar denne finnst?Kritisering av andre folks problem med å uttrykke seg, er noko som eg meiner bør slåast hardt ned på. Å kritisere folk for noko som kan vere dysleksi, bør medføre utestenging, uten at dette har skjedd til dags dato, såvidt eg kan huske. Ta kontakt via e-post om det er nokre spesielle tilfeller de vil at eg skal sjå over. Her : http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=63382&forum=78 Mener også at det er endel unødvendig flaming her på forumet. Særlig av folk som har skrivefeil. Mange kan ikke noe for dette selv da det faktisk er noe som heter dysleksi. De selv ser ikke at dem skriver feil......, men det er veldig mange som har såkalte slurvefeil her også - Det er litt irriterende å lese et helt innlegg som ikke inneholder hverken komma, punktum eller Store bokstaver i navn og etter punktum. Sløvhet ? Det må gå ann å gi konstruktiv kritikk uten å flame personen, ihvertfall ikke før man vet hva grunnen til skrivefeilene er Dysleksi er ikke en spøk for dem det gjelder, men de har vel fått endel hjelpemidler etterhvert. - Hørte jeg noen si stavekontrollen i Word _________________ P4 [email protected] Asus P4B533-V 2x256MB TwinMos 266DDR 2100 :sad: Crucial 9700Pro Min Netopia Guide [Word] Webserveren er nede :sad: Snart tilbake ! [ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2002-10-31 23:58 ] Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2002 I posten som innlegget over viser til var det mye trakasering og etter at personen hadde sagt fra om at han hadde lese/skrivevansker var det faktisk bare en av de som hadde hengt han ut som var voksen nok til å be om unnskyldning,dette til ettertanke Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: IceXCool skrev:Pssst...du glemte _blandt_ annet mellomrom etter første punktum Du har ikke så bra rettskriving/rettskrivning selv du IceXCool Du skrev blandt, men det heter blant, og det er ikke bra å begynne en setning med liten forbokstav :wink: "Pssst! Du glemte blant annet mellomrom etter første punktum" ville vært riktigere. Pssst! Du glemte punktum i slutten av setningen din :razz: [ Denne Melding var redigert av: kim_a55 på 2002-11-01 00:35 ] Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2002 Personelig bryr jeg meg ikke om slike hint,jeg vet det blir en og annen skrivefeil i farten.:smile: Skulle det vere noen som har problemer med det,får de lese andre innlegg. Det er straks verre for dem som ikke kan noe for at de skriver feil. Lenke til kommentar
Torsteinen Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 den posten var alvorlig, det er for ille hvis vi skal mobbe f. eks dyslektikere på dette forumet (vet ikke om jeg skrev det riktig, men poenget: du SKJØNTE hva jeg mente, ikke sant?) Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 Man trenger ikke ha dysleksi for å skrive feil. Det hender at man får litt "dataloss på FSB'en når CPU'n går varm". D.v.s. fingrene går litt fortere enn tankegangen. ...eller motsatt? Uansett, enig i at det er for mye unødvendig drittslenging p.g.a. småfeil, virker som om enkelte koser seg mer med å "rette på andre" enn å hjelpe de som har et problem. Men... det har vel alltid vært pøblenes måte å hevde seg på. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 Noen og enhver sitter i glasshus hvis vi skal begynne å kritisere hverandres innlegg. Jeg irriterer meg f.eks. grønn over overdreven bruk av smilies og svære grafikkbilder i sig. For ikke å snakke om oppramsing av hardware i innlegg der dette er totalt urelevant. Alt dette er bad taste og bortkastet båndbredde. Bidrar ikke til å gjøre forumet raskere akkurat. Som jeg sa i Jonathan_ccc innlegg, hvis du ikke forstår eller liker ett innlegg, gå videre til ett annet. Det MÅ ikke svares på alle innlegg, som enkelte virker forsøker på. Har også sett endel meldinger av type "min melding nr. xxxx" og "hvem har flest sisteposter". Skal ikke si hva jeg mener om det. Personlig så dr**** jeg i hvor mange poster dere har, og ser gjerne at dette nummeret blir fjernet. Sier ikke noe om hvor seriøs posteren er likevel. Nok et bidrag til å gjøre forumet raskere. De av oss som tilbringer litt tid her ser fort hvem som har noe å fare med likevel. Et system der de som spør om hjelp kan gi karakter på hjelperene vil være konstruktivt. Har mange ganger klødd i fingrene etter å flame av ovennevnte grunner. Holder meg i skinnet fordi det ikke er spesielt konstruktivt og vil ikke bidra til støyen. Dette er ikke rettet mot noen spesielle, men ment som eksempler på hva som kunne være grunner til å begynne hakke på hverandes innlegg. Og ting som kan bidra til å gjøre forumet bedre. Ovennevte er tross alt noe som kan gjøres noe med enkelt, mens dysleksi i varierende grad er noe helt annet. Tror ikke stavekontrollen i Word kan hjelpe de som er værst rammet. Stavekontrollen i Word kan forresten virke litt dyslektisk selv ofte. :wink: Edit: Ser fortsatt att flere enn havegg er voksne nok til å be Jonathan_ccc om unnskyldning. Det var mange nok som kom med kommentarer i retning fjortis. Få se hvor voksne dere er. Bedre sent enn aldri. [ Denne Melding var redigert av: sofTest på 2002-11-01 01:33 ] Lenke til kommentar
Pin Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 Nå skal ikke jeg virke som en engel, men ser ut som etter at denne posten ble starta så har flere og flere posta konstruktive poster / unnskyldninger. Det holder ikke gutter(kanskje jenter også), er litt sent og be om unnskyldning når man må bli minnet på det i denne typen poster. Skjerpings på flaming o l. Hvis dere ikke liker noe eller syns det er latterlig det folk spør om LA VÆR OG SVAR, kan ikke være så vanskelig? Greit og komme med konstruktiv kritikk, så bla en som ga han et tips eller to om staving / gjøre seg forstått. Det er mye bedre måte og takle at noen har problemer på! Dette ble en lang moral vise, men bare kjente jeg måtte få det ut. Lenke til kommentar
Caldazar Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 Dette er grusomt. "Datafolk", som de, har sikkert, som dei fleste andre i Noreg, gått minst ni år på skule. Dei aller fleste har tolv. Etter tolv år med norskundervisning, florerar skrivefeilar som ugras i eit blosterbed. Greit; mange har dysleksi og liknande sjukdomar, og ein kan difor ikkje å rekne med at desse skal kunne skrive ein feilfri tekst, då dette ikkje er innanfor dei språklege emnene deira. Men alle de andre, de som er ute i arbeidslivet, de som tar ei eller anna form for høgare utdanning; korleis kan de "drite i" rettskriving? Å ha eit velutvikla språk er jo eit av dei kriteria som t.d. ein arbeidsgjevar ville sett på som eit stort "pluss" i ein CV til dømes. At de, som utadanna mennesker, ikkje kan ta dette meir alvorleg, det fattar ikkje eg. Eg pratar ikkje om mellomrom før og etter komma, men grove skrivefeilar som til dømes "og/å" feilar. Gjett om eg kjem til å verte sitert mykje og hakka ned på no! Kom igjen, om de greier å overtyde meg om at eg går for langt eller ikkje; de er meir enn velkomne til å prøve. Vegard Lefdal, IT-student, berre 19 år. Lenke til kommentar
Villmink Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 Quote: Men alle de andre, de som er ute i arbeidslivet, de som tar ei eller anna form for høgare utdanning; korleis kan de "drite i" rettskriving? Å ha eit velutvikla språk er jo eit av dei kriteria som t.d. ein arbeidsgjevar ville sett på som eit stort "pluss" i ein CV til dømes. At de, som utadanna mennesker, ikkje kan ta dette meir alvorleg, det fattar ikkje eg. Eg pratar ikkje om mellomrom før og etter komma, men grove skrivefeilar som til dømes "og/å" feilar. Etter det jeg har forstått er dette forumet for de som ikke har høy utdanning også. Sjelden jeg ser forumet brukt som arena for jobbformidling også. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 Quote: Den 2002-11-01 02:21, skrev Caldazar:Dette er grusomt. "Datafolk", som de, har sikkert, som dei fleste andre i Noreg, gått minst ni år på skule. Dei aller fleste har tolv. Etter tolv år med norskundervisning, florerar skrivefeilar som ugras i eit blosterbed. Greit; mange har dysleksi og liknande sjukdomar, og ein kan difor ikkje å rekne med at desse skal kunne skrive ein feilfri tekst, då dette ikkje er innanfor dei språklege emnene deira. Men alle de andre, de som er ute i arbeidslivet, de som tar ei eller anna form for høgare utdanning; korleis kan de "drite i" rettskriving? Å ha eit velutvikla språk er jo eit av dei kriteria som t.d. ein arbeidsgjevar ville sett på som eit stort "pluss" i ein CV til dømes. At de, som utadanna mennesker, ikkje kan ta dette meir alvorleg, det fattar ikkje eg. Eg pratar ikkje om mellomrom før og etter komma, men grove skrivefeilar som til dømes "og/å" feilar.Gjett om eg kjem til å verte sitert mykje og hakka ned på no! Kom igjen, om de greier å overtyde meg om at eg går for langt eller ikkje; de er meir enn velkomne til å prøve.Vegard Lefdal,IT-student, berre 19 år. Ok Vegard, siden du kaster stein i glasshus: 1. Hvordan staves blosterbed, utadanna, mennesker og emnene på nynorsk? 2. Du skriver "språklege emnene", du mener vel "språklege evnene"? 3. Er litt i tvil om kommasettingen din, men er ikke ekspert. Noen andre? 4. Dysleksi har ikke noe med språklige evner å gjøre. De fleste av de kan snakke like godt som alle andre. De fleste med dysleksi har kun problemer med lesing/skriving. 5. Hvordan kan en velutdannet og språklig bevisst person som du gjøre så grove feil? Kan du vente noe bedre av oss vanlig dødlige? Tror dessverre ikke du får deg jobb etter endt utdanning... 6. Du er definitivt ikke kvalifisert til å uttale deg om hva arbeidsgivere ser etter i en CV. Klart det er en fordel å ha rettskrivningen i orden, men det er mye som er viktigere enn en eller to stavefeil. 7. Dette er et uformelt forum, der de fleste av oss konsentrerer oss om det IT-faglige. Så får de fleste av de språklige pettimeterene finne sitt eget forum. Har annet å gjøre enn å kjøre stavekontroll på denne typen innlegg. Du er velkommen til å teste mitt innlegg, jeg har IKKE gjort det (og bryr meg ikke). Jeg retter feil når jeg ser de, men har ikke problemer med at jeg fra tid til annen etterlatter meg noen feil. 8. De fleste av oss på dette forumet kjenner hverandre ikke personlig. Det er derfor umulig å vite grunnen til at en person skriver feil, enten det er slurv eller skriveproblemer. Noen av personene på forumet er også ganske unge. Så nettopp en som postet som var 12 år. Noen er også innvandrere. Det er derfor umulig å kritisere, fordi du vet ikke hvorfor man ikke kan skrive korrekt. 9. Hadde jeg ikke hatt noe mer å bidra med på dette forumet enn å kritisere språket til medlemmene, så hadde jeg holdt meg unna. Det er ikke derfor vi er her. 10. Vil til slutt oppfordre deg til å ta en titt på nettikette siden. Eneste grunnen til at jeg kritiserer rettskrivningen din, er at jeg ville vise at denne typen kritikk lett slår tilbake på en selv. Har ikke tenkt å overbevise deg om noe som helst, men vil anbefale deg til å holde deg til det IT-faglige. Du har ikke noe å tilføre oss om korrekt norsk. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 Eg må komme ut av skapet og si at eg er en av de som har lese og skrivevansker Eg passer nøye på at eg ikke dritter meg altfor mye ut med skrivefeilene mine. Men egentlig kunne eg ikke brydd meg mindre hvis noen klagde. [ Denne Melding var redigert av: SnowDOG_ på 2002-11-01 04:23 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå