Gå til innhold

Ubuntu gav nytt liv til gammel pc

efikkan

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hadde stående en gammel PII 450MHz med 192 MB ram og Radeon 7200, som var pensjonért siden Windows ikke ville fungére på grunn av maskinvarefeil. (og jada jeg prøvde ulike, men det er ikke poenget)

I vår fikk den Ubuntu innlagt, og siden da har den blitt mer og mer tilpasset. Til tross for maskinvarefeil, har den bare låst seg to ganger siden i vår. Pcen kan nå stå på i månedsvis.

Nå jobber den som en helt med Ubuntu 6.06. Kontorarbeid går supert. I dag fikk jeg ordnet codec og nå spiller den det meste av video inkludért DVD. Bare DivX(i høy oppløsning) går noe tregt over nettverket til Windows-pcene. Ellers er også dette helt supert. I Windows gikk aldri dette fint på pcen.

En slik pc med en brukbar skjerm vil være ypperlig for de som ikke skal spille, men gjøre kontorarbeid og multimedia. Det er supert at et "helt nytt" system fungérer raskere og bedre enn Windows 98 og XP, på en pc fra 1997/98.

Jeg anbefaler at flere prøver ut lignende. Jeg har fått hjelp fra mange hjelpsomme brukere her på forumet.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, Jeg ser ikke på Ubuntu/Kubuntu som noen verdensløser akkurat. Jeg kjører selv Slackware 10.2 på laptopen min med 128 MB ram og 800 MHZ. Den fungerer kjempe fint den. Har blitt dårlig med nett på den i det siste, da skolen bygges om og det da blir dårlig med nett på skolen, også har jeg ikke hatt tid til å koble den på nett hjemme. Slackware 10.2 med Dropline-Gnome fungerer fint på den å.

Nå er det ikke sagt at Slackware er noen verdensløser heller da, bare sånn at vi har det klart også :p

Men det er klart at Window Managerne drar mest kraft av alt.

Spesielt Gnome og KDE. Har jo noen lettvektere da veit du som ikke drar så mye maskinkraft også.

På min laptop da, så tør jeg ikke å trø inni noe annen Linux enn Slackware og Mutagenix. Dette pga at Fedora, Ubuntu/Kubuntu, Suse også videre drar litt for mye kraft av maskina etter min smak.

Men faktisk så er ikke Windows XP MediaCenter så treig på min laptop heller da.

Forresten. Hva mente du med helt nytt system? Var det Ubuntu du mente med nytt system eller var det maskina? :p Hvis du mente maskina, så begynner jeg å lure litt. Det minner meg litt vel mye om dataverkstedet jeg jobba på før.

Uannsett. Lykke til da.

Lenke til kommentar

Det jeg mente med nytt system var Ubuntu 6.06, som er ganske nytt, men så kommer det snart en ny versjon. Det er bra at et nytt system går så bra på en pc som er så gammel. (sammenlign med Windows XP)

Kanskje ikke noen verdensløser nei, men i forhold til Windows så er det veldig bra, og så er det helt gratis i tillegg.

Jeg tror nok at en god del av brukerene i landet kunne brukt Ubuntu til sitt arbeid med litt omlegging. Det er nettopp det som er poenget mitt. Jeg synest at Ubuntu er en grei pakke, men selvsagt er det andre som er bedre på sine områder. Men så er jeg ingen ekspert på dette, så dere kan godt utdype hvilken som egner seg til hva.

Lenke til kommentar

De fleste programmer som Office, Dreamweaver, Adobe Acrobat, Photoshop og andre kjente programmer til Windows er det ganske så overkommelig, og også få kjørt i Linux. Hvis du f. eks bruker Wine eller Crossover. Bruker begge to jeg, og jeg synes det fungerer greit.

Så du har helt rett. De fleste hadde nok klart å kjørt Linux ganske så enkelt medd noe omlegging. Noe av kosen med Linux er jo faktisk at man skal bytte ut Windows programmene også da.

Prøver desperat å få Skolen til å tenke på Linux, men de vil fanken ikke. De sier at så lenge de har betalt Windows lisenser så vil de faktisk bruke det.

Lenke til kommentar
Prøver desperat å få Skolen til å tenke på Linux, men de vil fanken ikke. De sier at så lenge de har betalt Windows lisenser så vil de faktisk bruke det.

6905462[/snapback]

Jeg kan skjønne akkurat den, men jeg ville virkelig blitt kranglete hvis de absolutt skal oppgradere til Vista en gang i fremtiden...

Lenke til kommentar

Linux kan kjøres på det meste. Fint eksempel er min stasjonære (P2), den kjører like fint som for 5år siden (så bra at jeg sikkert kommer til å ha den i 5år til). Så lenge man har godt med minne (256mb+) så kjører det meste av programvare fint på gammel maskinvare.

Lenke til kommentar
Tja, Jeg ser ikke på Ubuntu/Kubuntu som noen verdensløser akkurat. Jeg kjører selv Slackware 10.2 på laptopen min med 128 MB ram og 800 MHZ. Den fungerer kjempe fint den. Har blitt dårlig med nett på den i det siste, da skolen bygges om og det da blir dårlig med nett på skolen, også har jeg ikke hatt tid til å koble den på nett hjemme. Slackware 10.2 med Dropline-Gnome fungerer fint på den å.

Nå er det ikke sagt at Slackware er noen verdensløser heller da, bare sånn at vi har det klart også :p

Men det er klart at Window Managerne drar mest kraft av alt.

Spesielt Gnome og KDE. Har jo noen lettvektere da veit du som ikke drar så mye maskinkraft også.

På min laptop da, så tør jeg ikke å trø inni noe annen Linux enn Slackware og Mutagenix. Dette pga at Fedora, Ubuntu/Kubuntu, Suse også videre drar litt for mye kraft av maskina etter min smak.

Men faktisk så er ikke Windows XP MediaCenter så treig på min laptop heller da.

Forresten. Hva mente du med helt nytt system? Var det Ubuntu du mente med nytt system eller var det maskina? :p Hvis du mente maskina, så begynner jeg å lure litt. Det minner meg litt vel mye om dataverkstedet jeg jobba på før.

Uannsett. Lykke til da.

6905177[/snapback]

Fedora/Kubuntu drar akkurat så mye kraft ut av maskina som du vil ha det til. Programmene er stort sett de samme som under slackware, bortsett fra at du slipper styr for å få det til å funke ;) Windowmanager kan du også plukke etter smak og behag, ingen som sier at du må eller bør kjøre slack for å få inn en *box eller noe slikt...

6905462[/snapback]

Jeg kan skjønne akkurat den, men jeg ville virkelig blitt kranglete hvis de absolutt skal oppgradere til Vista en gang i fremtiden...

6905480[/snapback]

Fikk en hyggelig mail fra min VGS for en uke siden, de fortalte at de hadde gått over til OpenOffice überalles, samt hadde en del tynnklienter gående. Alltid koslig når noen forteller slike ting :) (jeg ledet et linux-prosjekt på den skolen)

Lenke til kommentar

Har faktisk gjort noe av det samme på min gamle IBM; PII 350MHz, 128MB RAM og et ATI Rage Pro Turbo skjermkort (integrert).

Fungerer knall til Internet, og siden denne nesten ikke produserer varme regner jeg med at jeg kan få den tilnærmet lydløs :)

Lenke til kommentar
Har faktisk gjort noe av det samme på min gamle IBM; PII 350MHz, 128MB RAM og et ATI Rage Pro Turbo skjermkort (integrert).

Fungerer knall til Internet, og siden denne nesten ikke produserer varme regner jeg med at jeg kan få den tilnærmet lydløs :)

6913135[/snapback]

Muligens harddisken støyer noe.

En annen fordel med Linux er at brukeren ikke kan rote til systemet så lett.

Lenke til kommentar

6913135[/snapback]

Muligens harddisken støyer noe.

En annen fordel med Linux er at brukeren ikke kan rote til systemet så lett.

6913158[/snapback]

Den er faktisk av den mer stillegående typen, men har lenge hatt litt lyst til og kjøpe et 4GB CF-kort og en IDE-CF adapter og fått hele greia 100% lydløs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...