Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Reboot, ved oppstart klokke ned prosessor :(

Anbefalte innlegg

jeg har et ganske nytt system (fra i vår) men i det siste har pcen vært veldig rar :( det ga ofte 0,1sek.lange bluescreens og rebootet hele tida... for noen dager siden ville den iukke starte i det hele tatt, og jeg måtte klokke ned prosessoren fra orginalt 2,4 GHz til 1,6! den er stabil nå, men jeg vil ha tilbake mine MHz! hva kan fikse problemet? ny vifte?? holder det med ny pasta? hjelp meg! vil liksom ikke bruke mer penger enn nødvendig heller....

PS! jeg kjører boxed kjøler, orginal-pasta, og prosessoren er overklokket kun svært få ganger (deriblandt dynamisk et par ganger)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det mye støv i ribbene til kjøleren? For å fjerne dette støvet anbefaler jeg trykkluft på boks.

Hvordan er luftgjennomstrømningen i kabinettet? Hva viser temperaturen på chipsettet (system-temp)?

Ny cpu-kjøler koster som regel ikke mange hundrelappene. Ikke chipsetkjøler heller for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Hei.

Som mungo nevner kan det være at temperaturen din har steget og at komponentene dine blir litt varmere enn de bør.

Dette burde derimot IKKE hindre maskinen din i å starte opp... Så hvis den ikke vil starte opp når den er kald ville jeg gjort som Simen1 sier og kjørt memtest og litt andre tester (torture test for CPU etc) for å sjekke hvor feilen ligger. (reset BIOS vha jumper på HK om du ikke får startet. Se manual for plassering av jumper). Høres litt rart ut om strømforsyningen din plutselig skulle forårsake ustabiliteten om du ikke har satt i mye nytt hardware i det siste.

Hvis du har skrevet ned hvilke settings du hadde når maskinen var klokket kan du jo prøve å kjøre med samme volt, men litt lavere mhz for å se om den holder seg stabil da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...