Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Siviltjeneste kurs? hmmm

ecwraven

Anbefalte innlegg

hei. Takk for at du gidder å lese :)

Har avtjent førstegangstjensten for en 3 år siden ca. Hadde siviltjeneste.

Men nå vil det forbanna silvilforsvaret ha meg på ett 3 ukers kurs. :thumbdown: Skal vist lære om forskjellige greier og bli fordelt på forskjellige tropper eller noe.

Har utsatt det en gang, men denne gangen så gikk vist ikke det igjen da. Huff.

Har verken tid eller lyst til å reise på det kurset.

Hva skjer om jeg uteblir. Om jeg rett og slett bare ikke møter opp??

Hvis jeg ikke møter opp og blir dømt til ett eller annet, vil det si at jeg da er ferdig med hele forsvaret?? eller kan de alikevell kalle meg inn igjen etter at jeg har sonet, eller betalt bot eller hva det nå måtte være. ??

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette sier lovdata.no Lov om fritaking for militærtjeneste av overbevisningsgrunner.

For vernepliktige er den sivile førstegangstjeneste av samme varighet som den ordinære førstegangstjenesten i Hæren. Militær førstegangstjeneste som er avtjent, eller som er bortfalt etter vernepliktsloven § 12 annet ledd, kommer til fradrag dag for dag.

Det er jo slik at man etter endt militærtjeneste kan bli kalt inn til repetisjonsøvelser så jeg regner med at de har sitt på sitt tørre i forhold til dette.

Du kan ikke komme deg unna på sosialt grunnlag da?

Jeg fant ikke noe på militærets hjemmesider om fravær fra siviltjeneste, men fant noe om fravær fra verneplikt, og jeg tror det er samme regler:

Konsekvensene ved ikke å svare

I verste fall kan man havne i fengsel om man ignorerer en innkalling fra Forsvaret. Men før man kommer så langt er det flere ting som skjer.

Her er en liste som punkt for punkt forklarer hva som er konsekvensene av å ignorere en innkalling fra forsvaret:

* Det hele starter med at Vernepliktsverket sender ut en innkalling man må bekrefte at man har fått. Om man lar være å sende inn bekreftelse på mottatt innkalling, vil det sendes en purring til vedkommende.

* Hvis det ikke har kommet noe svar på purringen, kommer politi eller militærpoliti (MP) hjem til vedkommende med innkallingen. Den det gjelder skal da skrive under for å bekrefte innkallingen.

* Om man lar være å møte opp til innrykksdagen blir vedkommende innkalt til politiet til avhør. Hvis vedkommende ikke kan vise til gyldig grunn for fraværet, sendes saken til krigsadvokaten.

Møter man ikke opp til innrykksdagen får man ulovlig fravær. I følge Militær straffelov §34 kan dette straffes med fengsel:

"Den som retsstridig forlater eller bliver bortte fra det Sted, hvor det paaligger ham som militær Pligt at være tilstede, straffes med Bøder eller med Arrest…"

Havner man i retten og blir dømt, blir dette stående på det sivile rullebladet. Dette kan ha stor innflytelse på framtiden. Flere yrker krever at en har plettfri vandelsattest. Skal man reise til land som krever visum er det som regel påkrevd å ha reint rulleblad (plettfritt vandel).

Lenke til kommentar

Lov om Sivilforsvaret. Kapittel IV. Tjenesteplikt.

Sivilforsvaret

Militærnekter-ABC

Selv var jeg på tre-ukers kurs på Starum i Oppland. Lærte endel om brann- og redning, samband og førstehjelp. Det kan uansett være nyttig å ta med seg videre. Er blitt utkalt i forbindelse med leteaksjoner, noe som passer meg bra ettersom jeg har god orienteringsevne pluss trives best i svært ulendt terreng :yes:

Lenke til kommentar
Kan millitæret kalle meg inn på reppitisjonsøvelser.... trudde det bare var heimevernet jeg. Har null lyst til millitæret igjen. Trenger neppe en kokk da, har vel nokk av dem.

6966372[/snapback]

Militæret har rett til det ja. militærtjenesten er ikke bare førstegangstjenesten, men også rep.

6966381[/snapback]

Håper det ikke skjer meg, er det vanelig att det skjer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...