Drittsekken Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Jeg har nettopp fått meg DV kamera og skal overføre filmene til PC, klippe/redigere og helst brenne disse på CD. Har forstått at dette blir store filer. Hvordan kan man komprimere disse? Tenkte meg ca 1 - 1,5 t på hver CD, er dette for optimistisk? Har sett spillefilemer som er på 6-700 MB. Bruker Adobe Premiere (nybegynner som det holder), kan man få tak i en codec som man bruker når man eksporterer filmen slik at den da blir komprimert? Hva er vanlig å bruke/gjøre blant folk som har DV kamera? Jeg vil ikke ha filmene på DV-kassetter. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Føre over tilbake på DV-kassett og/eller brenne den ferdige filmen på DVD. Eller du kan bruke DivX/XviD for å komprimere dei, men om du har planar om å redigere seinare er det eit dårleg alternativ. Lenke til kommentar
Drittsekken Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 Har ikke planer om å redigere senere. Dette er bare snakk om feriefilmer som er kjekt å ha, tilgjengelighet fremfor kvalitet. For å bruke DivX/Xvid er det bare å installere en slik codec og så kan man velge den i Adobe Premiere? Hvilken foretrekkes? Lenke til kommentar
Plast Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Har du prøvd Windows Movie Maker ? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 WMM som Plast nemnte er ein god del enklare enn PPro, og ligg på startmenyen i XP under Programmer --> Tilbehør. Men du får sjølv velgje kva du vil bruke. Har du ikkje DVD-brennar? For DVD er no det greiaste alternativet, og du kan brenne direkte frå PPro. Om du vel DivX eller XviD er det same. Det er berre å installere codecen, og so kan du velgje den i PPro ja. (File --> Export --> Movie --> Settings). Lenke til kommentar
Drittsekken Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 Er det den samme codecen som man trenger for å se DivX filmer med? Eller må man ha en pro e.l.? Jeg trodde jeg hadde en, men vet ikke hva den heter. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 (endret) Det er den same, og du treng ikkje Pro-versjonen. Pro-versjonen gjer berre tilgang til nokre fleire mogelegheiter. I codeclista i PPro vil den heite DivX-eit-eller-anna-versjonsnummer om den er installert. Du har med andre ord ikkje DVD-brennar? Endret 20. september 2006 av incanus Lenke til kommentar
Drittsekken Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Jo, for så vidt. Men jeg har ikke DVD spiller som kan spille av brente disker, og den PC'en som er tilkoplet TV/anlegg har ikke DVD spiller. Med andre ord så må jeg da frem med laptopen hver gang jeg skal spille dem av. Men jeg vil heller ha muligheten til å bare sette CD'en i PC'en og styre alt fra sofakroken på TV'en. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Jo, for så vidt. Men jeg har ikke DVD spiller som kan spille av brente disker, og den PC'en som er tilkoplet TV/anlegg har ikke DVD spiller. Med andre ord så må jeg da frem med laptopen hver gang jeg skal spille dem av. Men jeg vil heller ha muligheten til å bare sette CD'en i PC'en og styre alt fra sofakroken på TV'en. Vil si du kan like godt kjøpe deg en ny DVD-spiller(/brenner). Siden hjemmevideo på DV-film i vanligvis ikke har svært god kvalitet (sammenliknet med spillefilmer etc på DVD), vil du merke DivX-komprimeringen tydelig, og du vil ikke kunne forvente samme kvalitet som spillefilmer i DivX. Koster jo ikke mer enn 300 kr for en DVD-spiller, og det er det i hvert fall i mine øyne verdt for å se film i så mye bedre kvalitet som DVD gir sammenliknet med DivX... Lenke til kommentar
Drittsekken Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Kanskje jeg må invistere i en DVD-spiller. Men etter all denne testingen er jeg blitt litt nyskjerrig, hvordan får de til å komprimere en spillefilm på nesten to timer i 604x304 til 600MB og få det til å se helt greit ut på fullscreen? Jeg har testet med et lite klipp og regnet meg frem til at den minste filen min ville blitt 1,4GB hvis den hadde vært 1,5 timer. Og da var ikke bildet noe å se på i det hele tatt. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Eg er ingen ekspert, men det er fleire ting som vert gjort. For det fyrste vert VBR -- variabel bitrate -- brukt. Dette gjer at videoen kan verte komprimert med høgare bitrate der det er mykje forskjellig i biletet, og lågare bitrate andre stader. Ein får då ein meir effektiv komprimering. I tillegg vert videoen komprimert to gonger -- 2pass encoding. Når programmet får sett gjennom videoen to gonger klarer det å gjere ein betre jobb. Om du ikkje finn ut korleis dette vert gjort frå PPro, prøv med AutoGK, som kan lastast ned her. Det er eit veldig enkelt program for konvertering av videoar til DivX/XviD. Sistnemnte er inkludert i installasjonsfila. Eksportere filmen frå PPro til DV AVI (fjern haka frå "Recompress" ein stad i innstillingane), og bruk denne fila i AutoGK. Du kan velge ein viss kvalitet på skala frå ein til hundre, eller ei filstorleik som du vil at den ferdige fila skal vere. Lenke til kommentar
Drittsekken Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Takker og bukker for all hjelp. Det blir nok til at jeg går for AutoGK metoden, ble akseptabel kvalitet for meg på dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå