Nilmart Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 (endret) Klokke ned Core 2 Duo? Oppsummering: Det jeg ser etter er et program som klarer å styre volt, klokkefrekvens og viftehastighet (eller en av dem) på en Core 2 Duo prossesor, og evt. Klokke ned skjermkortet (men det har jeg vel egentlig ikke så mye tro på). ---------------------------------------------------------------------------------------------- Dette startet egentlig som et sp. Om ned klokking av et skjermkort, men innså at løsningen kanskje var å klokke ned prosessoren. Har nylig kjøpet en XPS m1210 med T7200 prosessor og 7400 Nvidia skjermkort. Veldig fornøyd med den, men synes bare viften går litt unødvendig mye under enkelt arbeid (les. Word, excel, msn, opera). Forstår jo at det er en viss varmeutvikling av prosessor og ikke minst fra skjermkortet, men jeg kan ikke se at noen av dem jobber spesielt hardt når arbeidet foregår i Word osv… Viften går på rundt 2400 rpm ca50-60 prosent av tiden, (ikke veldig mye støy, men nok til at det irriterer meg litt.) cpu og gpu holder ca 40-50 graderunder normalt arbeid, gpu noe høyere enn cpu. Har holdt øye med klokkefrekvensen og det ser ikke ut til at pcen klokker ned selv. Når jeg kjører applikasjoner som bruker grafikkortet går viften vekselvis på ca 2000 og 4500 rpm. Har aldri sett viten gå raskere enn 4500, så jeg antar at dette er maks. Jeg har prøv å benytte meg av programvaren som fulgte med til skjermkortet, men kan ikke se at noen av innstillingen av skjermkortet er med på å senke temperaturen. La inn http://www.overclockers.com.au/techstuff/a_coolbits/ så jeg skulle få tilgang til å justere klokkefrekvensene i skjermkortet. Jeg fikk tilgang men er usikker på om dette egentlig virket, da jeg ikke har noen mulighet til å måle resultatet. (Tror ikke dette hadde noen effekt, i det minste ingen som kunne oppserveres). Jeg har prøvd disse programmene med varierende resultat, men ingen hadde mulighet til å styre klokkefrekvens eller volt: Notebook Hardware Control - virker? men greier ikke styre noe som helst CpuIdle- virker ikke som det har støtte for c2d Motherboard Monitor - I dette programmet virket ingenting. Fan control v 3.0 - Det virker til å styre viftene, men det har ikke mulighet til å regulere noe annet. Den greier ikke å justere viftehastigheten utover trinnene off, slow og fast. Det ser ut som den medfølgende viftestyringen benytter seg av langt flere trinn. (JA, jeg har prøvd aktivere ”Hardware sensor support” ---------------------------------------------------------------------------------------------- Oppsummering: Det jeg ser etter er et program som klarer å styre volt, klokkefrekvens og viftehastighet (eller en av dem) på en Core 2 Duo prossesor, og evt. Klokke ned skjermkortet (men det har jeg vel egentlig ikke så mye tro på). Endret 20. september 2006 av Morbidor Lenke til kommentar
ventle Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Core 2 Duo er vel noe motvillig til å la seg justere på, men om det i det hele tatt er mulig, er jeg sikker på at Notebook Hardware Control vil få støtte for det etter hvert. Ellers er det vel to programmer som heter Speedfan og SpeedswitchXP, har du prøvd de? (har ikke personlig erfaring med disse) Ellers kan du jo prøve å fjerne kjølepastaen mellom prosessor og heatpipe og legge ett syltynt (men tilstrekkelig) lag med Artic Silver-pasta i stedet. Dette forbedrer varmeledningen bort fra prosessoren, dermed skal ikke vifta ha behov for å kjøre så ofte. Lenke til kommentar
Nilmart Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 (endret) Lite aktuelt å skru opp laptoppen. Noen som veit om det er mulig å justere på core 2 duo? Var noen som snakket om at den skulle gjøre det av seg selv? Ingen av dem virket, de greier å lese temp, men de kan ikke endre på noe. Endret 20. september 2006 av Morbidor Lenke til kommentar
ventle Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Den klokker nok automatisk slik som Pentium M, men voltstyring og overstyring av klokkefrekvensen er såvidt jeg vet ikke mulig. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 jeg henviser til egen tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=628377&hl= kort svar: core 2 duo har låst max og min V, men man kan senke hele registeret av multipliere uten den laveste. Rightmark støtter core 2 duo. Sjekk rightmark forumet for mer info Lenke til kommentar
ventle Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Har du prøvd klokkemoduleringsfunksjonen i NHC? Tror denne skal fungere med de fleste prosessorer... Lenke til kommentar
Nilmart Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Har prøvd det, fungerer ikke, tror ikke det er støtte for T7200 prossesoren. Eneste programmet så langt som ser ut til å virke er RightMark. Endret 21. september 2006 av Morbidor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå