Gå til innhold

Reinstallering av XP på laptop uten CD-ROM

Anbefalte innlegg

Har en laptop hvor XP-installasjonen var over 2 år gammel. Den optiske enheten er ødelagt, så jeg kjøpte en boks til 2.5"-harddisker, formaterte harddisken, og er nå klar til å legge innholdet fra XP-CD-en. Har fått med meg så mye at i386-katalogen skal ligge i roten, men så var det dette med å gjøre harddisken bootbar.

I gamle dager brukte man jo "format x: /s", men det funker ikke nå. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det burde da på en eller annen måte gå an å formatere laptop-harddisken, eller legge inn filer slik at den blir bootbar. Men, har en USB-penn liggende et sted, så jeg kan jo forsøke det.

6909784[/snapback]

Ellers så går det ann å ta ut hardisken og sette den inn i en stasjonær maskin og ordne en del derifra! for eks. legge inn innstallasjonsfilene og gjøre disken bootbar slik at du kan sette den tilbake i laptopen og installere!!

Jeg har gjort dette selv, og det funker som bare det. Bakdelen her er at du må ha ett adapter som dette (http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=103373), for å få koble harddisken i laptopen til desktopen!:) Litt knoting, men fungerte for meg!!

Lenke til kommentar
Det er nettopp et slikt adapter jeg har kjøpt. Problemet er bare at jeg ikke får disken bootbar.

6913492[/snapback]

D skulle jo bare vere å legge inn systemfilene i rooten av harddisken da! legg filene fra en bootdisk i rooten og evt sjekk at alle koblinger i autoexec.bat og config.sys stemmer!

så legger du inn I386 mappen og setter harddisken tilbake i laptopen og installerer!!

Lenke til kommentar
Det burde da på en eller annen måte gå an å formatere laptop-harddisken, eller legge inn filer slik at den blir bootbar. Men, har en USB-penn liggende et sted, så jeg kan jo forsøke det.

6909784[/snapback]

Løsningen her er ikke den beste, men,men....

Om du har ikke fått det til enda Og siden du har demontert den , hvorfor ikke.

Kople disken (bærbar) til en datamaskin som er WinXP på..

-lage 3 partisjoner og formater. Den største går til R, der windows skal installeres.

De andre er for mellom lagring.

Vi kaller dem R(1), S(2), T(3)

kopiere I386 folder fra XPCD plate til en partisjon men ikke på den første på disken.

La oss si på den S:\

-åpne cmd og velg den partisjon som har, I386 folderen, som du kopierte fra cd.

Da blir det slik S:\>_........

Skrive cd i386 og da blir det S:\i386>_

Skrive winnt32 /syspart:R /tempdrive:T og tast Enter. (ikke syspart_:R, men syspart:R )

Du følger med og svarer på spørsmålene. Du velger ny installasjon, ikke oppgradering. Noen felter er allerede fylt for deg. I en av de avanserte innstillinger velger du at du skal bestemme partisjon osv, felt ovenfør hvor det står noe om cd dimmes ned. Du velger ESC når maskinen varsler om at den skal restarte.(rød farge) Du velger ESC for å kontrollere at det er skrevet på disken som det skal. Du skal ha innhold på alle tre.

Nå kan du velge å avslutte Windows.

Du kopler fra disken som skal til bærbar og kopler til bærbar. Når alle kabler og greie er montert, trykker du på start og venter….

Ulempe her er at du allerede har tildelt bokstav på den partisjon som egentlig skal være C:

Men hvis det funker, så er det bare å få det til å bli C:.

For det trenger du da, en disk hvor du repeterer heile greia men som du da installere på din pc etter at du kopler av master disken din selvfølgelig. Ettersom den disken har ikke C: som den første partisjon, kopler du nå i tillegg den som er på bærbar, repartisjonere, og da velger du (eller det blir valgt automatisk vel) den første partisjon som C:

Når du da kopler tilbake til bærbar er den C:\windows.

Når du skal gjøre den siste installering, kan du selvfølgelig partisjoner disken mer praktisk.

De som du bruker til i386 og til temp behøver ikke å væra mer enn nødvendig større, og du sletter dem etterpå. Temp er tømt så snart installasjon er ferdig.

Det er andre metoder også men den synes jeg er litt morsomt og enkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...