TTomas Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 (endret) Skal ha moped nå så vil gjerne unngå at motoren skjærer seg Firhjulinger skjærer seg i allefall om de ikke har mer bensin, men veit ikke om det er slik på mopeder. Vil gjerne vite ALT som kan forårsake dette. Så hva kan føre til at motoren skjærer seg? Endret 20. september 2006 av Tomas09 Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Varme kan føre til at en motor skjærer seg. Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Først litt teori: En sylinder er enkelt forklart en metallblokk med hull i, størrelsen på det hullet er det vi kaller slagvolum på motoren. Helt nede i bunn på det hullet sitter tilførsel av bensin og tennplugg. Stempelet er en rund metallsak som passer akkurat nede i dette hullet, når bensin blir tilført og tennpluggen tennes dannes det en eksplosjon som får stempelt til å bevege seg utover, det er dette som skaper bevegelsen i motoren. At en motor skjærer seg betyr at sylinder og stempel har blitt så varme at de på en måte har smeltet i hverandre. Da er det ikke lenger mulig for stempelet å bevege seg. Eneste årsaken til dette er for mye friksjon mellom stempel og sylinder som for det meste skyldes dårlig olje eller mangel på olje. Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 og mangel på bensin vanligvis, ettersom dissa gutta har da ikke husket å justert på dyser eller forgasser eller idet hele tatt tenkt å skifte til en større forgasser. enklere sagt at dysern presses så hardt får å tilføre bensinen men selve motoren får ikke nok bensin og olje. skyldes veldig pga dette. skal du trimme med sylinder og stempel, så burde du skifte forgasser og dyser samtidig, dette gjør ved å sjekke motorens temperatur og olje forbruk. Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Hvis oljepumpa ikke fungerer eller det er tomt for olje kan den skjære seg. Hvis du kjører full speed lenge med full trim blir det veldig varmt og den kan skjære seg. Men visste ikke at den kan skjære seg av for lite bensin Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 (endret) - For varm plugg kan føre til feiltenning som igjen kan føre til overoppheting og skjæring. Pluggen vil da gløde og kan gi samme skader som nevt i de to neste punktene. - For kald plugg kan føre til soting som også kan føre til feiltenning og varmeskjæring. - Sotavleiringer på tennplugg, stempel eller i topp kan gløde og antenne bensinen før stempelet kommer helt opp og dette vil skape motorbank og kan skade motoren via overoppheting og/eller ødelagte lagre. Dårlig olje kan også føre til sotavleiringer. - Fremmedlegemer kommer inn i sylinderen. En kryssbolstopper som løsner, bit av en knekt stempelfjør, småstein (hvis du kjører med lekk eller uten luftfilter) kan skade sylinder/stempel/veiv etc. - Feil bensinblanding. For svak blanding (f.eks. for liten dyse) gjør at motoren blir overopphetet og kan skjære seg. - Mangel på olje gjør at motoren VIL skjære seg. Blander man olje i bensinen kan den skjære seg om man går tom for bensin. Har man en flersylindret motor vil en sylinder skjære seg om bensintilførselen til den sylinderen stopper opp og man alikevel kjører videre. - Lekkasje i eksos (to-taktere) og innsug gjør at motoren trekker falsk luft. Dette vil gi samme resultat som for liten dyse og kan føre til at motoren skjærer seg. Når bensin går fra flytende til gass trengs det energi. Denne energien kommer fra varmen i sylinderen. Stopper eller reduseres bensintilførselen så forsvinner dette "varmetapet" og motoren kan bli overopphetet. I tillegg kan en tynn bensinblanding selvantenne under kompresjonen. Da vil eksplosjonen virke MOT retningen av stempelet, noe som fører til motorbank, masse varme og muligens blåste toppakninger o.l. Stempelet vil da prøve å komprimere en eksploderende gass. Noe som de fleste burde tenke seg til at ikke er bra. Edit: I tillegg kommer innlysende ting som mangel på vann i radiator, møkk og jord i radiator eller kjølefinner, kjølevifter som ikke virker (ofte på større sykler) og lignende ting. Endret 20. september 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
hean Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Tror jeg har de fleste med meg når jeg sier at hvis du holder mopeden original og ikke mekker på selve motoren selv og passer på oljen har du ikke noe å frykte.... Lenke til kommentar
Patience Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Nåja De aller fleste moppiser som skjærer seg, gjør det nettopp fordi sjåføren "bremser" på motoren i lange nedoverbakker.. Når forgasserspjeldet er stengt i lange nedoverbakker, får ikke motoren olje. Har aldri vært borti at motorer har blitt så varm at noe har smeltet.. Men at stempelringene til slutt knekker, har jeg oppløevd... Lenke til kommentar
TTomas Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 sedsberg, hadde vært fint om du kunne forklare litt hvordan man unngår disse tingene også, er ganske ny på moped og det her, så trenger å lære litt Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 er bare og kjøre pent og ikke konstant ligge på 10,000 RPM.. kjør variert, og napp ut dfen duste plomba og få verksted til og skifte dyser.. så blir den riktig innstilt, og vil ikke skjære seg. min var plombert og dfen skjærte seg hele tiden. fjerna plomba og har ikke vært problemer siden. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Soting på plugg og i topp unngår du ved å bruke god olje, riktig plugg samt å ha en forgasser som er riktig innstilt. Altså riktige dyser og at speed-nåla og lufteskruen er justert korrekt.Står lufteskruen feil så kan den f.eks. skjære seg hvis du bremser mye på gira i lange utforbakker. Sperringer i eksosen kan også føre til at det bygger seg opp sot. Hvis du bytter stempel, monterer trimsett e.l. så sørg for at topplokket er helt glatt og jevnt innvendig. Skarpe kanter og hakk kan begynne å gløde hvis motoren blir varm, og det er ikke bra! Samme med toppen av stempelet. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Er det fare for å skjære en original moped hvis man hele tia kjører med full gass i sjette gir på hovedveiene i rundt 55-60 km/h på ca 8000-10000 rpm plombert selv om man passer på temperaturlampa? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Temperaturlampa er en veldig god indikering på om noe er galt. Stiger den unormalt bør en stoppe opp uansett. Hvordan det er med nye mopeder vet jeg ikke, men litt eldre mopeder (type DT, TSX, MT5 etc.) er det ingen problemer med å ligge full gass alt det den kan hoppe og gå. Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 kan ikek være bra for en moped og ha så mye motstand som disse plomberingen gir vel? er jo meninga at en moped skal gå somd en kommer levert, altså uten plomber? Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 kan ikek være bra for en moped og ha så mye motstand som disse plomberingen gir vel? er jo meninga at en moped skal gå somd en kommer levert, altså uten plomber? 6914274[/snapback] Sunnere for mopeden å kjøre uplombert/med effektanlegg, ja, sålenge dysa er stor nok. Kjører du med for liten dyse er det langt ifra sunt. Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 ja det er det jeg mener... hehe.. husker verkstedet jeg kjøpte sykkelen hos fjerna plomba mi men ikke dysa opp fra orginal dysa.. haha gikk ikke lange biten nei.. Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 ja det er det jeg mener... hehe.. husker verkstedet jeg kjøpte sykkelen hos fjerna plomba mi men ikke dysa opp fra orginal dysa.. haha gikk ikke lange biten nei.. Lenke til kommentar
TTomas Skrevet 23. september 2006 Forfatter Del Skrevet 23. september 2006 En halveis off-topic... Er det noen NORSKE nettsider jeg kan kjøpe deler fra utenom mc-deler.no?? Trenger jo deler til mopeden om noe går gærnt Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 speedoptions.no Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Vanligvis skal det ganske mye til for at en moped skjærer seg, iallefall hvis den er orginal. Er det byttet til en trim potte så er d fortsatt liten sjangs. Skal du derimot skifte til større dyser, forgasser og sylinder så er det større sjangs for at ting går galt. Moralen: Kjør orginalt eller bytt til effektanlegg. Ikke sylinder etc. Husk at nye mopeder som selges i Norge er i omtrent alle tilfeller nedplombert før de kommer hit. De er beregnet til å gå fortere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå