Svish Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Vel, for det første, er det noe som heter path i linux? Skulle lagt til java/..blalba../bin i pathen, så jeg bare kan skrive javac etellerannet.java Prøvde å finne ut av det, men ja... snakka no om etc/profile eller no sånt, men den var litt uforståelig for meg. prøvde å putte til noe nederst men den var read-only, og ville ikke skrives til selv når jeg brukte ! i vi... noen gode tips? og gjerne så jeg slipper å gjøre det hver gang jeg starter opp Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 (endret) Helt først, før du gjør noe mer bør du tenke på at de fleste distroer nå har egne pakker for Suns Java som tar seg av det du forsøker å gjøre manuelt her nå. Det vil si at under f.eks. Ubuntu så gjør jeg ganske enkelt: sudo aptitude install sun-java5-jdk ..så er det der ordnet automatisk for deg. Det er lurt å sjekke at det faktisk er Sun sin Java som er installert, det skal se noe slikt ut: root@ibmr52:~# java -version java version "1.5.0_06" Java(TM) 2 Runtime Environment, Standard Edition (build 1.5.0_06-b05) Java HotSpot(TM) Client VM (build 1.5.0_06-b05, mixed mode, sharing) ..hvis du ikke har mulighet til dette må jeg vite litt om hvilken distro du har.. Endret 20. september 2006 av lnostdal Lenke til kommentar
janbor Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Den vanligste maaten aa endre PATH variablen er i .cshrc, .zshrc eller.bashrc avhengig av hvilket sjell du kjoerer (tcsh, zsh, bash, evt. andre). Denne fila kjoeres ved oppstart. Jeg er litt gammeldags og bruker tcsh og da ser det slik ut: set path=( /blabla/bin /blabla2/et/bin $path) For bash er formalismen litt anderledes men det kan du enkelt lese deg til. Jan Kaare Lenke til kommentar
Svish Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 (endret) eh, ja... jeg lastet ned jdk-1_5_0_08-linux-i586-rpm.bin fra sun sine hjemmesider. og så fulgte jeg sånn ting hos dem, og fikk ut en .rpm som jeg innstallerte. og nå har jeg en mappe som heter så mye som /usr/java/jdk1.5.0._08/ og der ligger java. og går jeg i tillegg inn i bin, så ligger javac der. og det var den jeg brukte til å kompilere, og det funka fint. MEN når jeg skriver java -version ute i hvor som helst liksom, så får jeg noe sånt som: java version "1.4.2" gij (GNU libgjc) version 4.1.1 20060525 (Red Hat 4.1.1-1) Copyright (C) 2006 Free Software Foundation, Inc. This is Free software; see the source for copying conditions. There is NO warranty; not even for MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTIULAR PURPOSE. men hvis jeg går inn i den mappen og skriver ./java -version java version "1.5.0_08" Java(TM) 2 Runtime Environment, Standard Edition (build 1.5.0_08-b03) JavaHotSpot(TM) Client VM (build 1.5.0_08-b03), mixed mode, sharing) yess... har jeg klart å rote til linuxen allerede? hvordan løser jeg detta her? er det mulig å avinnstallere den 1.5.0 og den andre og så kanskje innstalere java ved hjelp av yum eller noe istedet? (Bruker foresten Fedora.. 5.. er det vel..) Endret 20. september 2006 av Tussi_qwerty Lenke til kommentar
janbor Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Dette kommer av at den gamle javan din ligger forran den nye i path pekeren din. Dette kan lett fikses - beskrevet i det forrige svaret mitt. Dette betyr at du allerede hadde java installert saa jeg lurer paa om du egentlig trengte aa innstallere en ny java. For aa fjerne denne nye javaen kan du "kanskje" gjoere > rpm -e whateverjava_1.5.... ...eller den kan hende finnes ett avinstallerings program i det nye direktoriet... Jan Kaare Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 (endret) han hadde allerede en implementasjon av java installert kallt gcj; jeg ville fjernet den tror jeg og kun brukt sun sin implementasjon av java du har ikke rotet det til; siden du brukte pakkesystemet til å installere skal du enkelt kunne fjerne begge "javaene" for så å installere sun sin java v.h.a. pakkesystemet ditt (antar at det kalles yum) (edit2: men det kan holde det holder å fjerne kun gcj; at sun-java vil fungere da) desverre kjenner jeg ikke til pakkesystemet/yum - så jeg kan ikke komme med noe mer konkret jeg bruker .deb-baserte distroer som debian/ubuntu; der ville jeg først ha gjordt et søk for å finne ut hva det "fulle navnet" til "javaene" som er installert er.. slik aptitude search '~ijava', dette for å søke etter pakker som er installert og har teksten "java" i seg root@ibmr52:~# aptitude search '~ijava' i java-common - Base of all Java packages i java-package - utility for building Java(tm) 2 related Debian packages i libhsqldb-java - Java SQL database engine i libjaxp1.2-java - Java XML parser and transformer APIs (DOM, SAX, JAXP, TrAX) i libjline-java - Java library for handling console input i libservlet2.3-java - Servlet 2.3 and JSP 1.2 Java classes and documentation i libxalan2-java - XSL Transformations (XSLT) processor in Java i libxerces2-java - Validating XML parser for Java with DOM level 3 support i libxt-java - An implementation in Java of XSL Transformations i openoffice.org-java-common - OpenOffice.org office suite Java support arch. independent files i sun-java5-bin - Sun Java(tm) Runtime Environment (JRE) 5.0 i sun-java5-demo - Sun Java(tm) Development Kit (JDK) 5.0 demos and examples id sun-java5-doc - Sun JDK(tm) Documention -- integration installer i sun-java5-fonts - Lucida TrueType fonts (from the Sun JRE) i sun-java5-jdk - Sun Java(tm) Development Kit (JDK) 5.0 i sun-java5-jre - Sun Java(tm) Runtime Environment (JRE) 5.0 i sun-java5-plugin - The Java(tm) Plug-in, Java SE 5.0 om jeg ville fjernet kompileren til sun java her måtte jeg ha gjordt aptitude remove sun-java5-jdk edit: forumet ødelegger når man skal forsøke å paste noe, her vises det bedre: http://paste.lisp.org/display/26404 edit2: husker forresten at jeg måtte følge samme metode som deg før java ble gjordt tilgjengelig i ubuntu-repositoriene, da fungerte ting; så det kan hende det holder å kun fjerne gcj (altså den som var installert fra før) Endret 20. september 2006 av lnostdal Lenke til kommentar
Svish Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 ja, nå har jeg brukt denne yum til å fjerne java. og det funka. skriver jeg java -version i terminalen nå, så finner den ikke no. men hvordan får jeg fjernet sun sin java? er ikke noe som heter aptitude i Fedora. og det er no muffins... for, denne jdk..blabla.rpm fila ligger på Desktopen. Jeg dobbelklikker på den, og får beskjed om at den allerede er innstallert. greit nok. men når jeg følger det andre rådet her, om å i Terminalen skrive rpm -e jdk..blabla.rpm, så får jeg Error: package jdk-1_5_0_08-linux-i586 is not installed confusing stuff... Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 (endret) jeg vil tro at det er fordi den ikke heter jdk-1_5_0_08-linux-i586; det er ikke et 1-1 forhold mellom filnavn og navn på pakken i alle tilfeller .. slik er det i hvertfall her du må finne ut hvilket navn den er installert under; og så bruke dette navnet når du forsøker å fjerne pakken jeg vil tro at fedora et GUI du kan bruke til å søke etter pakker med navn `java' i seg - for så å fjerne .. dét er også en måte å gjøre det på her i ubuntu (som jeg ikke tar med fordi det er vanskeligere å forklare med tekst) edit: her: http://fedora.redhat.com/docs/yum/en/ dette bør forklare deg åssen du får til dette Endret 21. september 2006 av lnostdal Lenke til kommentar
krrm Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 I den andre tråden din skrev du at du hadde erfaring med Netbeans. Det er lenge siden jeg har brukt Netbeans, men jeg antar at den har omtrent samme muligheter som Eclipse. Da kan du installere alle de versjonene du vil fra Sun og la utviklingsverktøyet ta seg av hvilken java versjon et gitt prosjekt skal benytte- forutsatt at du kjører koden fra utviklingsverktøyet. Faktisk veldig kjekt hvis du må benytte flere jvm'er av ulike årsaker. Vet ikke hvordan de er på Fedora, men ellers er det ganske vanlig at java referansene i /usr/bin bare er linker til en "ordentlig" versjon. Disse linkene kan redigeres om ønskelig. Hvis du er gammel nok til å huske Norton Commander så bør du vurdere å installere Midnight Commander (mc) som er en mye kraftigere utgave av nc, der er det lett å opprette/redigere symlinker (ikke det at det er vanskelig ellers, men det er mye å holde styr på i starten). Den var til stor nytte for meg i begynnelsen - jeg bruker den forresten fortsatt mye. Når det gjelder gjc hadde jeg vært litt skeptisk til denne. Av det jeg har lest er den ikke helt ferdig enda. Denne kan muligens være nyttig: Første treff ved googling på "java fedora sun". Lenke til kommentar
Svish Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 (endret) ja, klarte å avinnstallere den til slutt. og så lastet jeg ned bundelen med netbeans istedet. og innstallerte den. men den ble for det første innstallert under home/username. sikkert fordi jeg ikke var som root akkurat da. fair enough. men uninnstallerene funker jo ikke. står å scanner etter JVM i en liten evighet, og så sier den at den ikke finner den. ENDA DEN NETTOPP LA DEN INN SELV!! seriøst, tror jeg blir sprø snart haha. kanskje jeg bare reinnstallerer hele linux igjen. Fungerer det å bare slette mappene liksom? eller pleier det å bli putta ting andre steder også? Hadde den putta ting andre steder så kanskje den hadde klart å finne seg selv.. eller? skjønner mindre av hva dette greiene driver meg jeg as, hehe. Takk for tipset til Midnight Commander da. Husker Norton Commander ja. brukte det en god del i dos faktisk. var jo ingen spill som funka i windows 3.et eller annet som vi hadde da tror jeg, og kopiering og pakking osv osv var jo så skrekkelig vanskelig i dos mye lettere å bare trykke F* for diverse kopiere og flytt etc Will look more into it! Og kommer vel tilbake her etter hvert... har jeg på følelsen EDIT: (Den fedorafaq linken så ypperlig ut! par andre ting jeg har lurt på som det ser ut til at står om der også skal definitivt teste det ut i morgen!!) Endret 21. september 2006 av Tussi_qwerty Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 (endret) ja, klarte å avinnstallere den til slutt. og så lastet jeg ned bundelen med netbeans istedet. og innstallerte den. men den ble for det første innstallert under home/username. sikkert fordi jeg ikke var som root akkurat da. fair enough. men uninnstallerene funker jo ikke. står å scanner etter JVM i en liten evighet, og så sier den at den ikke finner den. ENDA DEN NETTOPP LA DEN INN SELV!! .. det er en enkel forklaring på hvorfor dette skjer, men tror ikke jeg gidder å gå inn på det .. seriøst, tror jeg blir sprø snart haha. kanskje jeg bare reinnstallerer hele linux igjen. ... slapp av; det er det ingen absolutt grunn til; det ville rett og slett vært både dumt og fryktelig unødvendig... Fungerer det å bare slette mappene liksom? eller pleier det å bli putta ting andre steder også? Hadde den putta ting andre steder så kanskje den hadde klart å finne seg selv.. eller? skjønner mindre av hva dette greiene driver meg jeg as, hehe. når du installerer som bruker havner det i egne kataloger under /home ja siden det er det eneste stedet du har skrivetilgang til (som installeren vet om, om ikke annet spesifisert).. så slett katalogene .. ta deg en bolle ellernoe; slapp av og gjør ting på riktig måte - du kan ikke forvente at ting gjøres som du .. øh .. du forventer deg --- dette er et annet OS enn Win32 og ting _gjøres derfor på en helt annen måte_; samme om du forsøker mac eller sun også .... man laster ikke ned stuff fra websider og installerer dem; det er i stedet 3 vanlige måter å installere programvare på i linux: * man søker etter og installerer/fjerner pakker v.h..a. pakkesystemet som er innebygget distroen din (dette er den absolutt beste måten!) * man finner pakker tilpasset din distro på web som ikke er tilgjengelige direkte via søk i pakkesystemet i pnkt. 1 (dette er den "nest beste" måten å gjøre ting på; og fortsatt like sikker da du fortsatt har "full styring" siden pakkene installert på dette viset dukker opp i verktøyene du bruker i pnkt. 1) * man følger oppskrifter (faq/howto/guider) på hvordan man installerer og tilpasser de generiske versjonene av noe programvare som ligger rundt på nett til din distro .. altså ting du ikke finner v.h.a. pnkt. 1 eller pnkt. 2 hvis du greier å få dette inn i skallen så skal du se at ting blir myemye bedre, men fortsatt så kommer dette til å ta tid - da ting er annerledes .. du må nødt til å lese, sette deg inn i og finne guider for disse tingene det du stadig, helt i utgangspunktet .. og frem til nå gjør galt er å installere de generiske versjonene av java når det mest sansynlig finnes java-pakker tilpasset fedora eller løsninger v.h.a. pnkt. 2 eller 3 over ..... kan du ikke forsøke å gjøre det riktig første gangen, og fokusere på kún det i stedet for å forsøke alle mulige omveier ("snarveier") som aldri blir helt bra? .. linux er ikke tilfeldig og gjetting; og det hjelper ikke å reinstallere noe som helst (i hvertfall ikke hele OSet!) om du gjør samme feil hele tiden Endret 21. september 2006 av lnostdal Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 RPMs og lignende er dessverre sjelden/aldri gjort riktig når det kommer til Java.. Jeg mener dette er måten å installere Java på under linux; fungerer både med debian og red hat baserte distroer: http://stanton-finley.net/fedora_core_5_in...notes.html#Java Bare bytt ut jre med jdk, og j2re_home med java_home. Selv pleier jeg også å symlinke /opt/jdk1.xxxxx til /opt/java, og referere til /opt/java i resten av konfigurasjonen -- dermed er det bare å oppdatere symlink når jeg legger inn en ny jdk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå