Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva slags TP kabel kan jeg grave ned

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du bør bruke vanlig skjermet kabel og hvis du vil ha den litt ekstra beskyttet så kan du legge kabeler i sånne hvite stive plastrør eller svarte plastslanger med drenering.

Du må bare spørre nermeste teleforhandler hvor du kan få kjøpt x antall meter lang LAN kabel og be dem sette på RJ-45 kontakter i bege ender (bare nevn at det blir liggende ute og sånn).

Du kan også kjøpe ferdg kabler og sånne "skjøtekontakter" for RJ-45 kontakter, men det kan bli vrient å få inn i rør/slanger hvis du skal ha det da hehe.

Klippe og lodde flere ferdigkabler går jo også ann da, men vet ikke om jeg vil anbefale det.

[ Denne Melding var redigert av: IceXCool på 2002-10-31 02:12 ]

Lenke til kommentar

Stikk på Chlas Olson.

Har sett billig TP kabel der..kan hende dem har noe form for "plastrør" du kan strekke TP kabelen igjennom oxo :smile:

Bør ikke koste så mye.

TP kabelen på chlas Olson får du kjøpt metervis.

Kan jo hende det er billigere der enn på komplett osv..

Men det kan jo hende det er billigere andre steder oxo..se litt rundt først.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-31 02:18, skrev Mio:

Stikk på Chlas Olson.

Har sett billig TP kabel der..kan hende dem har noe form for "plastrør" du kan strekke TP kabelen igjennom oxo :smile:

Bør ikke koste så mye.

TP kabelen på chlas Olson får du kjøpt metervis.

Kan jo hende det er billigere der enn på komplett osv..

Men det kan jo hende det er billigere andre steder oxo..se litt rundt først.

Joda det viste seg at de hadde nettværkskabel på Clas Ohlson type FTP...? som jeg regner med er det same som STP og til 698,- for en lengde på 100 meter. Spørs om jeg ikke kjøper en sånn. (Noen som vet om noe billigere, kanskje metervis?) Men hvis det er noen som har noen invendinger på at denne kablelen ikke bør graves ned, så er det fint om dere sier ifra. Hva står forresten FTP for. (Og da mener jeg ikke File Transfer Protocol)

Lenke til kommentar

I stedet for å grave ned kabelen kan du vurdere å henge den opp hvis det ikke er for langt strekk. Det har vi gjort på lokalnettet vårt mellom kasernene (går på Hærens Ingeniør Høgskole/telematikk). Heng kabelen på et sterkt nylontau eller lignende som ikke utvider seg så lett, så holder det seg stramt. Vi bruker en spesiell type ledning som ikke utvider seg og dette har hengt ute i over 2 år uten at vi har måtte gjort noe med det. Den er faktisk ikke så synlig heller.

Hvis du må grave den ned (er sikkert noen som ikke er så happy for en TP kabel som henger mellom husene) så er det gode forslag det som er nevnt før i tråden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du skal ha en svart UTP kabel... At den er skjermet har ingen betydning om den ligger ute eller inne, skjermet kabel har du som regel ikke behov for, da jeg kan si 90% sikkert at nettverks kortet ditt ikke har skjermet inngang, da er litt av poenget vekke. Alle deler må være skjermet, for å få noe effekt ut av en skjermet kabel, og hvorfor skal en ha skjermet kabel da? Er jo som regel bare forsvaret som bruker det, og industri plasser hvor det er mye støy fra elektriske anlegg etc. Selv forsvaret har ikke behov for FTP kabel (skjermet UTP kabel) da de ikke har alle deler skjermet engang.

så, summa sumarum; svart UTP kabel, med vaselin som ble nevnt her tidligere.... :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-08 14:16, skrev eugynon:

Du skal ha en svart UTP kabel... At den er skjermet har ingen betydning om den ligger ute eller inne, skjermet kabel har du som regel ikke behov for, da jeg kan si 90% sikkert at nettverks kortet ditt ikke har skjermet inngang, da er litt av poenget vekke. Alle deler må være skjermet, for å få noe effekt ut av en skjermet kabel, og hvorfor skal en ha skjermet kabel da? Er jo som regel bare forsvaret som bruker det, og industri plasser hvor det er mye støy fra elektriske anlegg etc. Selv forsvaret har ikke behov for FTP kabel (skjermet UTP kabel) da de ikke har alle deler skjermet engang.

så, summa sumarum; svart UTP kabel, med vaselin som ble nevnt her tidligere.... :smile:

Dette var veldig informativt. Har lurt på forskellene her og satt spørsmålstegn ved STP/FTP. Trodde det var STP jeg måtte grave ned. Har hørt om pris på silikonfylt kabel... 8 kr. meteren er det en fornuftig pris? Takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler og grave ned "billig" kabler, før du henger den i lufta, selv om den er fiksert til wire eller tau. Sollyset er nemmelig værre.

Og som allerede nevnt, typisk skjerming har ingenting med plastisolasjonen rundt kabelen, som skal beskytte den mot fukt. Skjermet eller uskjermet kabel går på elektrisk støy. Men det finnes fysisk skjermet kabel, ofte kalt armert kabel med f-eks flere lag plast, kvelar, aluminium, stål eller kobber under ytterkappen. Denne armeringen beskytter innmaten mot strekk og slag, mens ytterkappen beskytter mot fukt og lys.

Lenke til kommentar

Som et par her har skjønt, så er STP-kabel ikke skjermet mot Vår&Vind, men mot eltromagnetiske forstyrrelser. For de av dere som har hatt 3FY eller bedre, så veit dere sikkert at et magnetfelt i endring induserer spenninger og strømmer i en leder. Det betyr at hvis da en eltromagnetisk bølge treffer kabelen, og den er i riktig vinkel og styrke, så kan du få bit-feil. Dette oppdager nettverkskortene og hele den pakka som blir sendt må sendes på nytt. Ergo hastigheten går ned.

Er det da ting rundt kabelen som lager mye/ofte eltromagnetiske felt, så vil hastigheten fort synke, og muligens også stoppe helt opp. Spesielt da kraftledninger/gater, store elektromotorer, transformatorer, eller kort sagt;... steder med mye strøm :wink: Så det går fint igjennom et skogholt og et par hager med UTP, men forbi industri- og/eller kraftinstallasjoner ville jeg brukt STP-kabel.

Skal du strekke den i luft, ville jeg gjort som foreslått lenger oppi tråden (husker ikke hvem som skrev det), nemlig å bruke en stram tråd som kan få "all julinga". Selve kabelen kan fint festes med strips, klips, ståltråd ol. til denne tråden, men ikke så stramt. Dette gjør at belastningen på kabelen blir minst mulig.

I bakken ville jeg også ha lagt kabelen i en hageslange, plastrør el. slik at kabelen er beskyttet mot frost, stener, tilfeldige spadetak osv osv. Ingen veit når pappa/naboen plutselig vil lage et stort hull i bakken :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...