losjen2000 Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Min kone har et sterkt ønske om å spille drømmefall, men maskinen har ikke krefter til slikt. Det er ønskelig å få drømmefall til fungerer tilfredstillende til en så rimelig pris som overhodet mulig. Specs for Barebone Shuttle Vi beholder prosessoren (2,4GHz Celeron). Det vi trenger er et nytt skjermkort (AGP) og 1 GB minne (DDR-400). Legg merke til at det er en 250W strømforsyning som skal drive det hele. I følge Specs for drømmefall må skjermkortet ha minimum 256MB. Ps: Har lagt merke til at socket 478 ikke figurerer hos noen forhandlere, men de har derimot en socket 479. Er dette det samme systemet? Hvis ikke, hva er da forskjellen? Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Har du sjekket ut bruktmarkedet? Der bør det være mulig å finne en 478 CPU der. AGP skjermkort er fremdeles å få tak i. Men du skal ikke se bort fra at å kjøpe en brukt PC kan bli billigere? Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Driver og ser litt på systemkravene til drømmefall, og for min del ser det ut som skjermkortet krever 64 mb ram, mens systemet krever 256, dermed trenger dere ikke kjøpe et heftig grafikkort med 256 mb minne. Socket 479 er ikke det samme som 478, så skal du ha ny prosessor må det blir en 478. En liste over hvilken prosessorer du kan få tak i som vil passe med maskinen din finner du her i Prisguiden. En liste over 1GB DDR400 ram finne du HER. Nå vet ikke jeg hva du har av minne fra før i systemet, men hvis du har planer om å beholde det du har ville jeg valgt en enkelt GB brikke. Hvilken du velger skulle ikke ha så mye å si, gå gjerne for en av de billigste. Skjermkort er vel gjerne det som vil ha størst påvirkning på spillet, jo bedre skjermkort jo bedre flyt i spillet. Jeg antar at det er det integrerte grafikkortet som er i bruk nå, så alt vil egentlig være en stor forbedring. En greit løsning vil være et kort basert på Geforce 6600. Er du villig til å legge mer i det kan Geforce 7600GS være aktuell. Lenke til kommentar
losjen2000 Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Takk for svarene som har kommet hittil. Hadde på forhånd sett for oss å legge ca 2000,- i denne oppgraderingen, tror vi kommer til å gå for dette oppsettet: Kingston HyperX DDR400 1024 MB (2x512) Club3D Geforce 7600 GS 256MB AGP Hvor mye vil vi være tjent med å oppgradere prosessoren? Hva burde vi i så fall satse på? Kanskje en Intel Celeron D 350 (3.2 GHz) ? Dette vil samlet komme på ca 2700,- inkludert frakt. Hvor lenge vil vi kunne ha glede av dette med tanke på spillytelse? Burde vi heller kjøpe nytt og hvor mye må vi i så fall betale for dette? Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 En slik oppgradering som denne ser jeg for meg som en "siste", dvs, etter denne oppgraderingen vil du kunne bruke maskinen ett år eller to eller tre til, alt etter hvor kresen du er, men etter det vil det ikke lønne seg å oppgradere, da er du bedre tjent med ny maskin. Så foreløpig ville jeg nøyd meg med å oppgradere, hovedsakelig ram og skjermkort. Det er billigere, og føler du likevel at du trenger mer kraft kan du heller kjøpe ny cpu senere. Liten vits å oppgradere den hvis det ikke er nødvendig. Skal prosessoren alikevel oppgraderes ville jeg valg en pentium 4, ikke celeron. Men som sagt, ville ventet til etter skjermkort/ram-oppgradering og sett om det er nødvendig med mer kraft. Et alternativ er jo også å prøve å overklokke prosessoren, da får du litt mer cpu-kraft uten å måtte betale mer for det. Lenke til kommentar
losjen2000 Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Igjen, takk for rådene. Ser ut til at vi går for det siste forslaget, håper å se en markant ytelsesøkning. Det er i det minste garantert hva gjelder spillytelse da nuverende skjermkort er et Matrox 64MB fra tidlig nittital. Tror nok overgangen fra 256MB minne til 1024MB vil være med på å gjøre sitt. Blir spennende å se resultatet. Lenke til kommentar
losjen2000 Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Tok meg tilfeldigvis en tur innom casemoden din Wazu og det etterlot meg lettere bekymret. Som du sikkert vet er nevnte maskin identisk med din egen. Spørsmålet som melder seg er følgende: Vil nevnte oppgradering kunne føre til et varme- og/eller støyproblem? Hva tror du/dere om det? Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 (endret) Viften på skjermkortet vil nok føre til støy ja, hvor mye vet jeg ikke. Enkelte kjølere er overraskende stille, og vil knapt utgjøre noen forskjell, andre bråker veldig og er utrolig irriterendes, slik som min gamle kjøler. Maskinen vil nok bli litt varmere, men ikke mer enn noen få grader, så om du har smartfan på kan det være en ide å låse viftehastigheten på et lavere nivå for å unnga at resten av systemet lager mer bråk. Et par grader ekstra inni boksen har minimalt å si, det har hvertfall jeg opplevd med min shuttle. Sjekket prisguiden etter vifteløse AGP skjermkort, men det virker som de har forsvunnet fra markedet, i hvertfall de kraftigere løsningene. HER er en liste over vifteløse AGP kort i prisguiden, men jeg ville ikke anbefalt noen av disse til spilling, de er rett og slett for svake. De fleste skjermkortprodusenter har egne programvare til kortene sine, som bl.a lar deg styre viftehastigheten på kortet. Dette fungerer så som så, selv om kortet gjerne blir mer støysvakt når det ikke blir belastet, kjører det som oftest likevel på full guffe i spill. Løsningen med å skifte kjøler til en mer stilliegående er jo også noe å tenke på, jeg gjorde jo dette. Men det finnes svært få, muligens ingen, som er smale nok til å få plass i en shuttle. Da må man kutte og styre på, det fungerer, men er mye arbeid. Så for å oppsummere kort: Varmen vil nok ikke bli et problem, støy er en mulighet. Du kan velge å kjøpe et støyfritt kort, men da ofres mye ytelse. Endret 23. september 2006 av Wazu Lenke til kommentar
losjen2000 Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 Tusen takk for svarene, og en spesiell takk til Wazu. Kommer tilbake med en kort rapport når alt er installert og drømmefalls FPS, forhåpentligvis, raser avgårde i en fryktinngytende fart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå