Gå til innhold

Objektiver til Nikon D50

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er helt fersk når det gjelder digitale speilrefleks kamera. Er på jakt etter et brukt Nikon D50, men ser at de aller fleste selger kun kamerahus uten objektiv. Lurer i den forbindelse på hvilken type objektiv jeg bør kjøpe. Kan jeg bruke alle Nikon objektiver, eller er det spesielle for digitale kamera? Kunne tenke meg et objektiv i størrelsen 35-70 og et 70-210mm. Er de uorginale objektivene like gode? Håper noen kan svare meg. Hilsen Finn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil først bare si som Kristallo, at 35mm ikke gir spesielt bra vidvinkel. Du bør ha noe fra 18mm.

Du sier du skal kjøpe D50 brukt, da spør jeg hva budsjettet ditt for optikk er?

Det billigste du slipper unna med i brennviddeområdet du snakker om, er muligens denne løsningen (nå snakker jeg om nye objektiver, ikke brukt):

Sigma 18-50mm F3.5-5.6 DC

Sigma 55-200mm F4-5.6 DC

Totalt for disse to er ca. 2 300-2 500 kroner. Har ikke prøvd noen av de, så jeg kan ikke si noe om hvor bra eller dårlig de er. Det finnes leseranmeldelser av de hos FredMiranda.com og SLRgear.com vet jeg.

Ellers kan jeg bare si at for min egen del har løsningen med Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC og Sigma 135-400mm F/4.5-5.6 APO Aspherical fungert meget bra på D50. Totalt for disse to nye er ca. 7 500 kroner.

Lenke til kommentar

etter at jeg skaffet meg standardoptikk, 50mm F1,8 har dette nesten ikke vært av kameraet. KIT linsa kommer jeg trolig til å pælme elns.

Elsker dette objektivet,vurderer oppgradeiring til 50mm F 1,4.

Kommer trolig til å skaffe meg en rask 85mm,da har jeg trolig det jeg trenger.

Med digitalt utstyr, er zoom oppskrytt. Iallafall til veldig, veldig mange formål. Dessuten merker jeg at jeg ble en _MYE_ bedre fotograf, når jeg bruker faste linser ( mer ubeskjeden kanskje ) Å slippe å tenke på zoomen, men heller fokusere på lys, skygger, vinkler, utsnitt ( OK; her kunne jeg trenge zoom ), samt blikkontakt med modellen, funker bedre for meg.

Men det er meg da.

I

Lenke til kommentar

Velkommen til forumet!

Trådstarter, husk at på et digitalt Nikon speilrefleks så må du gange brennvidden med 1.5. Dvs, et 35-70 mm objektiv vil tilsvare omtrent 50-105 mm på Nikon D50. Vil du ha et objektiv som tilsvarer 35-70 på vanlig film, må du skaffe deg et objektiv med brennvidde på omtrent 24-50 mm.

Håper jeg ikke forvirret deg. Forøvrig vil jeg bare si at Nikon D50 er et knallkamera for oss amatører og nybegynnere. :thumbup:

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...