exmith2k Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Hei. Har sett at dem fleste selger 30mm, eller 45mm. Jeg har lyst på 40mm pga regelen med 45 er at mann må da kjøpe nye dempere også. Men hva er sant ? Kan jeg kjøre med kun 45mm fjører uten problem? Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 45mm med litt slitte demepere er FARLIG. Men vis demperene er ganske nye og stive er det ikkje noke problem. Når det kommer til veigrep er det demperene som avgjør 50% resten er dekk, fjærer og oppheng som utgjør. Lenke til kommentar
eab Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Grunnen til at det kan være farlig er at demperne får et annet arbeidsområde enn det de er beregnet for. Og nye standarddempere er ikke like godt egnet til å ha et 45mm lavere arbeidsområde enn de demperne som er laget for å ha 45mm lavere arbeidsområde enn standarddempere. Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Sist eg sjekka og regna på det hadde alle dempere en lineær karakteristikk... Men demperer med vanlig lengde kan bunne Lenke til kommentar
eab Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Da skal jeg bringe den forklaringen videre til forrige mann som forklarte meg det jeg skrev tidligere. Men du skriver at 45mm med slitte dempere er farlig. Er det da fordi demperen sannsynligvis vil bunne? Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 et understell har en karrakteristikk. Det kan sees på som en funksjon av stivheita i fjæra og "stivheita" i demparen. og dette må tunes for at understellet skal fungere bra. Er ikkje uten grunn at coilover sett henger veldig godt på veien.... der er demper og fjær tuna til hverandre. ved 45mm senking er det en viss men lite fare for at demperen bunner ved bruk av gamel dempere. men det skal gå greit med nye og stive. Men en bøt kutte gummi putene som begrenser vandringa til undersetellet. Har i sommer brukt en Primera SRi 95 modell. Den har orginal monterte sportsfjærer og hardestøtdempere. Men bilen er kjørt 140000 og demperene var godt slitt. Bilen satt ikkje på veien i det heilte. Den var stiv som bare det men den "hoppa" rundt på veien. Kosta på den 4 nye harde dempere og bilen var ikkje til å kjenne igjen. Den hadde fått tilbake "godfølelsen" Så nye og stive dempere anbefales ved montering av senkesett, De kan godt vere kortere også Lenke til kommentar
crazycooler Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 I verste fall kommer du til å slå demperene dine i fillebiter ved hard avfjæring,bruk penger på dempere også.I sånne tilfeller kan det være farlig å spare på skillingen!!!!!!!!!!!!!!!!! Lenke til kommentar
tiiim Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Noen som vet ca pris på dempere til Corolla E12 (2004mod, 5dørs, 110hk etc)... ?! Nettopp senket bilen min 45mm OOOG den "bunner" :S Vil ha noe billig, men kvalitet er viktig, samt levetid og "godfølelse i høøøy fart på svingete vei" håper noen kan hjelpe... (har veldig lite cash ) Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 for ca 4000 får du et fint sett sports dempere Lenke til kommentar
tiiim Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 så da må man vel ut med omkring 6000 tilsammen da eller?! H&R senkesett til 2000 og dempere til 4000...?! ..syns dempere var dyrt :s Lenke til kommentar
trra Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 (endret) Kan jo hende Toyota leverer orginale dempere beregnet på senkefjærer, de leverer jo orginale trimchip til de fleste Toyota. Endret 28. september 2006 av trra Lenke til kommentar
tiiim Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 når jeg hører original så tenker jeg på alle de tusenlappene jeg må betale elstra med engang Får vel bare sjekke det ut da... viktigste er jo at bilen har det bra Lenke til kommentar
trra Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Dyrt og dyrt, to stk orginale dempere foran til hiace 97 mod koster 1000kr tilsammen. På golfen koster en demper 1200-1300kr. Lenke til kommentar
exmith2k Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2006 Justertbart fra eye candy racing til 5000kr blir det nok Lenke til kommentar
VolvoRacing Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 ang bytte av dempere ved 45 mm senking så kommer dette helt an på hvilken bil du har. noen må bytte dempere vist senkingen er over 40mm og andre ved senking over 55mm osv. det er ikke noe standardmål på dette. hør med de som selger senkefjærer du. mye av grunnen til at du må bytte dempere på enkelte biler er for at visst du senker 60mm med senkefjærer så kan det hende at du ikke har spenn i fjæren etter montering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå