Gå til innhold

Forslag til design på fotball-cup plakat..FERDIG


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
CMYK og RGB er forkjellige farge..ehh.. hvordan skal jeg si det... fargegreier :p Hvis du printer ut med RGB, vil fargene bli ulike de du så på skjermen før du printet ut. CMYK er farger som er beregnet på å printes ut.

6951726[/snapback]

CMYK/RGB/sRGB/CIELAB (det største) er forskjellige fargerom.. :)

Både CMYK (trykkfargerom) og RGB (displayfargerom, dvs skjerm osv) er utstyrsavhengige, derfor vil bilder i disse fargerommene gi forskjellig visning avhengig av hvor man viser dem, så om man skal være skikkelig hardcore her, så må man inn med fargestyring (CMM, fargeprofiler, fargetilpassningsmetoder og referansefargerom).. :)

 

RGB betyr vel Red Green Blue? Det er di fargene som vises. Men selvfølgelig med mange blandinger og nyanser.

6951939[/snapback]

Stemmer, de tre fargene er dem man bruker for å skape resten av fargene som kan gjenskapes i RGB (f.eks alle fargene over hverandre gir hvitt (additivt system), og ingen farger gir svart).. :)

 

Korrekt. Hvis vi skal gå så nærme inn på det, så betyr CMYK: Cyan, Magemta, Yellow, Karbon. Oversatt til norsk blir dette blått, rødt, gult og svart.

6952009[/snapback]

Det finnes vel varierte meninger om hva K'en står for. Uansett, grunnen til at den er tatt med i CMYK, er at siden dette er et subtraktivt system, så finnes det ingen måte å oppnå svart på ved å blande de 3 resterende fargene. :)

 

Vel, 300 dpi står for dots per inch. Det er altså oppløsningen på bildet, og dette burde være minst 300 for at ikke bildet skal bli kornete. På web holder 72 dpi, men siden du skal lage A3 plakat, trenger du bedre oppløsning.

6951726[/snapback]

Urk! Skal en kverulere, så kan en bare glemme 72dpi. "Ingen" har 72dpi på skjermen. Ingen web browser bryr seg det spøtt om dpi. Det er antall pixler som teller.

"X dpi holder.." er og tull så lenge ikke annen informasjon om bildestørrelsen blir spesifisert. Du kan ha et bilde på 1x1 pixel og 300dpi, men blir det noe bedre enn om det bare var 72dpi?

6955315[/snapback]

Displayenheter bruker ikke DPI, men PPI (pixels per inch), og siden skjermer ikke klarer å gjengi mer enn rundt 72PPI (ikke helt sikker på det nøyaktige tallet), så holder det å bruke materiale på 72PPI når produktet kun skal vises på skjerm og lignende. :)

Og jeg tror ikke MGL skrev innlegget for å kverulere, det var mer en opplysning til trådstarter, en ganske grei også, faglig sett. Skal man lage en plakat som skal trykkes med skikkelig utstyr, så bør man så absolutt gå over 72PPI/DPI. 300 er en gylden regel, bilder som skal trykkes bør minst være 280DPI, for at det skal bli et godt resultat.

 

Men jeg vil gjerne høre hvorfor man bare kan glemme 72PPI når det gjelder skjerm. Dette er vel omtrente tall som er bevist at en skjerm ikke klarer å gjengi ting over 72PPI, og at det derfor ikke er vits å bruke en høyere oppløsning, fordi det blir bortkastet.

 

Uansett, skal du ha et skikkelig resultat på en trykt plakat, bør du ha rundt 300DPI på det som skal trykkes, samt en trykkmaskin som kan gjengi 300DPI. Kommer du med en trykksak på 72DPI og maskina klarer 300, så vil du få et dårlig resultat. :)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Men jeg vil gjerne høre hvorfor man bare kan glemme 72PPI når det gjelder skjerm. Dette er vel omtrente tall som er bevist at en skjerm ikke klarer å gjengi ting over 72PPI, og at det derfor ikke er vits å bruke en høyere oppløsning, fordi det blir bortkastet.

6976528[/snapback]

72dpi (ppi hvis du er av den trosretning) kan glemmes når det gjelder skjerm av noen ganske enkle grunner.

For det første er folks skjermer, og skjerminstillinger, forskjellige. La oss ta lcd-skjermer som et eksempel: du får både 15-, 17- og 19-tommere med oppløsning på 1280x1024. Det gir dpi/ppi på henholdsvis 106, 94 og 84.

For det andre er dpi/ppi bare et tall i bildefilen som angir hvor mange punkter som skal vises per tomme. Svært få programmer bryr seg om dette tallet når bilder vises på skjerm og enda færre brukere har konfigurert programvaren til å vise rett dpi/ppi. Nettlesere er til nå ikke blandt denne programvaren...

 

Spyrgsmål?

Lenke til kommentar

Forsåvidt greit nok.. :)

Har ikke nok kunnskap til å si verken for eller imot, har bare fått med meg ettellerannet rundt 72PPI for lenge siden. :)

 

Men DPI og PPI er ikke det samma, og er det skjerm det er snakk om, så er det PPI det går i. DPI brukes når det gjelder trykk/print/scan/osv.

1PPI blir ikke nødvendigvis 1DPI når det trykkes. :)

Lenke til kommentar
Men DPI og PPI er ikke det samma, og er det skjerm det er snakk om, så er det PPI det går i. DPI brukes når det gjelder trykk/print/scan/osv.

1PPI blir ikke nødvendigvis 1DPI når det trykkes. :)

6982975[/snapback]

Strengt tatt bruker en PPI til trykk/print og. 300DPI er feil, siden det en egentlig mener er hvor mange pixler som skal trykkes/printes per tomme, altså PPI. DPI er antall dotter, dråper eller hva nå, printeren bruker for å få en tilnærmet riktig farge på pixelen. 1200dpi er vanlig for hjemmeprintere, noe som tilsvarer en dråpe/dott per farge (CMYK) når du skriver ut i 300PPI.

Så jeg tar for så vidt feil når jeg bruker DPI om skjerm, men ikke mer feil enn "alle andre" som bruker 300DPI om oppløsningen på bilder til trykk/print.

 

Jeg fortsetter med min bruk av DPI med god samvittighet, enn så lenge... :p

Lenke til kommentar
Men DPI og PPI er ikke det samma, og er det skjerm det er snakk om, så er det PPI det går i. DPI brukes når det gjelder trykk/print/scan/osv.

1PPI blir ikke nødvendigvis 1DPI når det trykkes. :)

6982975[/snapback]

Strengt tatt bruker en PPI til trykk/print og. 300DPI er feil, siden det en egentlig mener er hvor mange pixler som skal trykkes/printes per tomme, altså PPI. DPI er antall dotter, dråper eller hva nå, printeren bruker for å få en tilnærmet riktig farge på pixelen. 1200dpi er vanlig for hjemmeprintere, noe som tilsvarer en dråpe/dott per farge (CMYK) når du skriver ut i 300PPI.

Så jeg tar for så vidt feil når jeg bruker DPI om skjerm, men ikke mer feil enn "alle andre" som bruker 300DPI om oppløsningen på bilder til trykk/print.

 

Jeg fortsetter med min bruk av DPI med god samvittighet, enn så lenge... :p

6988216[/snapback]

Strengt tatt er det feil å bruke PPI om trykte produkter. Noe som er trykket er ikke bygd opp av piksler, men av dotter, ergo måles oppløsningen i DPI, og ikke PPI.

 

300DPI er ikke feil når det gjelder anbefalt oppløsning til profesjonell trykk. Ring et vilkårlig trykkeri og hør hva dem krever for å få et bra resultat.

Selvsagt er det flere ting som spiller inn og bør være oppgitt, men kommer du med et bilde på 80DPI vil du ikke få et bra resultat. :)

Lenke til kommentar

Faen, drit i å spre feilinformasjon da.

 

Skal man lage noe som skal lages på skjerm, lager man det i 72DPI. Enkelt.

 

Skal man lage noe for trykk, er det ikke så enkelt. Lokalavisa her trykker avisa med 120DPI på sitt trykkeri. Vi har akkurat levert en skolekatalog dit, og da brukte vi 160DPI for å en god blanding av kvalitet og pris. De fleste hefter, brosjyrer blir som marvil sier, trykt i 300DPI.

 

Så, for enkelthetens skyld kan vi vel si det slik:

 

Skjerm = RGB og 72DPI.

Trykk = CMYK, DPI avhenger av ønsket kvalitet.

 

Til en A3 plakat med store/mye bilder eller rare former på fargeoverganger ville jeg uten tvil brukt 300DPI.

Lenke til kommentar

For de som er interessert i å skjønne hva disse DPI/PPI dreier seg om - les på http://hannemyr.com/photo/pixels.html

K står forøvrig for blacK (men B'en var allerede opptatt...)

 

Plakaten begynner forresten å komme seg, men det blir fryktelig rotete med all den teksten oppå bildet. Alt er liksom spredd utover uten rytme og komposisjon. Ved layout er det viktig å også la folk få puste litt iniimellom, og bruke luft bevisst.

Hva med å legge teksten på feltene på fotballen? Deformer dem slik at det ser ut som om det er trykt på læret? Som dette meget kjappe eksempelet?

Sponsorene er nok nyttige, men de tar alt for stor plass på plakaten. Legg dem i en stripe nederst?

post-40718-1160463947_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...