Melvin Snerken Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 (endret) Hei! Går i 10. klasse og da er det standard at vi arrangerer fotball-cup.. Derfor må vi lage en plakat, og jeg har fått ansvar for det.. Det jeg trenger hjelp til er bakgrunnsdesignet skal være.. teksten legger på etterpå.. Kan dere hjelpe? Må være med: fotball (noe i den duren), og at det står Fotball Cup' Bør helst være sort-hvit, fordi det kommer sikkert til å bli kopiert opp... Tror det skal bli i A3.. Takk Endret 18. oktober 2006 av kezoom Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 Prøvde meg litt, ha syns dere? Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Den var fin. Skal det stå masse på det tomme hvite området? Lenke til kommentar
kqwaiiiii Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Likte den, og synes den er grei, men kanskje litt kjedelig. En plakat bør fange oppmerksomheten din, og denne gjør ikke det. Bygg videre på den, den har potensiale. Sånn ellers er teksten veldig uklar. Skulle hatt litt mindre anti aliasing. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Farger mann, farger! En plakat i sort/hvitt fanger ikke akkurat oppmerksomheten til folk. Og hvorfor er teksten så blurry? Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 Takk for svarene Farger mann, farger! En plakat i sort/hvitt fanger ikke akkurat oppmerksomheten til folk. Og hvorfor er teksten så blurry? 6912456[/snapback] Tips til hvilke farger..? Teksten er burry fordi den er laga i flamingtext.com ( ).. tror jeg må få tak i den fonten.. er litt fordi lagde den i Publisher, der blir bilder o.l litt uskarpe.. Lenke til kommentar
MGL Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Bare noe som burde bli sagt hvis du ikke visste det fra før: Ha minst 300 dpi, og bruk CMYK, ikke RGB (RGB brukes når man jobber mot skjerm, CMYK mot trykk). Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 Bare noe som burde bli sagt hvis du ikke visste det fra før: Ha minst 300 dpi, og bruk CMYK, ikke RGB (RGB brukes når man jobber mot skjerm, CMYK mot trykk). 6951536[/snapback] Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 En utrolig kjapp en. Lenke til kommentar
MGL Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Hehe Vel, 300 dpi står for dots per inch. Det er altså oppløsningen på bildet, og dette burde være minst 300 for at ikke bildet skal bli kornete. På web holder 72 dpi, men siden du skal lage A3 plakat, trenger du bedre oppløsning. CMYK og RGB er forkjellige farge..ehh.. hvordan skal jeg si det... fargegreier Hvis du printer ut med RGB, vil fargene bli ulike de du så på skjermen før du printet ut. CMYK er farger som er beregnet på å printes ut. Hvis du har Photoshop kan du stille inn begge disse tingene når du oppretter et nytt dokument. Ganske vanskelig å forklare de fargegreiene, men hvis du skal bruke sort/hvitt trenger du ikke tenke på det. Du kan vel egentlig bare glemme det Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 RGB betyr vel Red Green Blue? Det er di fargene som vises. Men selvfølgelig med mange blandinger og nyanser. Lenke til kommentar
MGL Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Korrekt. Hvis vi skal gå så nærme inn på det, så betyr CMYK: Cyan, Magemta, Yellow, Karbon. Oversatt til norsk blir dette blått, rødt, gult og svart. Lenke til kommentar
OHell Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 (endret) Bør de kje stå Nattcup? elle skrive me de lenger nere? Endret 27. september 2006 av OHell Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Vel, 300 dpi står for dots per inch. Det er altså oppløsningen på bildet, og dette burde være minst 300 for at ikke bildet skal bli kornete. På web holder 72 dpi, men siden du skal lage A3 plakat, trenger du bedre oppløsning.6951726[/snapback] Urk! Skal en kverulere, så kan en bare glemme 72dpi. "Ingen" har 72dpi på skjermen. Ingen web browser bryr seg det spøtt om dpi. Det er antall pixler som teller."X dpi holder.." er og tull så lenge ikke annen informasjon om bildestørrelsen blir spesifisert. Du kan ha et bilde på 1x1 pixel og 300dpi, men blir det noe bedre enn om det bare var 72dpi? CMYK og RGB er forkjellige farge..CMYK blander fargene subtraktivt, mens RGB blander dem additivt. Det vil si at du med RGB legger sammen lys fra primærfargene Rød, Grønn, og Blå. Med CMYK legger sammen pigment fra fargene turkis©, rød-lilla(M), gul(Y) og svart(K), som trekker fra komplementærfargene som er primærfargene RGB... Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Husk å skriv "You'll never walk alone" nederst da.. Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 28. september 2006 Forfatter Del Skrevet 28. september 2006 Husk å skriv "You'll never walk alone" nederst da.. 6958360[/snapback] Never! Liverpool Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 28. september 2006 Forfatter Del Skrevet 28. september 2006 Bør de kje stå Nattcup? elle skrive me de lenger nere? 6954251[/snapback] Nei, det blir jo ikke nattcup.. Det begynner klokka sju.. så det blir vell ikke det, eller? Hva skal vi kalle det, "OHell"? Btw: Dialekt er ikke lov.. Nynorsk eller bokmål.. Lenke til kommentar
OHell Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Never! Liverpool 6958893[/snapback] Kva er det du seier? Never Liverpool? Eg undrar på kva som går av deg? Sjølv tykkjar eg Liverpool er Kongeleg!! Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Er ikke så lett å lage en spennende plakat uten å vite hva som skal stå på den, selv tekst kan være med på å gjøre designet til noe. Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 30. september 2006 Forfatter Del Skrevet 30. september 2006 Er ikke så lett å lage en spennende plakat uten å vite hva som skal stå på den, selv tekst kan være med på å gjøre designet til noe. 6966058[/snapback] Er litt logisk hva som skal stå på plakaten, hvor det er, når det er, hva det er, pris, etc.. Eg vonar at det ikkje skal framheivast noko urett mellom lajå i Engelsk Fotball, difor ynskjer eg at Liverpool ikkje skal det vertast reklamering for! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå