Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dataen klikker etter å ha startet et spill. (fort)

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått et lite problem. Dataen til fetteren min slutter å virke med en gang han starter spillet "heroes". Siste utgaven.

Jeg har desverre ikke en komplett liste over pc-en hans, men vet at han har intrigrert skjermkort. Kan dette være feilen. At han må ha et annet skjermkort?

Ellers kan dere gi meg et lite tips om hva som kan være den?

mvh

Meg

Endret av Salamence
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, altså det kan være mange ting som gjør at et spill klikker.

På softwaresiden så kan jo flere ting føre til en ustabil maskin. Typiske ting er programvare som kjører i bakgrunnen som slettes ikke burde være der, f.ex spyware, virus, trojanere, ormer pluss masse mer. Dårlige/korrupte drivere kan også føre til dårlig stabilitet samt gamle windows-installasjoner (du har vel hørt den derre windows=virus vitsen?). I så fall kan det hjelpe masse å installere windows på nytt.

På hardwaresiden kan det være flere ting. Typisk for en pc på gutterommet er at den "suger seg opp" full av støv på bare noen uker. Tipset da er å støvsuge inni. Selvfølgelig må du være forsiktig. Pass på ikke å dulte borti komponentene, bruk munnstykke av plastikk og hold hånda i kabinetet hele tiden, så du er jordet lokalt og unngår å skade komponentene pga statisk elektrisitet. FÅ også tømt viftene for støv, særlig prosessorvifta og skjermkortvifta (han har vel ikke det pga integrert skjermkort?).

I samme farta kan det være en ide å sjekke at ram-brikken(e) funker som den skal. Til det bruker du f.ex Memtest86+ (alternativ versjon i fall den andre ikke funker sammens med hovedkortet ditt).

Hvis ram-brikkene står testen så gjenstår det å stressteste maskinen. Jeg snakker om programmer som tyner prosessor og grafikkort. Blir det da feil, så kan det dreie seg om dårlig kjøling eller dårlig/svak strømforsyning. Foreslår at du bruker ett eller annet 3Dmark program. Er det en gammel maskin så er det forsåvidt ikke vits å bruke nyere versjon enn 2003. Nyere versjoner er beregnet for kraftigere maskiner, så det spørs om du får gjort noe med det i det hele tatt.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...