Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vondt i halsen -- trenger tips!

akristina92

Anbefalte innlegg

jeg sovna igår å kjente noe gribling oppe bakerst i halsen, å nå når jeg våknet har jeg så utrolig vont! jeg må manne meg opp for å klare å svelge. det gjør liksom vond der den tingeltingen henger bake i halsen og rundt det området. Ifjor hadde jeg det samme, og ble liggende hjemme i nesten 3 uker, og jeg vil absolutt ikke gjøre det igjen! Så er det noen som har noen tips de VET virker, slik at jeg kan bli frisk fortest mulig. vi skal på en klassetur på søndag, og jeg vil være frisk til da. så er det noen som har noen gode tips som virker raskt? :(:cry:

Ikke lest hele tråden, så vet ikke om det er nevnt før.. Men det jeg alltid gjør når det begynner å bli sårt i halsen, er å "gurgle" noe som heter "Molkosan", som man får kjøpt på helsekosten!

Tar litt Molkosan i et glass, også blander jeg med vann (ca. blandingsforhold for meg, i et halvfult glass er; 1 del "Molko" og 5/6 deler vann), og gurgler det.. For så å svelge det!

Det smaker møkk, men det funker iallefall veldig bra på meg, og alle andre jeg vet benytter seg av dette når halsen blir sår ;)

post-24369-1276676309,1627_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Halsjenta

Jeg har en ting som hjelper, nemlig å operere bort mandlene! Jeg hadde kronisk mye halsvondt før, ble alltid veldig dehydrert når jeg hadde det fordi jeg nesten ikke klarte å svelge. Hadde halsbetennelse 5-7 ganger hvert eneste år.

Det eneste som hjalp da, var å dynge på med paracet, for da kjentes ikke smerten like godt. Is kunne også hjelpe et par minutter. Alt av halsdrops o.l. var bortkastede penger for min del.

Lenke til kommentar

Hvis man opererer bort mandlene så fjerner man i praksis en viktig del av immunsystemet. Mye bedre å drepe infeksjonen som gjør at mandlene er vonde.

Du kan jo bekjempe kriminalitet ved å fjerne politiet også, for da blir det jo ikke noe kriminalitetsstatistikk, for du har jo fjernet dem som lager den. Voila, kriminaliteten er "borte".

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Ellishit

ahh, pencilin er for homser og pyser!

ta deg en real løpetur ute i natt, så tenker jeg det blir bedre om et par uker... :p

eller pøs på med spiritus i kveld, så kjenner du ikke en døyt, og i morra har du andre ting å tenke på

(dette er IKKE en oppfordring til uvettig bruk av rusmidler, og unertegnende fraskriver seg ALT ansvar for hva som måtte skje på bakgrunn av tidligere uttalelser)

edit: jeg syntes ejg traff spikeren på hodet med pencilin-greia at jeg setter den i signaturen min til fordel for min pro-israel-video

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Sitron-te med honning funker veldig bra der og da og er lindrende for svelget i noen timer. Anbefaler også lunken drikke med litt alkohol i, feks solbærtoddi (saft, vann, cognac og litt sitron for ekstra effekt)!

Glühwein er også noe som jeg generelt liker å drikke på vinteren som er den tyske versonen for gløgg. Rødvin som er varmet opp og krydret med kanelstenger, vanilje, nellik sitrus og sukker er fantastisk på en kald dag. (her kan man også slenge litt cognac i for litt ekstra piff, bare vær obs på koketemperaturen så man ikke koker ut alkoholen.

En annen ting en kamerat av meg alltid gjør når han kjenner feberen stige og forkjølelsen brygge er å drikke litt gode mengder med jägermeister. Dagen etterpå kjenner han ingenting til forkjølelsen, eller bakfylla. :)

Tviler ikke på at det nå om dagen er flere som begynner å kjenne forkjølelsen krabbe på. :p

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...