skinnybones Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 har kjøpt masse ny komponenter til pc'n, bortsett fra en harddisk som jeg brukte i den gamle PC'n, og som jeg nå gjerne vil formatere. Men d går ikke. har vært inne på bios'n og endra rekkefølge. prøvd forskjellige cder. ingen funker hva kan jeg gjøre? Lenke til kommentar
skinnybones Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 prøvde med en annen harddisk nå. da står d: DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER ? Lenke til kommentar
Lightning- Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Er det Linux, Windows eller Mac?? Lenke til kommentar
Smork Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Vist det er Windows CD, må du skaffe deg en bootbar CD. Da skal du kunne boote fra CD uten og bytte rekkefølge i BIOS, men da må du passe på at du har en cd spiller/dvd spiller som funker helt smooth enda! Lenke til kommentar
skinnybones Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 det er windows ja. cd og dvd spiller skal fungere fint. bruker samme cd som jeg formaterte den gamle pc'n med. samme feilmelding kommer uansett rekkefølge i bios nå, også på den hardisken jeg prøvde på først Lenke til kommentar
skinnybones Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 ingen som kan hjelpe meg?? Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Vist det er Windows CD, må du skaffe deg en bootbar CD. du trenger nok en "bootable" cd ja, hvis du ikke har det Lenke til kommentar
skinnybones Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 jeg har prøvd med en orgianl CD også (riktig nok windows 98), men funka ikke d eller; samme problemet Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Prøv å reset bios med jumperen, sett så boot rekkefølge til cd - hd - other. Disable resten. putt CD'n i, lagre biosendringer og restart. Lenke til kommentar
skinnybones Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 takk for svar men tor du at du kan spesifisere: "reset bios med jumperen" er ikke så god på dette Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 (endret) På selve hovedkortet sitter det en liten plast og metall dings over to metall pinner, kalles en jumper. Du må kutte strøm til maskinen, og flytte denne jumperen slik at den dekker den tredje og ledige metallpinnen ved siden av (samt den i midten) Vent noen sekunder og flytt den tilbake der den var. Nå er BIOS nullstilt. Siden du ikke er kjent med lokaliseringen av denne må du se i instruksjonsboken til ditt HK først. Det finnes ofte flere slike jumpere på et hovedkort, og de skal du ikke flytte på Endret 21. september 2006 av Arctic Lenke til kommentar
skinnybones Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 hjalp ikke no særlig d vil det hjelpe å kjøpe en ny harddisk tror dere? sata? jeg satt sammen den PCn jeg primært hadde hardisken i. men da ville den ikke boote fra cd den eller. sto at den værken fant harddisk eller cd-rom. noen flere forslag? takk Lenke til kommentar
pentimoss Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 (endret) har kjøpt masse ny komponenter til pc'n, bortsett fra en harddisk som jeg brukte i den gamle PC'n, og som jeg nå gjerne vil formatere. Men d går ikke. har vært inne på bios'n og endra rekkefølge. prøvd forskjellige cder. ingen funker hva kan jeg gjøre? 6900822[/snapback] Hva slags tastatur er det du har? Hvis det er trådløst tastatur, kan det hende at maskinen ikke gjenkjenne tastene når du trykker feks. ENTER. Jeg er ingen expert men opplevde det engang at windows ikke startet fra CD'en. Prøvde i flere dager, uten å lykkes. Trodde det var noe feil med CD'en og noen eksperter mente det samme. Men, jeg byttet tastaturet til vanlig PS2. Da fungerte den med engang. Endret 24. september 2006 av pentimoss Lenke til kommentar
skinnybones Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 vanlig ps2 ja. prøvd 2 forskjellige tastatur også.så er nok ikke d Lenke til kommentar
skinnybones Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 (endret) fikk til å komme inn på hardisken på den andre PCn nå. men den vil ikke annerkjenne CD-ROMen. prøvd to forskjellige cd-romer, og begge funka i den gamle PCn... edit: og nei, jeg har ikke begge jumperne på master eller slave. prøvd med HD som master, cd-rom som slave og også begge som cable select. Endret 24. september 2006 av skinnybones Lenke til kommentar
IsNoGoOd Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 har faktisk samme problemet selv, kommer bare til "computer is inspecting ur hardware configuration" så kommer d ikke noe lenger, selv bootet fra den samme cdn på denne maskina før.. aner ikke hva som skjer hehe Lenke til kommentar
skinnybones Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 ja.har prøvd d meste nå. vurderer å kjøpe ny kabel, men den funket jo like før jeg prøvde i den nye PCn, siden jeg brukte den jo i den gamle. Lenke til kommentar
jmaroey Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 ja.har prøvd d meste nå. vurderer å kjøpe ny kabel, men den funket jo like før jeg prøvde i den nye PCn, siden jeg brukte den jo i den gamle. Hadde samme problemet. Har satt opp en helt ny maskin med SATA cd-spiller og HD. Klarte ikke å boote fra cd-rom som fungerte perfekt i andre maskiner. Tok til slutt å koblet en gammel Nec ND-3520A DVD-spiller til IDE-porten og alt gikk på skinner. Lenke til kommentar
lasr Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Er du sikker på at CDene dine er ok? Så langt har du ikke skrevet noe om hvilke CDer du prøver med annet enn win98, og de er normalt ikke bootbar. Som flere allerede har skrevet må du ha en bootbar CD; Forsikre deg at CD-platen faktisk fungerer før du gjør noe mer. PS! Meldingen "d: DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER" sier bare at harddisken mangler oppstartslaster/operativsystem, rent teknisk en helt normal melding fra BIOS Lenke til kommentar
onlineX Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Hadde samme problemet for et par uker siden. Jeg satte første boot devicen på floppy andre på cdrom og deaktivert den siste. så funka det greit etter flere dager. Husk på at cden må også være bootable. prøv andre cd\ dvd lesere hvis du har. Du kan ta en titt her også: http://www.computerhope.com/issues/ch000217.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå