Ozelot Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Jeg har nylig fått trøbbel med mitt kamera som jeg kjøpte på en butikk i fjor. Nå i den senere tid, har kameraet begynt å fuske, og jeg har i lengre tid merket at lyden ikke er tilstede når jeg spiller av klipp. Jeg har sendt email til butikkens gamle adresse, samt den adressen som står oppført på brreg. Er det importør eller butikk som skal ta seg av garanti her ? Har jeg samme rettigheter nå som før butikken gikk konkurs ? Litt vanskelig å søke på akkurat dette, og det kunne vært praktisk med en sticky i denne kategorien om akkurat dette, og rettigheter generelt. Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Har jeg samme rettigheter nå som før butikken gikk konkurs ? Litt vanskelig å søke på akkurat dette, og det kunne vært praktisk med en sticky i denne kategorien om akkurat dette, og rettigheter generelt. 6900614[/snapback] vet ikke hvilken produsent vi snakker om, men mange produsenter har nå sine egne ordninger, når det gjelder RMA. så selv om selger ikke eksisterer mer, kan du be om RMA direkte fra produsent, så lenge har du kvitering/faktura fra selger. hvilken produsent snakker vi om ?..... Lenke til kommentar
PerB Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Gå først veien via norsk importør. Dette forutsetter at selger har kjøpt kameraet gjennom importøren. Sjekk på forhånd med å sende nr kameraets serienummer (+ navn/modell) og når og hvor det ble kjøpt. Hvis selger har hatt egenimport må du gå på produsent. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 butikken er egentlig bare bindeledd mellom produsent og forbruker.. så du skal kunne ta dette med produsenten så lenge butikken du kjøpte det fra er konkurs. Lenke til kommentar
SCHPONG Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Garanti er jo noe som produsenten gir. Så vil tro det skal gå greit å ta det direkte mot produsent så lenge kameraet er innenfor garantiperioden og du kan fremvise kvittering. Reklamasjon på et forbrukerkjøp derimot er noe som må tas mot forhandler. I ditt tilfelle kan jo det bli litt vanskelig.. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 hvilken produsent snakker vi om ?..... 6900662[/snapback] Fujifilm. Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 hvilken produsent snakker vi om ?..... 6900662[/snapback] Fujifilm. 6900775[/snapback] her er info: E-post: [email protected] Tlf.: 55 39 38 80 Fax.: 55 19 52 01 Adresse: Camera og Videoteknikk as, Liaveien 1, 5090 Nyborg Serviceverkstedet er åpent fra kl. 08:00 - 17:00 alle hverdager. Sørg for at du har følgende informasjon tilgjengelig før du kontakter Fujifilm's serviceverksted vedrørende service og reparasjon: Hvilken produkttype og modell det gjelder. Feilbeskrivelse. Serienummer. Kjøpskvittering. Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 du kan også gå ditt, men syns du burde kontakte dem først: http://www.service-web.no/registrering/?mabnr=141 Lenke til kommentar
valentino Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Har jeg samme rettigheter nå som før butikken gikk konkurs ? 6900614[/snapback] Du kan støtte deg på følgende paragraf i forbrukerkjøpsloven (fkjl.) når du henvender deg til tidligere salgsledd. Merk at dette kun gjelder forhold som er dekket av fkjl.. Husk at garanti og reklamasjon ikke er samme sak. § 35. Krav mot tidligere salgsledd mv. Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet. Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren. Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen. Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen. Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her. Tidligere salgsledd kan ikke motregne overfor forbrukeren med krav mot selgeren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå