Eulogy Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Jau. Emnetittelen sier egentlig det meste. Hvis jeg får en pakke som jeg _ikke_ har betalt for og som består av gratisvarer, må jeg fortsatt betale mva hvis varene koster mer enn 200? Lenke til kommentar
Phalanx Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Det virker på meg som det er veldig tilfeldig, de som jobber med fortollingen har tydligvis forskjellig oppfatning av regler osv. For eksempel: (jeg har jobbet litt på postkontor som vikar) Jeg bestillte et kamera + diverse minnekort osv (ca 500$ tilsammen), fra en butikk i USA, men de pakket det på en finurlig måte, samtidig som de merket det GIFT, samt sente fra en private adresse. Jeg fikk ikke toll. Mens jeg i motsatt ende har sett mange som har "fått" lignende ting fra "familie" i utlandet som har måttet betale myyye toll (: Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 Jeg lurer fordi jeg bestilte noe fra USA i sommer og i ettertid så har de sendt meg gratisvarer som jeg ikke har betalt for, men verdien av varene stod på pakken. Det stod også på custom declerations lappen på esken at det var FREE ITEMS, men jeg måtte fortsatt betale mva. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Det er ikke hva du betaler for varen som er utgangspunktet, men verdien på den. En gave fra privatperson, betaler man ikke for. Likevel er maksgrensen satt til 1000 kroner. M.a.o. verdien er gjeldende, ikke prisen. Ørjan... Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 (endret) Så det er altså rett at jeg måtte betale mva for de varene selvom de er gratis? Isåfall så er det ganske håpløst. Blir nesten umulig å få noe gratis. Jaja... Endret 20. september 2006 av Eulogy Lenke til kommentar
pertm Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Tja du behøver jo ikke å ta imot, hvis du ikke vil ha det, da kan de ikke tvinge deg til å betale moms. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Så det er altså rett at jeg måtte betale mva for de varene selvom de er gratis? Isåfall så er det ganske håpløst. Blir nesten umulig å få noe gratis. Jaja... 6900603[/snapback] Det er jo ikke noe problem så lenge verdien ikke overstiger 200 kroner. Eventuellt 1000 kroner hvis giveren er en privatperson. Ørjan... Lenke til kommentar
melsom Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Bare å sette en lavere verdi.. *flire* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå