finfyr Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Passer ikke helt kanskje, men er sikkert mange her i forumet som har info som kan hjelpe meg. Skal ha meg en Sony forsterker, 5-1 forsterker til å "se film med". Men har lite peiling på slikt... Hva er forskjellen på Dolby Digital og Dolby ProLogic II? Noen som kan komme med noen enkle forklaringer på hva som er forskjellen, og hva som anebefales. Kom gjerne med tips om du har en Sony forsterker og.... Takker for alle svar. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Dolby Digital er samlebegrepet for digital Dolby-surroundlyd, f.eks 5.1. Som oftest er kanalene diskrete, men du kan finne noe som heter Dolby Digital Surround (hvor ett eller annet er matrisekodet, som oftest). Dolby Pro Logic II er en algoritme som kan "lage" tilsynelatende 5.1-lyd av nærmest hvilken som helst lydkilde og format. Sistnevte anbefalest på det sterkeste. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Det du trenger: -Dolby Digital 5.1 (AC3) -DTS 5.1 -Pro Logic II Da har du egentlig det du trenger, men du kan jo kjøpe en receiver som har 7.1 og greier, det har jeg hatt i et par år, aldri brukt noe annet enn det som står listet ovenfor. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 30. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2002 Jøsses, tar ikke lang tid før kompetente folk tar seg tid til å hjelpe her. Noen som kan komme med konkrete forslag til Sony forsterkere da? MÅ være sølvutførelse:) Takk for svarene dere to forresten. Ble litt klokere i det minste. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 STR DB1070 elns. Det kommer helt an på budsjettet ditt. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2002 Så for meg å bruke 3-4000 på forsterkeren. Den bare må være i sølv, dette er meget vikitg. Noen med forslag? Takk! Lenke til kommentar
antiloop Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Har selv en Sony Str 840 i sølv som fungerer meget bra i mitt opsett! Dette er vel en forsterker du kan få tak i for 3-4 tusen nå! storebroren til denne str 940 fikk meget god omtale i lyd&bilde. str 840 leverer 5x100w og har DD og DTS. Det jeg kombinerer denne med er Pioneer DVD 737. Audio pro blue diamond i front, senter black vector og black diamond som bakhøyttalere! En meget vellydende kombinasjon!! Lenke til kommentar
Lch Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 STR-DB840 har ikke DPLII, men er en helt grei forsterker. Den får du sikkert ny til ca 4000 også. Lenke til kommentar
arne12 Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Til antiloop: Hvor mye betalte du alt i alt for surround oppsettet ditt, høyttalere(inkl sub), forsterker, DVD spiller?? Bare lurer, fordi jeg skal ha meg 5.1 system til max 15000 kr. Lenke til kommentar
antiloop Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Nå har vel prisene sunket betraktelig på disse produktene jeg kjøpte da! Men sånn cirka priser av hva jeg betalte kan du få! Sony 840. ca.5500,- Pioneer 737. ca.10000,- Blue diamond 13.000. vector 2500,- black diamond 6000,- pluss kabler ca.2500,- Blue diamond har innebygde aktive sub`er. En i hver høyttaler! Prisene har vel sunket en del på disse produktene nå! Og du trenger ikke å bruke på langt nær så mye på anlegget ditt som jeg har gjort for å få god lyd... http://www.avhifi.no/ Søk på høyttalere så finner du de modellene jeg har! Lykke til videre! Hvis du trenger noen tips så bare send en mail! [email protected] Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2002 Takk for alle tips. Men dere anbefaler meg ikke å kjøpe en forsterker som ikke har Dolby ProLogic II? Er vel dette som avgjør prisen, med eller uten liksom? Enda ikke noen som helt konkret har forklart forskjellen med og uten PLII... Hvordan merker jeg lydforskjell med/uten PLII? Takk Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 PLII har ikke noe med DD og DTS å gjøre. PLII er en forbedring av PL, og tar for seg analoge lydkilder, som dine gamle VHS-kassetter med surround-lyd (4-kanals surround) og surroundsendingene på TV2 f.eks. PLII er betraktelig bedre enn PL, og er absolutt å anbefale, men er ikke noe must akkurat. Du skal kanskje se mest nyere dvd'er likevel, og de baserer seg på DD/DTS. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 For å si det sånn: Det eneste du trenger Pro Logic til, er hvis du vil ha surround på VHS, vanlig TV, eller spill som ikke har digital surround. Så og si alle DVD'er har DD eller DTS. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 En del filmer har ikke DD 5.1, og her vil bruk av DPL II framfor enhver annen prosesseringsalgoritme være å foretrekke. Personlig ville jeg ikke kjøpt en ny reciever i dag uten DPLII, spesielt når man får rimelige og bra saker med dette innebygget. Enkelte mener faktisk at DPL II gjør underverker for DD og DTS 5.1 også, uten at jeg vil støtte det utsagnet. Får du en bra deal på en reciever som ikke har DPL II, så bevares, ta den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå