Gå til innhold

Nikon D50 vs D70s vs D80

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er på jakt etter mitt første speilreflekskamera, men er usikker på hvilket "kit" jeg skal velge. Siden det finnes så mange forskjellige måter å sette sammen hus og objektiv på, blir listen under noe lang, men foreløpig har jeg ikke klart å konkludere med det ene eller det andre.

Jeg har kommet til at det er Nikon jeg ønsker, delvis etter erfaringer fra venner som har et Nikon apparat, og også min egen preferanse etter å ha holdt både D50, D70 og EOS 350D i hånden. Nikon passer min hånd best.

Siden dette er mitt første dSLR er jeg også usikker på hva slags linse jeg vil komme til å trenge i starten. Jeg regner egentlig med at jeg etter hvert kan tenke meg å supplere med flere objektiver. Listen under blir derfor litt lang, men jeg håper med forumets hjelp at jeg kan komme ned til et valg mellom 2 eller 3 kit.

Nikon D50

- KIT m/Sigma 18-125mm f/3,5-5,6 -- Foto & Video Nett til kr. 7244

- KIT m/Sigma 18-200mm f/3,5-6,3 -- Foto & Video Nett til kr. 7650

- KIT m/Sigma 17-70mm f/2,8-4,5 -- Foto & Video Nett til kr. 7745

Nikon D70s

- KIT m/18-70mm f.3,5-4,5G AF-S DX IF-ED -- Foto & Video Nett til kr. 7490

- KIT m/Sigma 18-125mm f/3,5-5,6 -- Foto & Video Nett til kr. 9383

- KIT m/Sigma 18-200mm f/3,5-6,3 -- Foto & Video Nett til kr. 9899

- KIT m/Sigma 17-70mm f/2,8-4,5 -- Foto & Video Nett til kr. 9900

Nikon D80

- KIT m/AF-S DX 18-70 f/3.5-4.5G -- Best-Buy til kr. 9999

- KIT m/AF-S DX 18-135 f/3.5-5.6G -- Best-Buy til kr. 10999

- KIT m/Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 DC -- Foto & Video Nett til kr. 11890

- KIT m/Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 -- Foto & Video Nett til kr. 12500

- KIT m/Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 -- Foto & Video Nett til kr. 12500

På forhånd takk ;)

CR

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok valgt Nikon D80, siden det er den nyeste modellen.

Det er mye som spiller inn, jeg kan prøve og ta noe av det.

Har du noen minnekort fra før? D50 og D80 bruker SD kort, mens D70 bruker CF.

Jeg har selv D50, som jeg har vært veldig fornøyd med, men kommer til å oppgradere til D80 etterhvert. Grunnene mine for og gjøre det, er som følger;

-Bruker SD kort - jeg har en hel haug med SD kort, så jeg slipper og bytte standard.

-11 AF punkter på D80 mot 5 på D50/70 (CAM900 på D50/70, CAM1000 på D80)

-10,2MP på D80 mot 6,1MP på D50

-DOF preview knapp på D80, ikke på D50

-Mulighet for originalt batterigrep på D80 (MB-D80), finnes ikke til D50

-2,5" LCD skjerm på D80 mot 2" på D50

-2 stk. betjeningshjul på D80 mot bare 1 på D50

-Bedre wievfinder på D80 enn D50/D70

-Større buffer på D80 enn D50/70

-Baklys på LCD displayet på toppen (ikke på D50, men på D70)

Flere ting også, men dette er noen av mine viktigste grunner for og oppgradere. Du må bare se på forskjellene mellom kameraene og finne ut hva som er viktigst for deg.

Skulle jeg kjøpt ett av de D80 kit'ene du viser til hadde jeg valgt enten kit med Nikkor 18-70 (som regnes som ett av de bedre kitobkjektivene uansett) eller det nye Nikkor 18-135. Litt tidlig og si hvordan det er, men du har ett mer allsidig objektiv mtp brennvidde.

Evt. ville jeg ha vurdert kit med Sigma sin 17-70.

Så, har du råd ville jeg kjøpt D80. Stikk også i en butikk(er) og prøv alle kameraene hvis du kan. De er ganske like, men f.eks. D50 og D70(s) er litt forskjellige - D80 er vel ganske lik D50 i størrelse (det er ikke dramatiske forskjeller her).

Mulig det ble litt rotete det her, men du finner vel ut av det... ;)

Lenke til kommentar

Ja, det nye Pentax K10D kan absolutt være verdt en vurdering hvis du ikke har noe Nikon fra før.

Jeg begynte nesten og vakle selv når K10D kom... men jeg kjører Nikon så da blir det sånn.

Men K10D har noen ting som gjorde at jeg begynte og sikle litt....

-Shake Reduction system innebygd i huset, virker på alle Pentax objektiver

-Støvfjerningsystem

-Hus med tetninger mot fukt og støv

Litt mindre objektiver og utstyr, men du finner nok det viktigste uansett ;)

Så ja, absolutt verdt og vurdere

DP Review sin titt på Pentax K10D

Lenke til kommentar

Vet jeg blir lynsjet av Sigma tilhengere når jeg sier dette, men Sigma objektiver har noe dårlig garantert kompatibilitet med fremtidige kamerahus. Du er derfor ikke garantert at et Sigma objektiv du kjøper i dag vil virke på et fremtidig kamerahus, selv om produsent og sensorstørrelse er den samme. Tror imidlertid det bare er Sigma som har dette problemet, og Nikon sine originalobjektiver har aldri hatt dette problemet (bortsett fra de gamle, manuelle objektivene som ikke fungerer på alle digitale, kun D200).

Derfor ville jeg kjøpt kitobjektivet originalt, evt. et Tamron 17-50/2,8 som er regnet som bedre enn Sigmas 17-70 da det har 2,8 over hele området, og faktisk er skarpt på 17mm og 2,8, i motsetning til Sigma'en som i følge tester ikke duger til dette. 2,8 i lysstyrke blir da bortkastet fordi det kun er på vidvinkel man kan ha dette.

Lenke til kommentar

Jeg har selv Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 DC til mitt D50. Etter at jeg kjøpte det, har kitobjektivet ikke vært i bruk. Jeg sier ikke at 18-55 kitobjektivet til D50 er bare skit, men Sigma'n er bedre.

Det som afseth sier stemmer dessverre med en del Sigma objektiver, er vel spesielt D200 som har hatt problemer med en del Sigma'er nå?

Har ikke hørt noe om D80, men du vet aldri. Mine 2 Sigma har iallefall fungert glimrende sammen med D50 - om de derimot vil fungere uten videre på D80 eller fremtidige hus etter det, er en annen sak.

Ville nok ha satset på kit enten med Nikkor 18-70 eller 18-135 som en start. Så kan du komplementere med fastoptikk og evt. noe telezoom senere hvis behovet melder seg (Nikkor 50mm f/1,8 burde være selvskreven... skal ha ett selv, HVIS noen snart får det inn :hrm: )

Min plan når jeg skal ha D80, er og kjøpe huset og skaffe meg Nikkor 18-200 VR objektivet til allroundbruk. Det koster litt mer enn 18-70/18-135 men for min del vil det absolutt være verdt det. Om det er noe og vurdere for deg er vel en annen sak hvis du skal ha kamera fort... er vel fortsatt leveringsproblemer så det holder.

Lenke til kommentar

Takker for flere gode perpektiver her. Jeg visste faktisk ikke at Sigma kan by på komp.problemer senere. Men: D80 selges jo i kit hos Foto & Video. Skulle jo kunne stole på det. Med andre ord: jeg tar evt. en sjanse ved senere oppgraderinger ved å gå for et Sigma objektiv idag.

Har også hørt at det er leveringsproblemer med 18-200 objektivet. Kjipt!

Afseth: Jeg har søkt litt rundt, og kan ikke finne noen butikker som selger Tamron 17-50/2,8 til Nikon. Har du et tips på hvor det er å få tak i?

Endret av crhansen
Lenke til kommentar

Afseth: Jeg har søkt litt rundt, og kan ikke finne noen butikker som selger Tamron 17-50/2,8 til Nikon. Har du et tips på hvor det er å få tak i?

Jeg har hørt ifra pålitelige kilder at dette objektivet med Nikon fatning ble trukket fra markedet pga feil i konstruksjonen. Hva som var feil det vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Tror imidlertid det bare er Sigma som har dette problemet, og Nikon sine originalobjektiver har aldri hatt dette problemet (bortsett fra de gamle, manuelle objektivene som ikke fungerer på alle digitale, kun D200).

6903471[/snapback]

Jeg kjøpte D70S i sommer, og bruker gamle helmanuelle linser fra 70 tallet på det kameraet. Etpar av de gir faktisk også veldig fine bilder sammenlignet med den Nikkor 18 - 70 linsa som fulgte med kitet.

Men - du må ta deg tid til å stille manuellt da. Syns jeg har lært endel basic prinsipper om fotografering - da jeg med disse gamle linsene må finne ut hvordan jeg skal stille inn selv, isteden for å la automatikken ta seg av det.

Lenke til kommentar
Vet jeg blir lynsjet av Sigma tilhengere når jeg sier dette, men Sigma objektiver har noe dårlig garantert kompatibilitet med fremtidige kamerahus. Du er derfor ikke garantert at et Sigma objektiv du kjøper i dag vil virke på et fremtidig kamerahus, selv om produsent og sensorstørrelse er den samme. Tror imidlertid det bare er Sigma som har dette problemet, og Nikon sine originalobjektiver har aldri hatt dette problemet (bortsett fra de gamle, manuelle objektivene som ikke fungerer på alle digitale, kun D200).

Årsaken er antakelig at Sigma bruker reverse engineering for å lage 3. parts objektiver, mens Tamron og Tokina har fått lisens (og dermed spesifikasjoner fra kameraprodusentene selv). Hvorfor Sigma gjør dette er ikke godt å svare på, men de har jo tross alt sin egen fatning, så det kan være litt samme filosofien som mellom Telenor/Chess (TeliaSonera) som ligger bak... Penger er selvfølgelig en annen ting, men alt i alt skulle en jo tro at ekstrakostnadene var mindre enn "anti-verdien" av den negative reklamen de får.
Lenke til kommentar

Min anbefalling (litt avhengig av hvor mye penger du har tenkt til å legge i dette selvsagt) vil være å kjøpe ett D50 som i følge produktguiden er mulig å få for 4495,- Ser ikke noen grunn til å kjøpe kit til 5389,- da orginalobjektivet ikke på noen måte er verdt denne prisforskjellen.

Til dette huset ville jeg ha valgt 17-50/2.8 objektivet som Afseth foreslår, da dette har kommet meget bra ut i tester. Jeg vet ikke hvordan dette objektivet presterer på 50mm på 2.8, men uavhengig av dette så er Nikon sitt 50/1.8 til under 1000-lappen alltid er røverkjøp. Skarpt og fint, og et objektiv det er lett å bli glad i.

Dette tror jeg kan være en grei grunnpakke. Da har du et hus du kan ha en god stund, uten å føle at du volser fra det, samtidig som du har skarp optikk som gir uendelig mye større glede enn uskape kit-objektiver (for å ikke snakke om lysstyrke). Utover dette så ville jeg prioritert følgende til "normal" bruk, i denne rekkeføkgen:

1. Blitz

2. Teleobjetiv (70-300 lignende)

3. Makroobjektiv (hvis dette i det hele tatt er interresant)

4. Objektiver med fast brennvidde (som du kan hamstre til du dør)

Hvis du ønsker noe fra starten av så kan du jo titte nærmere på de forskjellige 18-200 objektivene som eksisterer. Vet at Nikon har store leveringsproblemer med sitt (foruten at det koster noen tusen), samt at du taper en god del lysstyrke. Jeg vet lite om hvordan disse presterer generellt, og også i forhold til hverandre.

mvh

ChristopherH

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...