tilstad Skrevet 13. desember 2001 Del Skrevet 13. desember 2001 Står på farten og skal ha et hovedkort i løpet av uka, men mitt favorittkort har selvsagt ikke raid. Spørsmålert da blir om jeg egentlig trenger det. Det jeg lurer på er følgende; Kan man ved hjelp av raid, koble 2 hardisker av ulike store størrelser og fabrikat sammen slik at det fremtrer som 1 disk i windows? Kjenner til Master og slave prinsippet uten raid, og jeg lurer på om jeg kan få brukt min gamle disk (i tillegg til den nye) på en mer hensiktsmessig måte enn som master og slave. Er det ev. mulig å få kjøpt et løst raid kontrollerkort for en rimelig penge? Selv har jeg ikke klart å finne noen webshopper som selger det. Raid 0 er vel egentlig det som frister mest, og spesielt om man kan få det til med de diskene man måtte ha( ulike størrelser). Lenke til kommentar
DeejPhant Skrevet 13. desember 2001 Del Skrevet 13. desember 2001 Ja... Jeg gjør det Størrelsen blir litt anderledes siden man kun får dobbelt av den minste harddisken.. I mitt tilfelle, 30GB Lenke til kommentar
yngvej Skrevet 14. desember 2001 Del Skrevet 14. desember 2001 Det er tilgjengelig kort men om de er rimelig ?? Promise sine kort koster 1000- 1500 kroner. Hvis du kommer over et Abit HotRod 100 så kostet de i overkant av kr. 400 i vår. mvh Yngve Lenke til kommentar
Xell Skrevet 14. desember 2001 Del Skrevet 14. desember 2001 Quote: tilstad skrev (2001-12-13 14:09):Står på farten og skal ha et hovedkort i løpet av uka, men mitt favorittkort har selvsagt ikke raid. Spørsmålert da blir om jeg egentlig trenger det. Det jeg lurer på er følgende; Kan man ved hjelp av raid, koble 2 hardisker av ulike store størrelser og fabrikat sammen slik at det fremtrer som 1 disk i windows? Kjenner til Master og slave prinsippet uten raid, og jeg lurer på om jeg kan få brukt min gamle disk (i tillegg til den nye) på en mer hensiktsmessig måte enn som master og slave. Er det ev. mulig å få kjøpt et løst raid kontrollerkort for en rimelig penge? Selv har jeg ikke klart å finne noen webshopper som selger det. Raid 0 er vel egentlig det som frister mest, og spesielt om man kan få det til med de diskene man måtte ha( ulike størrelser). Ved bruk av raid er det anbefalt å har like harddisker (størrelse og produsent) for å kunne utnytte kapsiteten til diskene bedre. foreksempel dersom du har en gammel HD på 1.2 GB (veeeldig gammel :wink:) og en ny på 40GB vil du med raid0 kun få 2x1.2GB fordi den minste disken ikke er større. det somer viktig å vite her er ved raid0 på forskjellige disker taper du differansen mellom dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå