Neppe Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Hvis det aldri skjedde, så fikk du heller aldri en melding hvor du ble takket. Dette overrasker meg ikke, da det skal en rimelig rar venn som takker deg for noe sånt. Temaet du drar opp er en ting, men eksempelet ditt passet veldig fint til akkurat din teori, men ikke virkeligheten. Jeg hadde ikke takket en venn som lappet til meg, det kan jeg love deg. Det er mange her inne som ser for seg situasjonen fra "den gode, ærlige" vennens side, og at dere hadde gjort det samme/noe annerledes, men hva om det var dere som ville røyke? Hadde dere tolerert at en venn harselerte med dere, for deretter å påstå at han gjorde deg en tjeneste? Jeg hadde vurdert en ny venn. 6903151[/snapback] Må ikke tro at jeg IKKE er enig med deg. Men faktumet er jo i bunn å grunn at du gjør din venn en bjørnetjeneste om du lar han få en røyk. Så man kan jo bestemme. Hvor går grensen fra å være overbeskyttende til å være en god venn ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg er helt enig med deg, Neppe. De to beste vennene jeg har er de jeg kjefter mest på. Det er de samme som klasker til meg når jeg skal gjøre noe dumt i fylla. Målet rettferdiggjør middelet, og det er derfor venner skal kjefte på hverandre. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Må ikke tro at jeg IKKE er enig med deg. Men faktumet er jo i bunn å grunn at du gjør din venn en bjørnetjeneste om du lar han få en røyk. Så man kan jo bestemme. slik jeg ser det er voksne folk selv ansvarlig for sine handlinger og de erfaringene en får bygger deg opp som person. Hvis du ikke skal få gjøre "dumme" ting og lære av dine feil - vil du da bli en mer opplyst person? Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Jeg er helt enig med deg, Neppe. De to beste vennene jeg har er de jeg kjefter mest på. Det er de samme som klasker til meg når jeg skal gjøre noe dumt i fylla. Målet rettferdiggjør middelet, og det er derfor venner skal kjefte på hverandre. 6906275[/snapback] Nettop, det er det som er poenget her. Godt noen ser det. La oss ta en tenkt situasjon. Om jeg så var på vei til å fyllekjøre, ville jeg heller at min bestevenn hadde kjefta på meg å klaska meg en gang istedet for å ha krasjet i en sving 200 meter unna. Ilpostino: Jepp Jepp, ser poenget. Det er jo ikke snakk om å knuse trynet inn på fyren, men kjeft, klask om nødvendig. Har slått vennene mine mange ganer nermest på tull, de slår tilbake. No hard feelings, kanskje vi er en syk gjeng men. Endret 21. september 2006 av Neppe Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg er helt enig med deg, Neppe. De to beste vennene jeg har er de jeg kjefter mest på. Det er de samme som klasker til meg når jeg skal gjøre noe dumt i fylla. Målet rettferdiggjør middelet, og det er derfor venner skal kjefte på hverandre. 6906275[/snapback] greit nok å kjefte lit tpå sine venner - det gjør vel alle. men å gå til fysisk angrep på dem fordi du synes de gjør noe dumt...? det synes jeg blir litt feil.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg er helt enig med deg, Neppe. De to beste vennene jeg har er de jeg kjefter mest på. Det er de samme som klasker til meg når jeg skal gjøre noe dumt i fylla. Målet rettferdiggjør middelet, og det er derfor venner skal kjefte på hverandre. 6906275[/snapback] greit nok å kjefte lit tpå sine venner - det gjør vel alle. men å gå til fysisk angrep på dem fordi du synes de gjør noe dumt...? det synes jeg blir litt feil.. 6906290[/snapback] Ikke hvis det er det som må til. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Ikke hvis det er det som må til. 6906293[/snapback] hvis vennene dine ikk ehører på deg når du feks ber dem ikke kjøre i fylla så viser de deg ikke respekt (eller svært lite sådan). du har kanskje rett i at de da trenger en liten tankevekker.. men synes det er litt å ta i å fike til dem... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Fulle folk viser generelt lite respekt. Mine venner er de største fyllefantene ever, så de fortjener en smack av og til. Hvis vi for eksempel sitter på nachspiel og en kompis sier at han røykte hasj på byen, så kjefter jeg ham huden full. Hvorfor? Fordi jeg bryr meg. Edit: En god kompis av meg, Scarface^ på dette forumet, oppførte seg som en idiot på vei hjem fra byen en natt. Han er absolutt ikke en slik person, men når alkoholen har slått inn, så er det ikke like enkelt. Det endte med at jeg skallet til ham, kanskje litt drastisk, men det var fordi han fortjente det. En person som ikke hadde vært min venn, hadde jeg aldri brydd meg med å gjøre det mot. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Det du forklarer om din venn der som forvandler personlighet i fylla. Sånn er mitt søskenbarn og en god venn av meg. Skal si han er verdens snilleste i edru tilstand. Men i fylla går han over styr noen ganger, problemet er at jeg ikke har muligheter til å stoppe han. En gang knuste han 9 bilruter i fylla, uten å være bevist på det. Hadde jeg vært der hadde jeg nokk også kakka han hardt en gang. Det er ikke noe han vil gjøre, og han har heller ikke noe svar på hvorfor han gjør det. Dette blir det politisaker av, å det kommer til å henge på han hele livet. Synes ikke han fortjener dette, han er en utrolig koselig gutt. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg stoler ikke mer på "venner" enn jeg kan kaste dem... Har blitt så skuffet over folk gang på gang. Kan seff være med dem og ha det kjekt og alt det der. Men de er de siste jeg ville kommet til vist jeg hadde et stort problem av noe slag. Uansett om jeg har kjent dem siden barneskolen eller forje uke. Trist, men sånn er det no for meg i vertfall. Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 'Neppe', du sier at du drikker. Så, hvorda ville du følt det hvis en venn klasket til deg i fjeset fordi du drakk alkohol? Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 'Neppe', du sier at du drikker. Så, hvorda ville du følt det hvis en venn klasket til deg i fjeset fordi du drakk alkohol? 6907852[/snapback] Les hele tråden før du svarer du Ellers har du vel ingenting/lite du skulle ha sagt. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 (endret) 'Neppe', du sier at du drikker. Så, hvorda ville du følt det hvis en venn klasket til deg i fjeset fordi du drakk alkohol? 6907852[/snapback] Les hele tråden før du svarer du Ellers har du vel ingenting/lite du skulle ha sagt. 6907862[/snapback] han har jo et poeng. duden syntes ikke du skulle drikke alkohol, fordi det er skadelig, og duden klasker til deg av den grunn Men. En sigg, hva gjør det for en skade? ta heller å deng han hvis du ser han røyker flere... Jeg fikk vite for en stund siden at en kompis av meg hadde prøvd kokain. Jeg ga han ikke juling, men jeg prata me han, og sa at hvis jeg fikk høre om at han hadde prøvd det en gang til ville jeg ringe til hans mor og far asap! og jeg veit, at da er det ikke mye hyggelig å være han. Men etter det jeg veit så har han ikke prøvd igjen. Vi to har også deet med å yppe på oss folk i byen De eneste som bryr seg da er fremmede... Endret 21. september 2006 av tu30r6 Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Jeg ser at du skjønner poenget i mitt prinsipp her tu30r6. Men har du ikke lest hele tråden så gir ikke første post mye mening. Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 En ting er å si hva du mener, og eventuellt forhindre vennene dine fra å gjøre noe dumt, men hadde en kompis slått meg i trynet for å forhindre at jeg røyka, så hadde han fått tette slag tilbake. Det er å dra den litt langt, folk må få gjøre som dem vil, og sånn som det er i dag, så veit alle at det er idiotisk å røyke. Virker som du drar den litt langt Neppe, Eyvindr har ett godt poeng når han sier kontrollfrik Lenke til kommentar
V-by Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 jeg har lest nesten hele tråden, hoppa over et par poster bare Det jeg skrev først var ikke 100% serriøst Men jeg mener at man skal få lov til å prøve ting selv først. Jeg klasker ikke til kompisen min, og ringer gud og hvermann fordi han har prøvd kokain en gang. Jeg sier bare en gang til og folkan dine får vite om det. Kan også komme litt ann på hva han driver med da Ble også busta for å røyke hasj en gang. var vel 15/16 år. Han som "tysta" er en av mine beste venner. Jeg fikk heller ikke noe kjeft. bare en: "Ikke prøv hasj igjen!". greit nok, det gikk ca ett år før jeg prøvde igjen da men Men grunnen var vel fordi jeg visste at jeg aldri kom til å slutte med det helt... Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 En ting er å si hva du mener, og eventuellt forhindre vennene dine fra å gjøre noe dumt, men hadde en kompis slått meg i trynet for å forhindre at jeg røyka, så hadde han fått tette slag tilbake. Det er å dra den litt langt, folk må få gjøre som dem vil, og sånn som det er i dag, så veit alle at det er idiotisk å røyke. Virker som du drar den litt langt Neppe, Eyvindr har ett godt poeng når han sier kontrollfrik 6908000[/snapback] Igjen, så må du lese tråden. Hadde du lest tråden hadde du vist at det som står der faktisk ikke stemmer. Det som står der en gunn en oppdiktet historie om en påstand som er meget viktig, å som sagt at jeg vil ha diskusjonen rundt påstanden ikke om historia. Problemstillingen ligger i hvor grensa går, hva er nokk, hva bør man passe på. Personlig hadde jeg heller tatt et slag i trynet enn å fyllekjørt, som påpekt tidligere. White har noen gode argumenter der det faktiske prinsippet blir påpekt. Å la din bestevenn røyke hasj er en bjørnetjeneste. Men poenget er ikke å bruke fysisk vold, poenget er å se hvor grensen går mellom venn og kontrollfrik som er blitt hyppig brukt mot meg av brukere som ikke gidder å lese tråden. Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Er det ikke litt trist å måtte kompansere med fysisk vold når man ikke greier å forklare ting verbalt? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Greit prinsipp, men dårlig eksempel i første post. Reaksjonen bør stå mer i forhold til handlingen. Om man vet at man er enige om noe (f.eks røyking), er det selvsagt lett og bli forbanna når kameraten gjør noe helt annet og da er det lov å bli sur. Ellers synes jeg det er viktigere og si ifra om ting personen ikke vet om er dumt, enn ting som han åpenbart vet og gjør allikevel. Forøvrig kan enkelte godt tenke igjennom måten man diskuterer på, endel kommentarer sier mer om anklager enn anklagede. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 AvieN en del av poenget med diskusjonen er at påstandenden skal være drastisk overdrevet, fordi det er det som skaper diskusjon, en fjær blir til 7 høns. Vi kjenner alle den. Så klart banker du ikke venn din som røyker, det er jo derfor jeg vil ha fram en ytre grense over overbeskytende og den faktisk gode venn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå