Gå til innhold

Din gode venn og den harde sannhet

Neppe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Opphavet til denne diskusjonen er inntrykk av at folk faktisk ikke tåler å høre sannheten. Jeg skal komme kjapt til saken.

Det finnes kun en venn, det er hans om er ærlig. Det er han som alltid vil ditt beste. Skal forklare hva jeg mener med dette.

Den gode venn

Jeg ser på meg selv som en ekstremt god venn. Ja jeg kjefter på vennene mine, ja jeg klager på vennene mine, ja jeg siter til vennene mine hva de ikke skal gjøre.

Skal komme med et prakt eksempel på dette.

Jeg og min bestevenn var på en fest, vi som vanlig hadde det gøy å ble ganske fin formen. Men så skulle han prøve å røyke, da pælma jeg knyttneven i trynet på han å ropte kop. Jeg driter så hardt i om det var vondt til han eller ikke, han fortjente den, og han fikk den. Så klart ble han litt sur da, men vi stoppa der å han røyka ikke mer.

Dagen etter takka han meg, kan du tenke deg hvorfor ? Fordi jeg var en god venn når jeg smelte han i trynet for å få han til å forstå at det der ikke var noe han skal gjøre. Det er sånt venner skal gjøre, ikke nødvendigvis slå. Jeg synes det er min plikt som venn å si ifra når man går for langt og gjør ting man så absolutt ikke bør gjøre.

Den harde sannhet

Du har kanskje noen av de vennene som bryr seg lite om du sitter 5 timer foran pc skjermen hver dag. De som gir faan om du begynner å røyke.

Skal si deg en ting, DE ER IKKE VENNENE DINE.

Jeg har såret vennene mine mange ganger (Eller har jeg det ?) ved å si ting som de har dretti seg hardt ut på. Eksempel er en venninde som rota med en fyr rett etter hu sa hu ikke skulle gjøre det, så klart ga de "vennene" hennes faan, selv om de burde vite at hun ikke ville. Jeg ga henne en kraftig kjeft omgang, der det endte med at hu hatet meg.

Noen timer senere får jeg melding "Takk, gla i deg :)" Fordi en virkelig venn tørr å si det som er fakta, en virkelig venn tørr å konfrontere å si imot, en virkelig venn påpeker feil.

Hva går diskusjon ut på ? Definer en virkelig venn, si meg hva du ville ha gjort for dine venner og hvor langt du tørr/er villig til å gå.

6899028[/snapback]

:thumbup: Dette er helt riktig gjort.

Lenke til kommentar
Igjen, om du kan lære deg å lese.

Jeg kom opp med en histore for å få fram en diskusjon om et livsviktig tema om en prinsipp sak.

Axes: Det tror jeg også kan ha litt med alder å gjøre.

6902856[/snapback]

Ok, men du kunne bare forklart det som "HVIS".

Hvis du virkelig måtte juge for å få opp dette tema så bør du tenke litt lenger neste gang.

Endret av Axes
Lenke til kommentar

Men da hadde aldri diskusjon kommet.

Hadde jeg tatt eksemplet med fylle kjøring ville alle vært enige, men om en fillesak blir det motstant å konstruktiv kritikk.

Du er tydligvis ikke så kjent med OT-Baren og dens kritikk Axes

Endret av Neppe
Lenke til kommentar
Snufs, dette gjør meg deppa. :cry:

6902160[/snapback]

Enig.

Her er det mange som har rett, men jeg ville ikke gå så langt og si at Neppe er en dårlig venn som enkelte har hintet til. Nå var begge påvirket av alkohol da han slo og det skygget dømmekraften til begge. Hadde de eller Neppe vært edru hadde nok ikke slaget kommet.

Jeg mener også at man skal prøve å stoppe en venn fra å gjøre noe dumt, men man trenger ikke dra til dem for de vil prøve å kjøre for fort. Hvis de vil gjøre noe mer alvorlig, som f.eks. prøve stoff eller andre utrolig dumme og farlige ting så må man gå mer drastisk til verks.

Hvis en venn prøver på noe slikt er det oftest best å ta med seg kompisen og gå til et sted der du kan snakke en lang alvorlig samtale med ham. Hvis han heller vil dø enn å ikke gjøre det han har tenkt å gjøre er det ikke mye du kan gjøre for å stoppe ham.

Lenke til kommentar

Er enig med DNA om at en hvit løgn ikke skader (som regel). Det er ikke alltid best med sannheten, men det er en vurderingssak i hvert enkelt tilfelle hvordan man skal reagere. Og det er bare de som kjenner vennene sine som vet med sikkerhet (nesten sikkerhet) hvordan man skal reagere for best mulig resultat.

Vet ikke helt om jeg fikk fram poenget her. :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg mener også at man skal prøve å stoppe en venn fra å gjøre noe dumt, men man trenger ikke dra til dem for de vil prøve å kjøre for fort. Hvis de vil gjøre noe mer alvorlig, som f.eks. prøve stoff eller andre utrolig dumme og farlige ting så må man gå mer drastisk til verks.

6902927[/snapback]

Godt godt, nå får vi fram noe seriøst her.

EDIT:

Uten tvil. Noen ganger må man lyge til en persons beste. Men jeg tror ikke jeg ville satt meg i den posisjon at jeg faktisk hadde måtte lyve til en venn. Siden det du allerede har gjort eller bærer på er feil.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

du snakker litt om at det er mulig det har noe med alter å gjøre, har sett det flere gangar, og lurer derfor på din alder...

mulig å få vite den??

*spent på hvilken alder man kan slå til venner i*

edit:

finnes andre ekstreme ting enn fysisk vold, jeg hadde aldri tydd til fysisk vold mot venner, men hadde gjort ekstreme ting hvis noen hadde begynt med noe veldig dumt

jeg stiller ALLTID opp for venner hvis de trenger det, og vet det selv, jeg går LANGT for venner, men aldri vold mot dem...

jeg hindrer ikke venner å komme i problemer, jeg får dem ut av dem hvis de ikke klarer det selv.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Jeg er så jævlig glad for at du ikke er vennen min. Det er veldig skjønt at dine prinsipper skal styre dine venners liv, du tror sikkert du gjør dem en kjempestor tjeneste. Sannheten er at verden ikke er svart/hvitt, det som er DIN prinsippsak er sjeldent MIN prinsippsak og å slå til vennene sine fordi man selv tror man gjør en tjeneste er faen ingen unnskyldning. Jeg blir faktisk litt provosert; ikke fordi du slår folk, men fordi du rettferdiggjør det.

6899912[/snapback]

Tusen takk til deg for det beste i hele tråden.

Trådstarter:

Gratulerer med å tro feil.

Jeg har masse venner. Jeg har venner som lar meg gjøre hva jeg vil, og venner som helst vil at jeg skal holde meg unna. Det er IKKE mine venners problem om jeg røyker, siden det ikke kommer til å direkte ødelegge noe i nær fremtid. De eneste gangene jeg stopper vennene mine i å gjøre noe, er når jeg vet det kommer til å komme tilbake mot dem, raskt. F.eks om en kompis av meg røyker kan jeg advare han mot å gjøre det, mer gjør jeg ikke. Hvis MINE VENNER TRENGER LIVSERFARING, SÅ SKAL DEM FÅ DET. Det får være opp til dem. Jeg slår ikke vennene mine av en sånn grunn. Det er det mest tåpne jeg noen gang har hørt i hele mitt liv. Hadde du vært min kompis.. nei forresten, det hadde jeg ikke takla, - hvis en kompis av meg hadde slått meg fordi jeg var på vei til å gjøre noe "dumt" i en kompis sitt syn, så hadde ikke vi vært så veldig kompis mer, og jeg hadde garantert ikke sendt en melding med noe så fint som "takk" i.

Jeg er faenmeg passe sikker på at GANSKE mange andre her føler akkurat det samme som meg.

Vet du forresten hvor mye skade ett slag kan gjøre? Du kan gjøre en mann blind, du kan ja tilogmed drepe han eller gi han permanente skader på ett slag. Tro meg, jeg vet det. Hva faen er det slags kompis?

Jeg har mange venner som gjør masse for meg, støtter meg og alt det der, selv om de ikke bryr seg om jeg sitter lenge på datan. Jeg er sosial når det trengs, og holder meg fremfor pc'en resten av tia. Jeg syns de er DRITBRA venner, akkurat fordi dem ikke bryr seg om alt jeg gjør "galt". De bare sier "jaja" og vet at jeg kan få konsekvenser for alt. Det er ikke nøye, det er mitt liv og det er ikke mine venners ansvar for at det skal gå fint hvert sekund. Alle må lære ved sine feil noen ganger.

Ja, jeg bryr meg om vennene mine, og de som virkelig er vennene mine, bryr seg om meg, og respekterer mine valg. Tre ord du burde lære deg. "Respekte andres valg". Han som hadde lyst til å røyke kommer nok btw. til å prøve seg igjen når ikke du er der.

Min definisjon på en virkelig venn: En som respekterer andres valg (til en viss grense, men den må kunne tøyes). Som støtter deg når du trenger hjelp, selv om man kanskje har gjort noe dumt. Jeg er villig til å gjøre mye for mine virkelig gode venner. Har stilt meg imot mange andre og ting jeg muligens kunne fått alvorlig bråk for. Jeg har hjulpet venner økonomisk, følelsesmessig, og alt det der.

Lenke til kommentar

6902856[/snapback]

Alder er en ting, umodenhet er noe annet.

Bra umodent å si at man er dårlig til å diskutere fordi man er ung. :wallbash:

6903005[/snapback]

Alder og umodenhet henger ofte sammens. Å jeg påpekte ikke at Axes var den som var umoden.

Lenke til kommentar

6902856[/snapback]

Alder er en ting, umodenhet er noe annet.

Bra umodent å si at man er dårlig til å diskutere fordi man er ung. :wallbash:

6903005[/snapback]

Alder og umodenhet henger ofte sammens. Å jeg påpekte ikke at Axes var den som var umoden.

6903016[/snapback]

Du sa han var ung. Og det var grunnen din..
Lenke til kommentar
I hugged my friend with my fist tonight.

Hva gjør du med vennene dine hvis de tar amfetamin eller kokain?

6899039[/snapback]

Hadde ringt rett til mammen deres, kjenner ei som gjor det, selv om vedkommende var 19 aar og flytta hjemmefra. Det hjalp, og de er perlevenner den dag i dag (ca 1 aar siden) :)

Lenke til kommentar

Jeg kom opp med en histore for å få fram en diskusjon om et livsviktig tema om en prinsipp sak.

6902856[/snapback]

Hvis det aldri skjedde, så fikk du heller aldri en melding hvor du ble takket. Dette overrasker meg ikke, da det skal en rimelig rar venn som takker deg for noe sånt. Temaet du drar opp er en ting, men eksempelet ditt passet veldig fint til akkurat din teori, men ikke virkeligheten. Jeg hadde ikke takket en venn som lappet til meg, det kan jeg love deg.

Det er mange her inne som ser for seg situasjonen fra "den gode, ærlige" vennens side, og at dere hadde gjort det samme/noe annerledes, men hva om det var dere som ville røyke? Hadde dere tolerert at en venn harselerte med dere, for deretter å påstå at han gjorde deg en tjeneste? Jeg hadde vurdert en ny venn.

Lenke til kommentar

6902856[/snapback]

Hvis det aldri skjedde, så fikk du heller aldri en melding hvor du ble takket. Dette overrasker meg ikke, da det skal en rimelig rar venn som takker deg for noe sånt. Temaet du drar opp er en ting, men eksempelet ditt passet veldig fint til akkurat din teori, men ikke virkeligheten. Jeg hadde ikke takket en venn som lappet til meg, det kan jeg love deg.

Det er mange her inne som ser for seg situasjonen fra "den gode, ærlige" vennens side, og at dere hadde gjort det samme/noe annerledes, men hva om det var dere som ville røyke? Hadde dere tolerert at en venn harselerte med dere, for deretter å påstå at han gjorde deg en tjeneste? Jeg hadde vurdert en ny venn.

6903151[/snapback]

Du kan godt få være vennen min :p

Endret av contempt
Lenke til kommentar

6902856[/snapback]

6903151[/snapback]

Du kan godt få være vennen min :p

6903166[/snapback]

Min også! :yes: Endret av DE1
Lenke til kommentar

jeg vet ikke hvor lurt det alltid kan være å si sannheten!

kommer an på personene tror jeg :hmm:

har ei venninne som ligger med x'ene til venninne sine, bare for å vise at hun kan få minst like bra som dem... i tillegg gjør hun det rett etter at de har slått opp, og så går hun rundt og skryter av det etterpå! har vel skjedd fire ganger nå! hun har ikke gjort det mot meg(har bare hatt en kjæreste da... komme tilbake?)

egentlig så er hun en jævlig ålreit jente, men har den jeg-er-best-holdningen :/

ihverytfall så har jeg og andre prøvd å snakke med henne, men hun bare ler og gjør det om igjen... såå jeg og ei felles venninne dro hjem til foreldrene hennes og fortalte ALT!! fikk husarrest i...*tenke*... ja, si det :thumbup:

har aldri snakka med hu igjen :!:

en annen gang sa jeg til ei at hun burde slutte med å grave seg i nesa... det endte med at hun begynte og grine :dontgetit:

vi alle har forskjellige måter å takle ting på :ohmy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...