Gå til innhold

Din gode venn og den harde sannhet

Neppe

Anbefalte innlegg

Det handler ikke om kontroll, det handler om å tørre å si ifra.

Igjen, det er fortsatt en prinsipp sak, på å definere hva en venn er. Kom med konstruktiv kritikk om du vil.

Det handler ikke om å være barnevakt, det handler om å kjenne din venn så godt at når han er på veit til å gjøre noe han egentlig ikke vil, så sier du ifra så klart at han ikke gjør det. For hans egen del, ikke for din.

Tror mange missforstår her.

Er langt ifra redd for litt motstand folkens, så kom med det. Jeg skal svare og forklare saklig.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er så jævlig glad for at du ikke er vennen min. Det er veldig skjønt at dine prinsipper skal styre dine venners liv, du tror sikkert du gjør dem en kjempestor tjeneste. Sannheten er at verden ikke er svart/hvitt, det som er DIN prinsippsak er sjeldent MIN prinsippsak og å slå til vennene sine fordi man selv tror man gjør en tjeneste er faen ingen unnskyldning. Jeg blir faktisk litt provosert; ikke fordi du slår folk, men fordi du rettferdiggjør det.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar

Jeg som trodde vennskap handla om å ha det bra sosialt sammen og være der for hverandre. Jeg har vist misforstått fælt. Heretter skal jeg gå rundt og måke til alle bekjente av meg som gjør noe jeg ikke har noe til overs for.

JEG skal ikke avgjøre hva som er bra og ikke for mine venner. Klart jeg skal hjelpe dersom dem trenger det, men jeg skal på ingen måte ta avgjørelser for dem. Om noen velger å prøve rusmidler/stoff eller se hvor fort bilen dems går for den saks skyld så er det fint lite jeg kan gjøre for å stoppe den slags. Om dem da i senere tid kommer til meg om å be om hjelp til å slutte med hvaenn dem driver med, klart jeg er der da. DET er en venn i mine øyne. Alle må prøve å feile. Nekte noen noe vil bare medføre enda større fristelse, og har i mine øyne lite til ingenting med vennskap å gjøre. Venner er der i tykt og tynt, selv om noen begynner å røyke. Reagerer du da med vold og tar avstand så er det DU som er en dårlig venn.

Lenke til kommentar
Om noen velger å prøve rusmidler/stoff eller se hvor fort bilen dems går for den saks skyld så er det fint lite jeg kan gjøre for å stoppe den slags.

Meget uenig i den der. Vennen din vil nok takke deg dagen derpå om du, ja, la oss si slo til han fordi han prøvde seg på narkotika eller lignende. Det ville hvertfall jeg vært. Dette kommer jo alltids an på hvordan tilstanden han er den kvelden, men hvis han er full eller rusa på ting så ville jeg ha stoppet han.

Lenke til kommentar

Så du er dårlig venn viss du lar personen ta egne valg?

En god venn betyr altså å bestemme over den personen man er venn med?

Viss mine venner gjør noe jeg ikke er enig i så sier jeg ifra. Men jeg overkjører ikke personen.

Og for å være ærlig så hadde jeg ikke likt viss noen hadde klasket til meg pga jeg er iferd med å gjøre noe dumt. Men hadde jo høyrt på min venn viss han hadde tatt det opp med meg. Men det kommer jo ann på hvor alvorleg situasjonen er.

Hadde du klasket til meg pga en røyk, tror jammen jeg hadde klasket til deg og da. :!:

Greit nokk du handler på prinsipper, men dine prinsipper er ikke mine. ;)

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

Det å være et menneske er å ha muligheten til å velge fritt å ha egne tanker. Som en venn skal man være der for de når de trenger det. Selvfølgelig kan jo du komme med synspunkter og selvfølgelig fraråder du bestekompisen din til å prøve dop. Men forsatt er kompisen din et selvstendig individ som har all rett til å bestemme selv. Jeg har kompiser som bruker nikotin, dette plager ikke meg nevneverdig og det skal de få lov til å gjøre så lenge de vil. Men derimot når de ikke vil mer så skal jeg være der for å hjelpe de.

Lenke til kommentar

Jeg hadde gjort alt for venner jeg har hatt hele livet, fra barneskolen og opp men ikke nødvendigvis for en kollega jeg har blitt venner med..

Hadde kanskje reagert på samme vis som deg Neppe men jeg hadde først stolt på vennen min og la han/henne selv vise en grad av modenhet og selvstendighet selv før knyttneven hadde kommet frem

Lenke til kommentar
Jeg er så jævlig glad for at du ikke er vennen min. Det er veldig skjønt at dine prinsipper skal styre dine venners liv, du tror sikkert du gjør dem en kjempestor tjeneste. Sannheten er at verden ikke er svart/hvitt, det som er DIN prinsippsak er sjeldent MIN prinsippsak og å slå til vennene sine fordi man selv tror man gjør en tjeneste er faen ingen unnskyldning. Jeg blir faktisk litt provosert; ikke fordi du slår folk, men fordi du rettferdiggjør det.

6899912[/snapback]

Igjen, det er ikke snakk om kontrolering.

Som sagt så har han takket meg for at jeg stoppet han. Jeg veit han ville ha gjort det samme for meg, og jeg har takket han tilbake.

Det virker kanskje litt overdrevet i teksten, men det er for å få fram diskusjonen. Men jeg durer ikke på fordi han gjør en feil. Men jeg kjenner mine venner så godt at jeg veit hva de har lyst til inn og ut. Jeg veit hva de har lyst til å ikke, jeg veit hva han.

Du kan si det slik at dette er sånne saker som da vennen kommer dagen etterpå å spør "Hvorfor stopper du meg ikke ?" "Hvorfor lot du meg gjøre det ?"

Jeg er ganske sikker på at om ikke alle så vil iallefall noen skjønne tanken bak en ekte venn som er stålet i ryggrada å backer opp deg uansett motgang.

Jeg beklager om jeg gir uttrykk for å være kontroll frik, fordi det er jeg ikke. Jeg stopper vennene mine fra å gjøre domme ting, som de er takknemlig for å ha blitt stoppet for. Jeg hadde f.eks aldri latt en venn av meg fyllekjøre, jeg hadde stoppa han med makt om nødvendig. Det er kanskje et bedre eksempel en det om røyken

Lenke til kommentar
Om noen velger å prøve rusmidler/stoff eller se hvor fort bilen dems går for den saks skyld så er det fint lite jeg kan gjøre for å stoppe den slags.

Meget uenig i den der. Vennen din vil nok takke deg dagen derpå om du, ja, la oss si slo til han fordi han prøvde seg på narkotika eller lignende. Det ville hvertfall jeg vært. Dette kommer jo alltids an på hvordan tilstanden han er den kvelden, men hvis han er full eller rusa på ting så ville jeg ha stoppet han.

6900012[/snapback]

Visst kan du kanskje avverge der og da, men om personen har satt seg i hodet å prøve hva det nå skal være så er det ikke noe du kan gjøre for å stoppe det i lengden. Mulig jeg var litt uklar i det opprinnelige innlegget mitt. Jeg prøvde å frempoengtere at å fraråde, er noe en venn burde gjøre, men skulle alikevel "uhellet" være ute så stiller man opp etterpå dersom vedkommende trenger hjelp.

Lenke til kommentar

Nåja. Man bryter ikke loven ved å ta seg en sigg akkurat.

Den harde sannhet må være saklig og verbal spør du meg. Altså ikke fortelle kameraten din hvor iddiot du syns han er, mens man bitchslapper han litt.

Edit: skirvefiel!

Endret av stgbrt
Lenke til kommentar
Nåja. Man bryter ikke loven ved å ta seg en sigg akkurat.

Den harde sannhet må være saklig og værbal spør du meg. Altså ikke fortelle kameraten din hvor iddiot du syns han er, mens man bitchslapper han litt.

6900285[/snapback]

Skjønner skjønner.

Poenget er sterkt overdrevet med vilje. Siden dette er en prinsipp sak, det handler ikke om meg eller mine venner, det handler om oss og våre venner.

Du skal ikke stå i trynet på venn din å brøle "HVA FAAN ER DU HELT PIKK I HUE DITT DUSTEHUE, FAAN EIER DU IKKE SKAMVETT, STIKK Å SPIS DANGELBÆRA DI DIN USLE TAPER"

Heller "Du fy faan, det der synes jeg du kunne ha spart deg for, du veit at det ikke er sånn du vil ha det, kanskje du bør tenke igjennom det du gjorde enda en gang før du gjør det igjen"

Lenke til kommentar

Jeg ville heller ikke vært vennen din. Den dagen en person slår meg, så kan jeg aldri stole på den personen igjen!

Har en kamerat som har gjort verre ting enn å røyke. Hva skulle jeg ha gjort? Han fant selv ut at nok var nok, den dagen han fikk dansker "med utstyr" på døra si. Da han kvitta seg med miljøet, så var en av hans venner tilbake - meg. Pluss andre sunne venner, selvsagt. Men jeg kan ikke slå folk jeg er uenig med.

Ang. fyllekjøring, så har han gjort det også. Jeg var så full at det husker jeg ikke, men bilbelte, det hadde jeg på meg. Han kom 50 meter og har fremdeles ikke lappen. Han var max sinna den natta, selvsagt, og prøvde å skylde på alt og alle. Da morgenen kom, da kom vettet. Det var hans egen feil. Igjen, jeg behøvde ikke å slå han for det, det fant han selv. Ja, kanskje det skulle ha vært noen som måtte slå han for å unngå han at kjørte i fylla. Så fint det hadde vært. Litt gladvold.

Vennen din skulle til å røyke på det fest. Det var antageligvis ikke bare dere to, så noen må jo ha fyrt opp? Han som fyrte opp kunne ikke du slå? Var ikke nær nok venn?

Poenget mitt er at du har rett. Røyking er ikke bra. Slå han!

Jenta som leker flyfille gjør ikke en bra ting. Sl... Kjeft på henne!

Men du må være sikker på at du har rett, og du stopper de fra å gjøre "domme"[sic] ting. Men den dagen du tar feil?

Lenke til kommentar

"En en sann venn er en som sier gode ord om ham bak hans rygg til andre og kritiserer ham under 4 øyne..."

eller noe i den dur var det sitatet gikk...

Men jo, du har helt rett. Gode venner er ærlige med en, selv om sannheten svir.

EDIT: Men som Steffy påpeker, folk har forskjellige prinsipper og du kan aldri klandre en venn for at han bryter dine prinsipper men følger sine egne. Om han ikke følger sine egne, gjør noe som åpenbart udiskutablet ikke har godt av eller noe sånt så kan du heller være mer røff. Men vær forsiktig, vær forståelsefull, ikke alltid ting er på langt nær så enkelt som det virker.

Så jeg synes kanskje de eksempelene du viser så går du muligens litt drøyt frem. I steden for å skjelle dem ut/slå dem så still heller spørrende spørsmål. Hvis tingene da faktisk bryter med DERES prinsipper så vil de "på egenhånd" få reaksjoner på det...

Venner skal være snille og hjelpsomme. Hjelpsomme i at de hjelper dem når de trenger, ikke som i moraliserende drittsekker.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Venner skal være snille og hjelpsomme. Hjelpsomme i at de hjelper dem når de trenger, ikke som i moraliserende drittsekker.

det er forskjell på å fortelle sanheten til venner og å bruke fysisk makt fordi en ikke liker/synes noe om det de gjør...

edit: endret trykkleif

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...