Gå til innhold

Fra bachelor til master-grad

Snusi

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvis jeg tar en bachelorgrad i et eller annet. Hvilke poeng er det som teller når jeg skal inn på en mastergrad? Er det kun de jeg fikk i bachelorgraden (f.eks B) eller er det også de jeg hadde fra vgs (45 poeng)?

Og, er det vanskeligere å komme inn på studier i Oslo enn i Bergen? Har hørt at de er strengere i Oslo...

Og, når og hvor kan jeg ta opp fag? F.eks matte (3mx) eller norsk?

.Snusi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette vil variere, men i ingen tilfelle (som jeg vet om) vil karakterene fra videregående tillegges vekt. Stort sett vil opptak til master basere seg på _relevante_ karakterer på Universitetsnivå, dvs opptak til master i historie beregnes ut fra karakterene i historieemner, opptak til master i samfunnsøkonomi på karakterene innenfor samfunnsøkonomiske emner osv.

Lenke til kommentar
Dette vil variere, men i ingen tilfelle (som jeg vet om) vil karakterene fra videregående tillegges vekt. Stort sett vil opptak til master basere seg på _relevante_ karakterer på Universitetsnivå, dvs opptak til master i historie beregnes ut fra karakterene i historieemner, opptak til master i samfunnsøkonomi på karakterene innenfor samfunnsøkonomiske emner osv.

6902196[/snapback]

Takker. Det du nevner vil jp selvfølgelig gjelde i manges tilfeller, da programmene (slik jeg har skjønt) kan være satt sammen av mange forskjellige fag for å danne et program.

Har disse programmene alltid eksistert...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...