Snusi Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Hei! Hvis jeg tar en bachelorgrad i et eller annet. Hvilke poeng er det som teller når jeg skal inn på en mastergrad? Er det kun de jeg fikk i bachelorgraden (f.eks B) eller er det også de jeg hadde fra vgs (45 poeng)? Og, er det vanskeligere å komme inn på studier i Oslo enn i Bergen? Har hørt at de er strengere i Oslo... Og, når og hvor kan jeg ta opp fag? F.eks matte (3mx) eller norsk? .Snusi Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Dette vil variere, men i ingen tilfelle (som jeg vet om) vil karakterene fra videregående tillegges vekt. Stort sett vil opptak til master basere seg på _relevante_ karakterer på Universitetsnivå, dvs opptak til master i historie beregnes ut fra karakterene i historieemner, opptak til master i samfunnsøkonomi på karakterene innenfor samfunnsøkonomiske emner osv. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 Dette vil variere, men i ingen tilfelle (som jeg vet om) vil karakterene fra videregående tillegges vekt. Stort sett vil opptak til master basere seg på _relevante_ karakterer på Universitetsnivå, dvs opptak til master i historie beregnes ut fra karakterene i historieemner, opptak til master i samfunnsøkonomi på karakterene innenfor samfunnsøkonomiske emner osv. 6902196[/snapback] Takker. Det du nevner vil jp selvfølgelig gjelde i manges tilfeller, da programmene (slik jeg har skjønt) kan være satt sammen av mange forskjellige fag for å danne et program. Har disse programmene alltid eksistert...? Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 "Alltid"? Neppe. Og Bologna-reformen medførte endring til Bachelor/Master, før var det grunnfag, mellomfag cand.mag. og Gud vet hva. Det er for øvrig riktig at de aller fleste universitetsprogram legger opp til en viss tverrfaglighet, med visse unntak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå