Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL fra nextgentel... fått modemet men det vil ikke komunis

Anbefalte innlegg

Hei, jeg fikk modemet til nextgentel ADSL levert på døra i dag... men det som skuffer meg er at det står at når man har koplet modemet til tlf.utakket med riktig kabel, så lyser ikke DSL lyset grønt.. Det står i bruksanv. at det skal lyse grønt når man har koplet det på riktig.. Har prøvd mange løsninger men ingen får pæra til og virke!!!

Jeg har ikke koplet modemet opp på nettverkskortet til pcen enda, fordi jeg ikke har lang nok ledinng, er det noen her som vet hvor man kan få kjøpt 10 meter med "ethernet krysset kabel" hen?

Hastighet: Bravo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

1: ADSL er sikkert ikke koblet til, du har fått dato og tid for dette.

2: Eller: Du har koblet feil??

3: Det hjelper ikke om du så får en 100 m krysset kabel her. Mellom modem og PC skal det være standard kabel, ikke krysset.

Lenke til kommentar

Her har jeg prøvd og lage en tegning...

Telefonkontakt --- ADSLMODEM xxxxx PC

--- =vanlig leding

xxx =krysset ledning

nå ja, det ble nok bare en illustrasjon da men...

Sånn står det at det skal være.. vanlig kabel fra utakk til modem, krysset kabel fra modem til pc!

Lenke til kommentar

Routere er vel vanligvis krysset, eller....? Nettverkskort i PC er ikke krysset.

Uplink porter på huber/switcher er ikke krysset.

Ut i fra dette skal man ha:

-vanlig kabel mellom routeren og PC'en-

-vanlig kabel mellom router og hub/switch når uplink brukes

-krysset kabel mellom router og hub/switch dersom ikke uplink port brukes.

[ Denne Melding var redigert av: HawP på 2002-10-31 14:58 ]

Lenke til kommentar

JA MEN DEN GRØNNE KABELEN SOM ER FRA MODEMET TIL PCEN

ER ALT FOR KORT... JEG MÅ ERSTATTE DEN MED EN MYE LENGER EN? ÅSSEN LEDNING MÅ JEG HA DA...

altså.. fra modemet til pcen!!!!!!!! jeg har ingenting mer.. og fra nå av, bruk ordet modem, ikke hub/svitch/ruter osv!!!!!!!!! forvirrende!!!

jeg har bare modem og pc med andre ord!!!!!!

svar meg på hvordan kabel jeg trenger da!

det sto at kabelen måtte være krysset men.. aner ikke jeg! stoler på dere og går og kjøper den kabelen dere der ute anbefaler! HVOR?PRIS?

Lenke til kommentar

Se på den grønne kabelen. Er den krysset trenger du en krysset kabel, er den rett trenger du en rett.

Også: Jeg er mektig sikker på at feilen med ADSL lampa ligger i det at linja ikke er "åpnet" enda. Sjekk på den kundesiden du har fått i mail fra NGT (Hvor du må velge telefonuttak og hvor du kan sjekke hvor langt de har kommet i utbyggingen til deg osv) og se der. Der hvor det står "Forventet leveringsdato", det er datoen som linja blir aktivert.

Lenke til kommentar

Har selv ADSL fra NGT og jeg rotet også en del med hvilken kabel som skulle hvor...

Fant til slutt ut at man måtte ha vanlig ethernet kabel mellom uttak og modem/router. Mellom pc og modem/router må man bruke enn krysset kabel (den grønne)

Hvbis du ikke har en lang nok krysset kabel, så går det selvfølgelig an å bruke enn lengre ethernet kabel slik at modemet/routeren kommer nærmere pc`en....

Lenke til kommentar

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ! kan ikke dere bare svare meg på spørsmålet a! ÅSSEN FINNER MAN UT AT DET ER ER KRYSSET KABEL? åssen ser den ut! MAN KAN SE FORSKJELL MEN JEG VET IKKE HVORFOR! takk for et dårlig svar a Bubba

Lenke til kommentar

Quote:

kaka13 skrev (2002-10-31 17:57):

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ! kan ikke dere bare svare meg på spørsmålet a! ÅSSEN FINNER MAN UT AT DET ER ER KRYSSET KABEL? åssen ser den ut! MAN KAN SE FORSKJELL MEN JEG VET IKKE HVORFOR! takk for et dårlig svar a Bubba

Først, ikke mas. Alt du har spurt om kunne NGT ha svart deg på i løpet av 5 min over telefon.

For det andre, Ro ned caps bruken. Du får ikke bedre svar av å bruke caps og overdreven bruk av utropstegn og spørsmålstegn.

Spørsmålet ditt: om det er forskjellig rekkefølge på trådene i pluggene, så er det en krysset kabel. Er det lik rekkefølge er den ikke krysset.

Men ikke kjøp ny kabel. vent til fredag, så vil du se at det fungerer. :smile:

Lenke til kommentar

Det er også fult mulig at modemet er ødelagt. det skjedde meg. Jeg fikk det også litt for tidlig, men det funket ikke etter at ngt aktiverte det, men når jeg fikk tillsendt ett nytt funket det. Men mitt råd er uansett å snakke med NGT, og følge det de sier. da fiskes ting i tur og orden, og kansje viktigst, hvis det ikke funker kan du si at du gjorde som de sa hele tiden og det er deres annsvar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...