kaka13 Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Hei, jeg fikk modemet til nextgentel ADSL levert på døra i dag... men det som skuffer meg er at det står at når man har koplet modemet til tlf.utakket med riktig kabel, så lyser ikke DSL lyset grønt.. Det står i bruksanv. at det skal lyse grønt når man har koplet det på riktig.. Har prøvd mange løsninger men ingen får pæra til og virke!!! Jeg har ikke koplet modemet opp på nettverkskortet til pcen enda, fordi jeg ikke har lang nok ledinng, er det noen her som vet hvor man kan få kjøpt 10 meter med "ethernet krysset kabel" hen? Hastighet: Bravo Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Ta deg en tur på clas ohlson og kjøp kabel (eller expert, elkjøp eller en hvilken som helst wevshop for den saks skyld) Modemet har jeg lite peil på. Kan være åære som er ødlagt? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Har NGT igangsatt abonnementet da? Jeg fikk modemet fire dager før iverksettelsesdatoen jeg fikk på kundesidene til http://www.nextgentel.no 10 meter krysset TP får du i velassorterte databutikker eller Clas. Mulig at Biltema har. Eller du kan lage dem selv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 1: ADSL er sikkert ikke koblet til, du har fått dato og tid for dette. 2: Eller: Du har koblet feil?? 3: Det hjelper ikke om du så får en 100 m krysset kabel her. Mellom modem og PC skal det være standard kabel, ikke krysset. Lenke til kommentar
kaka13 Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2002 JO da det står at MÅ ha en krysset kabel fra modem til nettverkskort på pcen... jeg bruker ikke hub/router så.. Lenke til kommentar
kaka13 Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2002 Når linjen er satt opp, får man beskjed på kundesider at den er det da? Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Jeg har NGT. Jeg bruker vanlig tp kabel mellom modem (ruter, har cisco ruteren). Men har jeg switch, må jeg ha krysset kabel mellom 'modemet' og uplink på switchen. Lenke til kommentar
kaka13 Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2002 Her har jeg prøvd og lage en tegning... Telefonkontakt --- ADSLMODEM xxxxx PC --- =vanlig leding xxx =krysset ledning nå ja, det ble nok bare en illustrasjon da men... Sånn står det at det skal være.. vanlig kabel fra utakk til modem, krysset kabel fra modem til pc! Lenke til kommentar
kaka13 Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2002 Går det an og bruke denne kabelen fra Clas Ohlson? "CAT-5, UTP, krysset. For sammenkobling av to datamaskiner uten hub." http://www.clasohlson.no Lenke til kommentar
erre Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Du kan for eks bruke den ledningen du brukte på fks 56k modemet dit mellom telefonkontakten og adsl modemet.(billig ledning) Men mellom pc (nettverkskortet) og adsl modemet må du bruke den (grønne) ledningen som fulgte med! Lenke til kommentar
Lch Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-31 14:19, skrev kaka13:Når linjen er satt opp, får man beskjed på kundesider at den er det da? Ja. Sjekk datoen for iverksettelse. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Routere er vel vanligvis krysset, eller....? Nettverkskort i PC er ikke krysset. Uplink porter på huber/switcher er ikke krysset. Ut i fra dette skal man ha: -vanlig kabel mellom routeren og PC'en- -vanlig kabel mellom router og hub/switch når uplink brukes -krysset kabel mellom router og hub/switch dersom ikke uplink port brukes. [ Denne Melding var redigert av: HawP på 2002-10-31 14:58 ] Lenke til kommentar
kaka13 Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2002 JA MEN DEN GRØNNE KABELEN SOM ER FRA MODEMET TIL PCEN ER ALT FOR KORT... JEG MÅ ERSTATTE DEN MED EN MYE LENGER EN? ÅSSEN LEDNING MÅ JEG HA DA... altså.. fra modemet til pcen!!!!!!!! jeg har ingenting mer.. og fra nå av, bruk ordet modem, ikke hub/svitch/ruter osv!!!!!!!!! forvirrende!!! jeg har bare modem og pc med andre ord!!!!!! svar meg på hvordan kabel jeg trenger da! det sto at kabelen måtte være krysset men.. aner ikke jeg! stoler på dere og går og kjøper den kabelen dere der ute anbefaler! HVOR?PRIS? Lenke til kommentar
Blib Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Se på den grønne kabelen. Er den krysset trenger du en krysset kabel, er den rett trenger du en rett. Også: Jeg er mektig sikker på at feilen med ADSL lampa ligger i det at linja ikke er "åpnet" enda. Sjekk på den kundesiden du har fått i mail fra NGT (Hvor du må velge telefonuttak og hvor du kan sjekke hvor langt de har kommet i utbyggingen til deg osv) og se der. Der hvor det står "Forventet leveringsdato", det er datoen som linja blir aktivert. Lenke til kommentar
kaka13 Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2002 ok.. den blir aktivert på fredag, men åssen ser jeg om kabelen er krysset? TAKK det er foresten det beste svaret jeg har fått! en stoooooooooooooooooooooor + til deg! Lenke til kommentar
BadBoyBubba Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Har selv ADSL fra NGT og jeg rotet også en del med hvilken kabel som skulle hvor... Fant til slutt ut at man måtte ha vanlig ethernet kabel mellom uttak og modem/router. Mellom pc og modem/router må man bruke enn krysset kabel (den grønne) Hvbis du ikke har en lang nok krysset kabel, så går det selvfølgelig an å bruke enn lengre ethernet kabel slik at modemet/routeren kommer nærmere pc`en.... Lenke til kommentar
kaka13 Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2002 ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ! kan ikke dere bare svare meg på spørsmålet a! ÅSSEN FINNER MAN UT AT DET ER ER KRYSSET KABEL? åssen ser den ut! MAN KAN SE FORSKJELL MEN JEG VET IKKE HVORFOR! takk for et dårlig svar a Bubba Lenke til kommentar
Lch Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Rolig nå kaka13. En vanlig TP-kabel er lik i begge ender, mens en krysset er ulik (se på fargene inni pluggen). Se f.eks her: http://yoda.uvi.edu/InfoTech/rj45.htm Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: kaka13 skrev (2002-10-31 17:57):ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ! kan ikke dere bare svare meg på spørsmålet a! ÅSSEN FINNER MAN UT AT DET ER ER KRYSSET KABEL? åssen ser den ut! MAN KAN SE FORSKJELL MEN JEG VET IKKE HVORFOR! takk for et dårlig svar a Bubba Først, ikke mas. Alt du har spurt om kunne NGT ha svart deg på i løpet av 5 min over telefon. For det andre, Ro ned caps bruken. Du får ikke bedre svar av å bruke caps og overdreven bruk av utropstegn og spørsmålstegn. Spørsmålet ditt: om det er forskjellig rekkefølge på trådene i pluggene, så er det en krysset kabel. Er det lik rekkefølge er den ikke krysset. Men ikke kjøp ny kabel. vent til fredag, så vil du se at det fungerer. :smile: Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Det er også fult mulig at modemet er ødelagt. det skjedde meg. Jeg fikk det også litt for tidlig, men det funket ikke etter at ngt aktiverte det, men når jeg fikk tillsendt ett nytt funket det. Men mitt råd er uansett å snakke med NGT, og følge det de sier. da fiskes ting i tur og orden, og kansje viktigst, hvis det ikke funker kan du si at du gjorde som de sa hele tiden og det er deres annsvar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå