Gå til innhold

Nytt HK+CPU. Intel E6600

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg vurdere å kjøpe meg et nytt hovedkort, ny prosessor og RAM.

Har ingen planer om overklokking. Av det som krever ressurser, driver jeg med videoredigering. Ikke spilling.

Dette har jeg funnet ut så langt.

CPU: Intel Core 2 Duo E6600

Hovedkort: Asus P5B DLX/WIFI-AP?

RAM: ?

Jeg regner med at det ikke er noe å utsette på CPUen, så jeg spør vel egentlig mest om HK og RAM.

* Noen tips til totalt 2GB RAM.

* Tips til billigere hovedkort? F.eks. MSI P965 Platinum eller Abit AB9. Har ingen veldig spesielle krav, annet enn stabilitet og ytelse på rundt tusenlappen (+ det vanlige, som SATA, PCI-E)

Liker å holde meg til kjente merkenavn. Har hatt dårlig erfaring med f.eks. billige RAM-brikker.

Endret av user11
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Liker å holde meg til kjente merkenavn. Har hatt dårlig erfaring med f.eks. billige RAM-brikker.

6898512[/snapback]

Samme HK og CPU som deg og denne RAM'en(Kingston er vel ett av de eldste og mest kjente merkene der ute, har kjørt ValueRAM så lenge jeg kan huske):

https://prisguiden.no/product.php?productId=22300

Det er muligens ikke overklokkerens valg, men den fungerer svært bra hos meg. Holder også på med litt videoredigering, så dette var ett skikkelig løft i forhold til den gamle 3GHz P4'en med 1 GB RAM jeg hadde :)

Lenke til kommentar
Kanskje han burde ha hatt PC6400 800 mhz?

6898733[/snapback]

Hvorfor? Dersom han ikke skal overklokke klarer han seg faktisk med PC4200. Ser ikke helt poenget med å kjøpe dyrere RAM enn nødvendig uten at man har en plan med det og til det bruket han beskriver, så er ikke rask RAM etter min mening kritisk.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
jeg vil anbefalle det uansett av flere grunner.

han trenger ikke bekymre seg for at det er RAM'en som er flaskehalsen.

han trenger ikke oppgradere på en god stund.

og hvis han kanskje en gang i fremtiden skal overklokke så har han ett utmerket utgangspunkt.

6899210[/snapback]

Å kjøpe for fremtidige oppgraderinger er i utgangspunktet meningsløst, da han ved neste oppgradering antageligvis må kjøpe nytt DDR3 minne :) Selv med PC5300 RAM kan han overklokke mer enn CPUen klarer og jeg tviler på at han vil merke forskjell til den bruken han beskriver. Selv i spill er "rask" RAM en gimmic, jeg har enda ikke sett noen tester hvor "rask" RAM faktisk utgjør noe som jeg tror noen i praksis vil merke... Dog er det omtrent som når jeg kjøper sykkeldeler, jeg kjøper stort sett i karbon, men kunne nok spart endel tusenlapper på å kjøpe deler i aluminium, uten at det gikk veldig mye utover syklingen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...