Gå til innhold

Hvorfor hakker så mange 360 spill?

Bromlexl

Anbefalte innlegg

Dette er noe som irriterer meg med en heller bra sammensveist konsoll. Å det er at de fleste bra spillene jeg har sliter litt med frameraten. For å nevne et par:

Oblivion (Big time)

Saints Row (meget levelig men alt fra smooth)

NFS: Most Wanted (heller dårlig)

Å nå så jeg gameplayvideo av Tiger Woods 07 og det så ut til å ha litt framerateissues. Samme er det vel med det vi så av Gears of war på E3 i år.

Nå er jo et av hovedpoengene med konsoll å ha spill som kjører smooth og det er bare å putte disken inni og man er igang. Som burnout. Som ser meget bra ut og kjører med 60fps. Å jeg er ikke veldig kresen. Jeg klarer meg godt med 30 som i PGR.

Men dette er virkelig noe som gjør at mine venner blir mindre imponert av 360. Å som jeg synes er litt irriterende siden jeg har HDTV og alt klart for en virkelig bra spillopplevelse. Noe som det ofte er på konsollen. Det er bare at det tar vekk det lille ekstra. Å det er litt kjipt.

Så hvorfor har det seg slik at det ikke går så glatt som man skal forvente av en konsoll?

(og ikke ta opp PS3 eller PS2 og hvordan de hakker osv. Det er ikke det jeg spør om, jeg lurer på hvorfor 360 sliter med frames)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan nok vere fordi utviklarane ikkje har blitt so flinke til å optimalisere enno...og kanskje prioriterar dei at ting skal sjå fint ut på skjermskot framfor at det skal vere glatt. :(

Sjølv foretrekk eg solid billedrate og litt enklare grafikk, framfor effekt-o-rama og hakking.

Kay

Lenke til kommentar

Som folk nevner her er det pga. den nye platformen. I brunn og grunn utviklere har lite erfaring med flerkjernet miljø.

Tror det fleste andre generasjons-spill vil bli bedre her. Det er sant at 360 plages en del. Kanskje mer enn noen annen konsoll til nå. Uansett vil dette etterhvert bli et mindre problem når utviklere lærer seg optimaliseringer.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med trådstarter her om at utviklerne bør satse på bra framrate og heller gjøre grafikken et hakk enklere. Grafikken legger man VELDIG merke til med en gang man starter et spill, men etter lang tids spilling er det ikke så farlig om grafikken er 20% enklere men går smooth som faen.

Dette gjelder sef alle konsoller. Vi vil nok se at noen softwarehus satser på smoothe spill mens noen satser på bling bling. Bilspill må etter min mening har smooth grafikk framfor alt for mye fancy-pancy som går på bekostning av framrate.

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig med trådstarter her om at utviklerne bør satse på bra framrate og heller gjøre grafikken et hakk enklere. Grafikken legger man VELDIG merke til med en gang man starter et spill, men etter lang tids spilling er det ikke så farlig om grafikken er 20% enklere men går smooth som faen.

Dette gjelder sef alle konsoller. Vi vil nok se at noen softwarehus satser på smoothe spill mens noen satser på bling bling. Bilspill må etter min mening har smooth grafikk framfor alt for mye fancy-pancy som går på bekostning av framrate.

6898676[/snapback]

Problemet er at jo at bling bling selger spill.

Lenke til kommentar

Det er helt klart et problem med spillutviklerne og ikke selve maskinvaren. Krevende spill som Lost Planet og Dead Rising går jo meget bra. Begge disse er jo fra Capcom så de har tydeligvis forstått hvordan man skal utnytte maskinvaren bedre enn mange andre. Problemet er nok at mange spillprogramere fortsatt sliter med å ta nytte av flere enn 1 kjerne. I tillegg har vel mange av de spillene som har kommet så langt startet sitt liv enten som PC eller Xbox spill. PS3 vil nok ikke slite like mye med dette i starten da spesifikasjonene har vært klare en lengre periode enn det X360 sine var ettersom PS3 opprinnelig var ment til å komme ut i vår.

Endret av espent
Lenke til kommentar
Kanskje det har noe med at vi nå har HDTV og da kommer svakhetene sterkere frem?

6898851[/snapback]

Skal ikke se bort i fra det. Men tror det meste ligger i lite erfaring innen flerkjerneprogrammering.

Eg trur det er fordi at CELL er betre.

6898935[/snapback]

:!:

Lenke til kommentar

Har vel vært rykter om at dette skjer fordi dagens spill med dagens teksturstørrelser etc ikke kan leses kjapt nok fra et DVD medium. Dvs at det er dvd-romen som er flaskehalsen i dagens konsoller.

Men nå som endel aktører begynner å komme med 64GB flash så kan det vel være at man går tilbake til cartridger (bra norsk ord for cartridge, utenom kassett) på konsoller. Siden man da slipper søketid og kan fortsatt få relativt greie overføringshastigheter. Vil tro de er vanskeligere å piratkopiere også.

-C-

Lenke til kommentar

Jeg mener jo ikke at Xbox 360 er en dårlig maskin som ikke kan kjøre spillene flytene fordi den ikke er god nok. At det ikke er mulig. Det er jo bare bullshit. Det ligger jo i de som lager spillene. Å jeg tror det vil at det skal se best ut for det er det de tror vi vil ha på 360. Å mange her på forumet faller jo for dette pixelhore greiene. Wow så bra det ser ut! men det kjører sirup.

En ting som jeg også tror er litt feil i programeringen er nok at mange programerer det som om det skal være til en prosessor. For så i siste liten før launch så splitter de opp noen oppgaver og sier at de bruker begge. Når sannheten er at de hovedsakelig bruker den ene og det tar for mye fra den.

Å dark by Design, Grow up. Å dra in Cell her er jo totalt idiotisk. For så (mest sansynlig klage på at det alltid er PS3 fan boys som starter.) Nei nei, ikke bra

HDTV har nok lite med framerate å gjøre annet en det er mer krevende pga høyere oppløesning. Man legger stort sett bare bedre merke til Jaggiz å lignende.

Forhåpentligvis kommer de neste spillene til å kjøre veldig glatt.

Lenke til kommentar

Fordi folk flest og amerikanske utviklere spesielt brgr seg veldig lite om framerate.

Og at det at alle spill har et krav om 720p gjør det vanskeligere å holde en jevn framerate.

Det vil nok bedre seg litt men tror frameraten blir dårligere denne gangen enn det var før.

Lenke til kommentar

Nei det er jo begrenset kor lenge vi kan klore oss fast til " Nei du skjønner det at utvilerene har enda ikkje lært seg å optimalisere riktig"

Men i dette tilfellet da konsollen enda er ung så trur eg vi ender opp med å bruke frasen over,uten å bomme totalt. GOW er eit spil eg er meget spennt på om de har fikset fps issues,i og med at de fekk til wünderbare saker etter 2 uker med det endelige dev.kit`et (såg ein film fra rundt 15.dec. i fjor)

Men det sleit vel litt under E3 ja. Uansett vil eg tru vi vil få bedre grafikk og meir stabil fps med. årene.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Mulige grunner til at en del Xbox 360 spill hakker:

1. Pene skjermbilder selger spill mer enn framerate (virker det som)

2. En del spill er dårlige ports fra PC

3. Kanskje de tidlige dev kit'ene var litt for optimistiske i forhold til final hardware?

Uansett, flere spill viser at man kan lage pen grafikk som flyter helt bra på xbox 360 (Kameo, Just Cause, Dead Rising, PGR3, Lost Planet, Fight Night for å nevne noen) - så får håpe utviklerne innser at framerate er *minst* like viktig som pene skjermbilder for salget.

Lenke til kommentar

Ja, den har vært på marknaden i ca 1 år, men den er fortsatt litt våt rundt øyrene. Det vil ta litt tid før 2. generasjons spel kjem, og eg trur, og er ganske sikker på at me vil sjå ei forbetring på dei fleste frontane.

Eg ser ikkje vekk ifrå at både Wii og PS3 også vil ha nokre spel med FPS drops i sin 1. generasjon av spel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...