Gå til innhold

Retter man kan lage med egg

Geir M

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

EGGRETTER

Egg fritt Bordelaise - Oeuf frits Bordelaise.

Stekt egg anrettes på stekt tomat ( skiver ) garneres med ristet Stensopp hakket sjalottløk og hakket Persille.

Forloren egg a`l`Alsacienne - Oeufs poche`s a`l`Alsacienne.

Kokt egg anrettes på gjærkål, garneres med en skive kokt skinke og en ring brun saus.

Kald egg Continental - Oeufs froids Continental.

Egg anrettes på halve Tomater som er dynket med Vinaigrettesaus, dekkes med Majones, små strimler med Skinke ristet i smør strøes over.

Vinaigrettesaus - Sauce Vinaigrette.

Hakket Løk og Persille, Kjørvel og Karse, olje, Edikk, salt og pepper.

Omelett Bonne Femme - Omelette Bonne Femme.

Lages med oppskåren Sjampinjong, flesketerninger og løk stekt i smør.

Speilegg Florentine - Ouefs au plat Florentine.

Freset spinatblad has på fat- (stålfat eller ildfast smurt ) eggene has på, reven ost strøes over, stekes i ovn.

Kald saus med egg

Tartarsaus - Sauce Tartare.

1.

Hardkokte eggeplommer knuses og arbeides med olje. edikk has i litt etter litt som til en majones, hakket gressløk og løk has i.

2.

Majones, blandes med kulturmelk, hakket løk, gressløk, kraft av sylteagurk, sitronsaft.

Varm saus med egg.

Be`rnaisesaus - Sauce Be`rnaise.

Hakket sjalottløk, knust pepper, estragon og kjørvel kokes inn i edikk, avkjøles noe, eggeplommer has i, piskes på svak varme ( i vannbad ) til det blir en krem, da tilsettes smeltet smør som piskes i litt etter litt, saltes og krydres, siles, hakket estragon og kjørvel has i.Sausen skal være meget tykk. ( Kan tilsettes litt rørt smørsaus ).

NB!

Smøret som helles i litt etter litt SKAL være klaret smør, dvs oppvarmet på svak varme, kun det som er klart og fint skal siles av og brukes, IKKE bunnfallet som inneholder salt osv.

Blir det for varmt i vannbadet kan sausen sprekke, det finnes noen få muligheter for å rette på dette, men er en forsiktig og ikke heller smøret for raskt i, ( Tynn stråle ), så går det som regel bra.

Bondeomelett

Her brukes rester som kuttede kokte poteter,kokte gulrøtter, løk, purreløk, kuttede tomater, skinke, rester av stek, pent kuttet, fylles i ildfast form ( men la det være plass til eggerøren ), eller stålform smurt, gjerne store kakeformer.

Vanlig eggerøresmete lages, salt kan erstattes med buljong, dette helles over de oppkuttede rester i formen settes inn i stekeovn, gjerne i vannbad, ferdig når det har en fast konsistens i kjernen.

Skjæres opp i fine skiver, pyntes med tomat og grønt.

For den som har fisk til overs kan det også brukes istede for kjøtt, pyntes da gjerne med blåskjell, reker, krepsehaler og krabbekjøtt.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Spansk tortilla. :love:

Spiste det ofte som barn da jeg bodde i Spania, lærte meg å lage den da jeg flyttet tilbake til Norge. Trenger bare egg, litt salt, løk (og gjerne hvitløk) og skivede poteter. Stek poteter og løk og bland med eggene som du pisket før. Stek først på den ene siden, så snur du omeletten helt vha en tallerken og steker på den andre siden. Liker den best helt avkjølt, men spis den gjerne varm også.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Jeg skal ha egg til middag i dag etter å ha lest den tråden her. Får prøve noe annet enn det jeg vanligvis bruker egg til.

Har noen tips jeg og (bortsett fra det opplagte speilegg):

Firkantegg

Utroolig enkelt, men litt annerledes alikevel. Bruk helst firkanta loff/brød. Skjær ut en passende firkant i midten av brødet. Dette mauler du mens legger skivene i panna og kakker et egg oppi det firkanta hullet. Freses til det er passende godt stekt.

Pølser, egg og brød

Like simpel, posta denne under Din Beste 5-minutters rett også.

Hakk opp røkte kjøttpølser i små terninger som du freser i panna på svak varme. Hell så disse utover et par skiver med/uten smør. Så speiler du egg etter hvor sulten du er og legger så disse oppå. Enkelt, fort og ikke minst godt.

Pytt-I-Panne med egg

Nesten selvforklarende, men for ordens skyld. Stek opp ei pose Pytt-I-Panne (jeg holder Findus som min favoritt). Speil et par egg og ha oppå.

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar
Så trådstarter, hva er din favorittrett?

6906561[/snapback]

For å være helt ærlig er det lenge siden jeg har spist noe med egg, som ikke er vanlig kokt egg, stekt egg, eller omelett. Litt derfor jeg laget tråden. Omelett er digg selvsagt, men blir mest stekt egg. Kjapt å lage på morgenen, og greit hvis man skal spise litt store mengder :!:

Lenke til kommentar

Akkurat nå spiser jeg faktisk egg på en pizza Ristorante, prikker over i-en :)

Nudler med egg er også en slager, bare hell oppi et egg mens det koker.

Helst bør man vispe egget, man kan også eventuelt tilsette krydderier som salt, pepper, chili, urter osv..

Anbefales!

Ellers liker jeg karbonadesmørbrød med egg, eggerøre.

Arme riddere og firkant egg kan lages samtidig :)

Lenke til kommentar

I en kokebok jeg har er det en god omelettoppskrift: Champignon-omelett. Man tager masse champignon og kutter i biter. Fres soppen i panna mens du pisker opp eggene til omeletten. Tilsett ørlite grann tabasco i eggeblandingen. Stek.

Dette fungerer selvsagt uhyre dårlig hvis du ikke er glad i sopp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...