Gå til innhold

5.1 Surround med Creative Audigy 2 ?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt et JVC hjemmekinoanlegg. 5.1 surround. Jeg har koblet opp XBOX og DVDsignalene på anlegget blir selvsagt 5.1 surround.

 

Problemet er at lyden jeg overfører fra filmer jeg ser via PCen går på analog minijack ut fra Soundblaster kortet, så blir lyden i 2 kanaler.

 

Av de inngangene på JVC systemet som er ledig er:

 

- 2 kanals phono inngang. (Brukes idag fra pc via en splitter fra jack) :(

- Coax inn (men har ikke coax ut på lydkortet) igjen; :(

 

Jeg veit at man kan koble til tre minijacks fra lydkortet for å få 5.1, men har jo da ikke det valget på JVC anlegget at jeg kan koble de 3 små "jackene" i den.

 

Må jeg kjøpe et nytt lydkort med optisk utgang, og drive å fysisk bytte mellom Xbox360en (som er koblet til 5.1 via optisk kabel) eller må jeg faktisk kjøpe et helt nytt kort til dette formålet??

 

Setter masse pris på svar! :)

 

card.jpg

Endret av inoan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Over til "problemet" ditt: LES MANUALEN. Det er digital spdif ut på alle Creative-kort siden Live!-serien. En av utgangene trenger en overgang fra minijack til koaksial, og så er du igang. Ellers har Creative en overgang fra denne pluggen til koaksial OG optisk. Denne finner du hos creative.

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar
Over til "problemet" ditt: LES MANUALEN. Det er digital spdif ut på alle Creative-kort siden Live!-serien. En av utgangene trenger en overgang fra minijack til koaksial, og så er du igang. Ellers har Creative en overgang fra denne pluggen til koaksial OG optisk. Denne finner du hos creative.

6902485[/snapback]

 

Kjøpte et nytt kort, et Trust kort med optisk utgang innebygget.

(SE BILDET UNDER)

 

Jeg forstår fra manualen at jeg ikke får 5.1 surround med kortet uten å bruke de tre minijackene fra kortet her også. Jeg er altså tilbake til square one. Kunne like godt ikke kjøpt Trust kortet!

 

Jeg bruker optisk ut fra min XBOX360, og får da 5.1 surround. Går altså ikke dette med vanlige lydkort til PC??

 

00221375.jpg

Lenke til kommentar

Veldig kort, og mest sannsynlighvis ikke så veldig hjelpsomt svar, men.

 

Du har to muligheter på creative. Det ene er SPDIF, enten i form av en minjack, eller optisk om kortet eller front panel (om du har det) har optisk utgang.

Det som er viktig i denne sammenheng er at du setter opp lydkortet til å IKKE decode AC3/DTS, men kjører SPDIF passtrough. Dermed mottar forsterkeren din det orginale lydsignalet og ikke et downmixet signal. Husk, dette gjelder kun SPDIF.

I tillegg vil du trenge et AC3 filter. Selv anbefaler jeg ffdshow og stille inn AC3/DTS på SPDIF der også. Voila så har du surround på alle ac3 filmer i surround.

Husk, surround i spill og lignende sender ikke ut lyd i ekte surround format, så her vil du ikke få surround.

 

Det andre alternativet er om forsterkeren din har analoge innganger. 1 stereo inngang for front, 1 for bak, og en for sub og center. Da kan du kjøre 3 minijack til phono, og stille inn lydkortet til å dekode surround for deg, og deretter kjøre lyd ut på rett inngang. Her er det lydkortet som tar seg av surround dekoding. Dette er også det du må gjøre for å få "surround" fra spill som har 5.1 lyd osv.

 

SPDIF er i allefall den anbefalte framgangsmåten, uavhengig av om det er via minijack eller optisk. Aberet med SPDIF framgangsmåter er desverre lyd i spill.

Lenke til kommentar

spdif.jpg

 

Oki. Fordi det jeg har gjort nå det er bare å koble kabelen (BILDET) fra utgangen på lydkortet og rett inn på JVC TH-R3 hjemmekinoanlegget mitt.

 

Den er grei nok. Uten å bruke fremgangsmåten din, så gikk jeg inn i programvaren til Trustkortet og fant ut at bare 2 kanals lys kunne sendes via denne optiske utgangen. Valgte jeg 5.1 så måtte jeg bruke de tre mini jack pluggene.

 

Jeg har IKKE mulighet for å koble de tre jackene på JVC anlegget mitt.. Men mulig du er inne på noe.

Lenke til kommentar

Du har allerede blitt forklart løsningen i to poster nå, det er faktisk mye enklere å få i stand 5.1 enn du tror. Det siste kortet du har kjøpt (Trust) er bare å peise ut av maskinen igjen, bruk Soundblaster kortet.

 

Du skriver at JVC systemet ditt har en ledig coax digital inngang. Lydkortet ditt (Soundblaster) har en ditto utgang, den eneste forskjellen mellom disse to som er av betydning for deg, er at JVC systemet bruker en RCA kontakt, mens Soundblaster bruker en minijack kontakt.

 

Kjøp en slik kabel: 3,5 minijack -> 2X RCA Du får dem i alle elektrosjapper, valgte bare Komplett fordi de har et greit bilde, og de var den første butikken som dukket opp i hodet.

 

Plugg den lille pluggen i kontakten lengst fra (eller var det nærmest?) Firewire porten på Soundblaster kortet, og plugg en av de store i JVC systemet.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar
Den er grei nok. Uten å bruke fremgangsmåten din, så gikk jeg inn i programvaren til Trustkortet og fant ut at bare 2 kanals lys kunne sendes via denne optiske utgangen. Valgte jeg 5.1 så måtte jeg bruke de tre mini jack pluggene.

 

Jeg har IKKE mulighet for å koble de tre jackene på JVC anlegget mitt.. Men mulig du er inne på noe.

6919902[/snapback]

 

Du må passe på og ikke blande Dolby Digital Surround, DTS etc sammen med datamaskinens 5.1, 6.1, 7.1 osv lyd. De er to forskjellige beist.

 

Forsterkeren din skjønner seg kun på to ting. Stereo og "ekte" surround.

De aller færreste lydkort på markedet har dolby encoding støtte. De fleste har kun decoding

 

Resultatet blir da om du ikke deaktiverer lydkortets håndtering av lydsignalet at du kun får stereo lyd ut.

 

Som sagt for å få til å se filmer i surround må du enten bruke 3 utganger som du sier at du ikke kan fordi du ikke har innganger på forsterkeren, eller og bruke SPDIF samtidig som du 1) Deaktiverer lydkortets decoding av lydsignalet (downmix) og 2) Legger inn et filter som feks ffdshow og konfigurerer dette til å kjøre AC3/DTS over SPDIF slik at forsterkeren din mottar et surround signal.

Lenke til kommentar

Det eneste er at dere motsier hverandre litt.

 

Som sagt for å få til å se filmer i surround må du enten bruke 3 utganger som du sier at du ikke kan fordi du ikke har innganger på forsterkeren, eller og bruke SPDIF samtidig som du 1) Deaktiverer lydkortets decoding av lydsignalet (downmix) og 2) Legger inn et filter som feks ffdshow og konfigurerer dette til å kjøre AC3/DTS over SPDIF slik at forsterkeren din mottar et surround signal.

 

Denne er jeg med på. Må da bestille denne overgangen: (BILDE)

320935.jpg

Den er grei.

 

Men å blande inn dette:

 

Du skriver at JVC systemet ditt har en ledig coax digital inngang. Lydkortet ditt (Soundblaster) har en ditto utgang, den eneste forskjellen mellom disse to som er av betydning for deg, er at JVC systemet bruker en RCA kontakt, mens Soundblaster bruker en minijack kontakt.

 

Kjøp en slik kabel: 3,5 minijack -> 2X RCA Du får dem i alle elektrosjapper, valgte bare Komplett fordi de har et greit bilde, og de var den første butikken som dukket opp i hodet.

 

Plugg den lille pluggen i kontakten lengst fra (eller var det nærmest?) Firewire porten på Soundblaster kortet, og plugg en av de store i JVC systemet.

 

Trenger jeg virkelig ikke å bestille den overgangen ved bruk av denne siste metoden? Plugge inn i den grønne, "vanlige" utgangen på kortet?

Blir det evt. samme innstillinger i EAX Console: Slå av decoding og ordne i ffdshow? Bare spør. Ble nesten mer forvirret nå :)

 

Ellers takker for svar gutta!

Endret av inoan
Lenke til kommentar

Det er ingen motsigelser i utsagnene ;) . Tror heller du har misforstått Shadowmaster litt.

 

Det er ikke behov for å bestille den overgangen du har avbildet, fordi utgangen du leter etter allerede fins på Soundblaster kortet. Den overfører lyd digitalt i S/PDIF format, akkurat slik JVC systemet vil ha det, og den er coax, slik som coax inngangen på JVC anlegget ditt. Den eneste forskjellen er, som sagt, at den er en minijack kontakt, mens inngangen på JVCen er RCA.

 

Jeg kan ikke fortelle deg hvilken utgang som er digital (S/PDIF) på lydkortet ditt, fordi Creative har gått bort fra den praktiske fargekodingen de hadde på Live! kortene (gul utgang var digital), men jeg tror den aktuelle utgangen skal være merket "S/PDIF_OUT". Bruk den kabelen jeg linket til tidligere, slå av DD/DTS dekoding i driverne til lydkortet og installer og konfigurer filtrene slik Shadowmaster sier, så skal du få surround lyd i alle filmer som har DD/DTS lydspor.

 

I tillegg, når du bruker Soundblaster kortet, så slipper du å dele den ene optiske inngangen på både XBOXen og PCen.

Lenke til kommentar

Sitter og roter i Audio Console her nå;

 

Skal CMSS3D være på eller av?

 

Kjører SPDIF Passtrough.

 

Har konfigurert ffdshow til å kjøre AC3 og DTS via SPDIF.

 

Har det noe å si at det i Lydinstillingene i windows kontrollpanel og Creative Audio Console står at jeg har 5.1 Speakers?

 

Tror jeg nærmer meg nå. Takket være dere selvfølgelig. Men litt småpirk så har jeg det.

 

PS: Har også lagt inn AC3 filter nå :)

Endret av inoan
Lenke til kommentar

La CMSS3D være av. Denne funksjonen mikser rett og slett stereo lydkilder opp til 5.1, men for det første er det en smakssak om man liker dette, for det andre vil det trolig kreve litt ressurser og for det tredje vil du ikke få noen fordeler av dette i det hele tatt, fordi Creative sine lydkort ikke har innebygget DD/DTS enkoder.

Lenke til kommentar

Oki. Satte den til OFF. Nå er det absolutt ikke lyd i det hele tatt. Ikke på noe. Kan også velge "Stereo Surround" og "CMSS2".

 

Eneste andre jeg har gjort var å i ffdshow audio decoder configuration under "Codecs" velge AC3 og DTS til S/PDIF.

 

Nu sitter jeg her uten lyd ja :)

 

Raskt svar på deg, forresten. ;)

Lenke til kommentar

Det stemmer. Byttet til den andre av de to kablene. Nå er det lyd, men ikke surround. JVC anlegget oppfatter det bare som 2 kanals lyd enda, desverre.

 

Men en ting til. Jeg bruker BSPlayer, VLC og PowerDVD. Har lydinstillingene i selve programmene mye å si? Feks om de står på 2 kanal eller 5.1 kanals lyd.

 

I windows kontrollpanel, under audio devices, like så. Er det viktig hva som står der med tanke på antall kanaler?

Endret av inoan
Lenke til kommentar

Men tilkoblingen er iallfall korrekt, siden du i det minste får tokanals lyd. Da er vi et skritt nærmere løsningen. Nå er det lydkilde, driveroppsett og oppsett i filtre som avgjør om du får 5.1 eller ei.

 

Hvilke filmer har du brukt til å teste lyden (DVD, Divx osv...)?

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Jepp. Stemmer det. Jeg har en DVD som heter "The Calibrator" som jeg har brukt som test. Den kjørte jeg først via JVC dvd spilleren og fikk 5.1 kanaler med en gang.

Jeg har så plassert DVDen i DVDspilleren i maskinen min. Jeg husker tidligere så måtte man koble en tynn liten kabel fysisk mellom lydkortet og DVDspilleren. Det er vel ikke sånn enda, vel ;) Må bare utelukke dette først.

Lenke til kommentar

Det ble slutt på den kabelen du nevner med Windows 2000 og XP, som har innebygget støtte for DAE (Digital Audio Extraction). Kan ikke akkurat si at jeg savner den, det skulle lite til for å lage støy på overføringen med den.

 

Har du valgt SPDIF under lydinnstillingene i PowerDVD? Programmet skal da sende 5.1 lydsporet videre til lydkortet, som så skal sende det videre til forsterkeren.

Lenke til kommentar

Hei

har samme lydkort og sliter med samme problem. får ikke dolby digital fra pc til anlegg. har lest litt her men finner rett og slett ikke den ffdshow en som det blir skrevet om. har deaktivert lydkortets decoding i AudioHQ - device controls - decoders og spdif passthrough. Kan noen hjelpe meg med det? har koblet til allt med mono mini jack til coaxial kabel til coaxial inngang på forsterkeren min. (Denon AVR2801)

 

 

-----Har konfigurert ffdshow til å kjøre AC3 og DTS via SPDIF.

 

Hvor???

-----PS: Har også lagt inn AC3 filter nå :)

hva ac3 filter?? hvor

 

Christian

Lenke til kommentar

Da, mine damer og herrer har jeg alstå fått 100% uttelling på 5.1 anlegget mitt ved kjøring av film fra pcen. Fungerer som bare det! Må bare takke dere alle sammen;

 

- baronkanon

- ShadowMaster

- Exiter

- awesom-o

 

Da er vi endelig i mål.

 

Og til sognekongen; jeg slettet AC3Filter da jeg ikke trengte det. Tror bare det endte med en masse programmer som var feilkonfigurert og dermed ikke fungerte.

 

Deaktver decoding på lydkort. Kjør SPDIF. I ffdshow kjører du AC3 og DTS via SPDIF. Av med CMSS. Kjør SPDIF i program du kjører filmen i. Eks PowerDVD ellr BSPlayer. Og til sist, sjekk at du har riktig RCA kabel fra digital out på skjermkort og til anlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...