Gå til innhold

Hjelp til å velge mellom stasjonær eller bærbar

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til å velge mellom bærbar og stasjonær. Jeg kommer til å bruke den til bilderedigering, videoredigering, spill, musikk, film og til skolearbeid.

Til neste år begyner jeg på vidregående. Har hørt at det kansje kan være lurt å ha bærbar i vidregående, men jeg vet ikke hvilken skole, hvilken linje eller noe som helst om hvor jeg skal begyne, så jeg vet ikke noe om jeg trenger bærbar eller om det er nødvendig, har også hørt at de har strenge regler hvis man har med en PC hjemmefra. En mulighet er at jeg kjøper en bærbar nå og hvis jeg senere trenger det kjøper en stasjonær,

en annen mulighet er om jeg kjøper en stasjonær nå og kjøper en bærbar senere hvis jeg trenger det.

Penger jeg kan bruke er rundt 15.000 kr men gjerne mindere, spesielt mindere til den bærbare.

Jeg trenger veldig hjelp til å velge.

Takk på forhånd.

Endret av s1991
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. Jo først av alt.

Jeg vil si at stasjonær er der du får mest for pengene. Gode spill laptopper koster gjerne veldig mye ( hvis du skal ha samme specs som en god stasjonær), Men igjen hvor mye trenger du egentlig?

Jeg skal fortelle hva jeg akkurat har gjort.

Jeg satt og tenkte nesten det samma som deg før starten av skoleåret som kom nå. Jeg hadde ikke fult så mye å rutte med som deg, jeg hadde ca 12 tusen. Min gamle stasjonære er utdatert, men funker helt greit til vanlige oppgaver og f.eks cs( untatt at den døde nå for noen få dager siden :no: ) Men jeg ville ha en pc som kunne kjøre nye spill og 3d programmer.

Jeg hadde noen valg: Jeg skulle begynne på videregående, og på min skole er data satt veldig i fokus( i realfag ja ^^), så tenkte meg egentlig mest en laptop.

Men så kom det jo flere problemer... hvem skulle jeg velge... eh jo det satt jeg LENGE og tenkte på, så håper dette kommer til og hjelpe :p

Skolen selv anbefalte en pakke alla ACER 3280 : duel core, 1gig ram, 14.1 WXGA skjerm, ATI radeon x1400. ( denne gikk jeg også for fordi foreldrene betalte hvis det var en "skole" pc jeg skulle ha ;), skjermen høres liten ut men går absolutt greit, kommer tilbake til dette)

Pakka kom på rundt 10 000,-

Neste i rekken er Dell Inspiron(dell.no), specs : Alla det samme. duel core, 1gig ram, 15 eller 17 tommer skjerm, men hvis du velger det dyreste alternativet altså WSXGA(1600*1200) som har MYE bedre oppløsning en WXGA(1280*1024) så får du en sinnsyk skarp og god skjerm, skjermen er glatt super sharp( nesten litt glass aktig) overlay, det blir mye gjenskinn men bilde blir veldig bra. ATI radeon x1400 her også, og forskjellige media knapper bra plassert nederst på laptoppen.

Den kommer på overkanten av 11 000,- med den beste skjermen( som anbefalles på det sterkeste, en venn av meg har den)

Til slutt den som jeg NESTEN kjøpte.

Asus A6JA

Asus A6JA har igjen veldig like speccs men er hakke bedre, 1gig ram, 15* skjerm( men kan kjøpes i 17*) det er igjen brukt super sharp overlay flate, skarpt bilde men mye lys ^^, som "kan" være irriterende. Men igjen veldig bra bilde jeg ble overrasket( faren min har kjøpt seg den), siden det bare er en WXGA skjerm. duel coren er raskere men det vil ikke ha mye og si. Men skjermkortet er et ATI radeon x1600 som du ser er bedre en på de to andre. I skjermen er det også bygd både mic og webcam! Og pcen er MUSESTILLE, du må legge hodet inntil får og høre den bråke, hvis ikke hardisken er på fult eller at cd spilleren leser høyt( det er på alle bærbare)

Eneste minuset jeg fant med tastaturet var at ctrl og fn knappen har bytta plass, noe som øddelegger i f.eks cs, altså FN knappen er helt nederst til venstre der hvor ctrl skulle vært, men ctrl er jo nabo da

pris 11.995,-

SÅ får jeg avslutte da, selv om dette har vært skikkelig gøy :p

Jeg valgte til slutt aceren fordi foreldrene mine betalte, siden det blei en "skole pc"

og jeg er helt fornøyd, som sagt speccsa er veldig like mellom laptoppene i prisklassen "underholdning" altså mellom 10 k - 14k , skal du ha et monster av en spille pc må du glatt over 15k , men har du bruk for det ? F.eks oblivion kjører helt flott med beste speccs på denne jeg sitter på nå til 10k, men er du redd for at pcen ikke skal holde såååååå lenge og du vil ha det hotteste, så må du nok vente på DC2 (Duel Core 2) som blir det nye og beste innen cpu.( helt til 4 kjernene kommer og videre også videre )

Alle laptoppene har rundt 100 gig ( fra 80 - 100)

Jeg sa jo istad at stasjonære pc'en min tok føyken så jeg har nå gjort noe lurt.

Jeg har koblet til LCD skjermen min( du kan selvfølgelig bruke en crt). Alle tre laptoppene støtter flere skjermer,( Acer sin støtter SV(super video) og og VGA, dell sin er jeg ikke sikker på men regner med ihvertfall SV og VGA og Asus aj6a støtter ,SV, VGA og DVI

SÅ her sitter jeg med en "liksom" stasjonær :p med tilkoblet mus tastatur og skjerm :D den bærbare ligger bare bak skjermen.

Dette blir midt utstyr til HW lan som jeg tenker jeg skal til.

Håper dette hjalp deg på veien.

ps. Velg dell for skjermen, asus for speccs, og acer hvis foreldrene dine betaler :thumbup:

Edit:

Jo det glemte jeg og si, du var redd for strenge regler på skolen? På min skole GVS( greveskogen videregående skole) Så fikk vi det flotte arket om ditt og datt som ikke var lov blabla, så jeg snakket med dataansvarlig og spurte om akkurat det, han sa at arket var mest til for og skremme, og poengtere at reglene skal følges til en viss grad. Pirat kopier ekke lov etc, men det står også i norges lover så same shit :p men på torheyersdal skole tror jeg det er faktisk ganske strengt, det er også den eneste skolen jeg veit om at det er satt så stor fokus på reglene. På medier og kom. som en venn av meg går på lærer de PS(photoshop) og en av elevene spurte hvordan man får f.eks PS. og da sa han det ordner seg alltid, da sa en annen "smart" venn av meg, " JA, MAN KAN LASTE DEN NED PÅ PIRATEBAY" , og læreren sa," ja der ser du, det ordner seg.

Så har fylt opp pc'en med spill og programmer jeg. Trokke det blir noe problem ^^

Dette er jo nesten en stil jo :D ( det kan hende at det har forekommet gramatiske feil, men det overlater jeg til pirkerne som ligger og lusker her på forumet :thumbup: )

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Takk for tilbakemelding.

Er det noen flere som har noen tips?

Jeg trenger veldig hjelp til å velge mellom stasjonær og bærbar.

6902980[/snapback]

Har du veldig bruk for bærbar? Er der det ligger. Hadde selv samme dilemmaet og jeg gikk for stasjonær grunnet at den er kraftigere til spill og alt det tunge arbeidet jeg driver med. Hvis du ikke MÅ ha en bærbar, så anbefaler jeg deg å kjøpe stasjonær, men valget er ditt, vi kan ikke bestemme for deg...

Lenke til kommentar

Angående bærbar på VGS er det mulig å søke på å komme i en såkalt "PC-Klasse". Det startet i fjor, jeg var med da. Da vil du få PC selv, du trenger ikke kjøpe :) .

Dette gjelder allmenn såvidt jeg vet.

Spør kommunen din for mer info om de har dette tilbudet eller ikke.

Endret av quakie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...