KristianF Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Jeg sliter mye med at jeg blir sjøsyk når jeg er i båt. Det skal ikke mange bølgene til før jeg kjenner kvalmen komme. Og siden jeg kanskje skal jobbe litt på båt nå om en stund, så hadde det vært fint å fått gjort noe med saken. Jeg elsker båt og sjøen, så er litt surt at jeg skal bli så lett dårlig. Hva kan jeg gjøre for å ikke bli sjøsyk? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Tror det bare er greie du må la kroppen venne seg til gjennom erfaring. Det skjer fordi balansenervene i øret ditt blir satt ut av balanse når du ikke har fast grunn under deg. De er ikke vant til at bakken beveger seg for å si det enkelt. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Misforholdet mellom det øyet ser og balanseorganet i det indre øret kommer i ubalanse, resultat = Hvis du skal jobbe på båt, må du sansynligvis gjennom en tilvenningsperiode av ukjent lengde, etterpå er du forhåpentligvis "immun". Når du føler deg dårlig bør du ikke legge deg under dekk, men heller prøve å være i frisk luft og fokusere på å se horisonten (ett fast punkt som stemmer overens med det buegangene i øret registrerer!) Kanskje hjelper det :-) God tur! Lenke til kommentar
Crizpo_ Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Moren min har også vært plaget av det. Hun har kjøpt seg magnet armbånd mot reise syke. Etter det har det hver vekke Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 tror nok at helbredelse gjennom erfaring skal hjelpe. det hjalp med meg iallefall. Jeg var sjøsyk to gnager da jeg var i marinen og har aldri vært det siden.. på danskebåten selger de armbånd til å ha rundt håndleddet som funker bra mot sjøsyke. du kunne jo høre hvor de får tak i slike.. Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Skal ikke ingefærtabletter eller noe i den dur virke? De prøvde jo det på Mythbusters. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Eneste jeg vet som fungerer er vanlige sjøsyketabletter men de må taes godt tid før sjøgang. Ellers vet jeg ikke om noe, har en god del erfaring med sjøsyke selv, da aldri i småbåter. Men i forbindelse med tidligere jobber, har jeg erfaring langs hele Norskekysten fra Kirkenes til Porsgrunn, også Nordsjøen, men i Skagerak var det mere brå sjø og mere bevegelse. Frisk luft hjelper også noe, men nå er det vel i småbåt du er for det meste? Lenke til kommentar
crapzors Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 beste tips er: knekkebrød, bare følg båtens bevegelser ikkje kjemp imot å viktigst av alt ikkje tenk på det, 50% er fantasi Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 i Skagerak var det mere brå sjø og mere bevegelse. dess grunnere sjø dess krappere bølger/dønninger... er bedre med store, jevne dønninger enn krappe dønninger synes jeg Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Skal ikke ingefærtabletter eller noe i den dur virke? De prøvde jo det på Mythbusters. 6900554[/snapback] Jepp. Det var det eneste de klarte å måle noen virkning med. Ellers ble de stakkars forsøkspersonene kvalme som fy! Dette er middelet som har vært brukt av de "gode gamle sjøulkene" i lange tider. Ikke noe fancy, bare ett naturlig middel! Lenke til kommentar
roht Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Har høyrt at salt skal hjelpe, men er ikkje sikker på om det stemmer. Du får prøve det ut Lenke til kommentar
Gorbag Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 finnes da tabletter for slik. ang. immunitet som noen babler om.. far min har vert sjømann i 30 år (både utenriks og innenriks), men det hender han må ta en tablett når det blir kraftig sjø Lenke til kommentar
Blib Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Såvidt jeg husker fra episoden fungerte også Placebo veldig fint. Så bare prøv hva som helst her i tråden, hvis du tror det funker så kan det faktisk være at kroppen din skille ut stoffer som fjerner sjøsjuken Lenke til kommentar
PerB Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Dette er et problem for mange, også yrkessømenn. Andre har forklart hvorfor. Er det mulig vær på dekk eller andre steder med masse frisk luft, frisk luft øynene langt ute i horisonten. På mindre båter: Surr deg fast. * Postafen, hjelper, må tas før. men du blir svært søvnig og skal du gjøre noe ombord er de ikke til hjelp. * Frisk luft hjelper. Værre under dekk. Og for all del ikke diesellukt/stank. * mange fiskere/sjømenn blir alltid sjøsyke -men "det gir seg etter 14 dager". * Når du først er sjøsyk kan noen enkle kenp gjøre livet lettere. Tørt knekkebrø stabiliserer maven og er ofte det eneste faste du bør spise. Mavesyre smaker vondt, lukter vondt. Demp den med cola. Er det sjøsyk slik at du akster opp blir maven etetrvært tom for alt annet enn mavesyre. bruk cola så blir det enklere og mer behaglig å kaste opp. Husk: det er inge skam å mate karbbene. det går over - en eller annen gang. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Liker du sjøen og kan bli sjøsyk fort så kan jeg anbefale at du søker deg på så stor båt som mulig. Og for all del hold deg unna supply i nordsjøen. Selv jobber jeg på en tankbåt og det er sjelden noen av mannskapet (selv de som er ombord for første gang) blir sjøsyke. Det er kun når bølgelengden er lang nok at det blir mye rulling. Prøv også å kom på en båt som går i langfart siden været på sjøen somregel er helt perfekt og det er MEGET sjelden at det engang er antydning noe særlig sjøgang som man merker. Vi opplever dog litt sjø noen ganger. Her er det mye svell. Ikke høye bølger ,men lange bølger som akkurat er halvparten av hva båten er. Tatt i biscayabukta : http://home.no.net/svaking/Wank/bow.faith/...emp/Rulling.avi På dette bildet er tatt på kysten av amerika http://i13.photobucket.com/albums/a265/cfd...ip/P8010069.jpg Her er forresten båten for de som lurer: http://i13.photobucket.com/albums/a265/cfd...1stTrip/the.jpg Endret 21. september 2006 av CFD Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Siden jeg jobbet som kokk når jeg var på sjøen, gjorde muligens matlukt også sitt til at jeg ble dårlig, lukta av stekt løk osv, bedre var ikke lukta fra maskinrommet der dunsten av smørolje steg opp, men jeg mener at jeg ble bedre etter noen dager, en slags tilvenning. Men som sagt har jeg aldri vært sjøsyk i småbåt som var åpen. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Noen ganger hvor vi går med et måleaparat for å sjekke om det er noen giftige gasser i atmosfæren , så piper det flere ganger mens vi går forbi svanehalser fra tankene HFO stores og flere andre slike tanker. Hadde dette vært i nordsjøen så hadde slike svanehalser vært plassert et sted hvor personer ikke kom til. Imotsettning til hos oss så står de like utenfor inngangsdøra til coffy lobby og night mess. Men selv så hadde jeg holdt meg langt unna nordsjøen. Har en kamerat som var 1tur på supply i nordsjøen. Han spydde over rekka store deler av tiden og søkte seg jobb som fergebilletør i Fjord1 like etterpå :!: Lenke til kommentar
salah Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Det er viktig at du lar så mange av sansene som mulig bekrefte at du er i sjøen. F. eks. se at vannet beveger seg, høre sjøen og lukte sjøen. Det hjelper. Grunnen til sjøsyke er at sansene blir "uenige" om hva som foregår. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Diett for sjøsyke - de tre kj'ene: Chips, kylling og cola. Lenke til kommentar
Hattifnatt Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Finnes mange kjærringråd mot sjøsyke, tror mest det går på det psykiske, men *gråpapir på magen (en liten bit) *teip på navlen *"sjøsykearmbånd" som fåes kjøpt på noen båter *Postafen - reisesyketabletter. Det eneste som noen gang har funka for meg. Men om du skal jobbe på båt, så er kanskje ikke dette noe godt alternativ. Man blir vel "immun" etter bruk i lange perioder.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå