Gå til innhold

Problemer med at lyd"retning".

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med at jeg mister enkelte lyder nå og da. Både ved bruk av surround-høyttalerene mine og zalman 5.1-hodetelefonene mine oppstår dette.

Til tider funker alt som det skal. Til tider blir alt merkelig.

Kan ta et eksempel fra i dag, så først en familyguy episode alene, så samme med en venn senere. Hadde ikke stilt på noen verdens ting, ei heller restartet maskinen. Under første gjennomsyn fungerte alt fint. Når jeg så den med kameraten min falt enkelte lyder bort. Vet ikke hva det kalles, men det er som regel de lydene som er litt "fjerne" kommer fra venstre side.

Når jeg bruker hodetelefonene er dette enda mer merkbart. Lyden på venstre øre er nesten umulig å høre, mens det er helt normalt på høyre. Veldig irriterende i spill som krever evnen til å forutsi hvor fienden kommer fra.

Det som er merkelig er hvordan problemene bare er tilstede av og til. Har forsøkt både "surround" og "headphone"-modus under et program jeg har som heter "Sound Effect Manager" (hører til lydkortet som er integrert i hovedkortet mitt). Vet virkelig ikke hva som kan være galt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom på et par ting til.

Det pleier å følge med en del ekstra program når man installerer drivere til lydkort. Typisk er at det følger med et test-program som spiller av lyder i forskjellige vinkler, altså hvilken høyttaler som avgir mest lyd i forhold til andre. Prøv det.

En annen ting jeg kom til å tenke på er at selve lydchipen kan ha dårlige eller opprevne loddepungter. Typisk årsak til dette kan være at prosesoren er satt inn etter at hovedkortet er skrudd inn i kabinettet. Vet ikke om du har bygd maskinen selv eller kjøpt ferdig. Samme gjelder forsåvidt ram. Fellesnevner er at hovedkortet blir bøyd når komponentene trykkes på plass.

En annen ting som jeg regner som en svært sansynlig årsak er at det er brudd i ledningen på hodetelefonen. Spesielt siden det kun er en kanal som faller bort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...