Gå til innhold

Trenger bok-anbef. og tips til selv-studium

Yois111

Anbefalte innlegg

Jeg fullførte almenn utdannelsen min i vår, men tok ingen av real-fagene som Matematikk, Fysikk, Kjemi eller Biologi.

Jeg har nå fått en interesse for disse real fagene og lurte på om noen kan anbefalle bøker innen for disse fagene til selv-studium.

Vil jeg være avhengig av lab for å kunne lære Kjemi og Fysikk?

Og er det noen her som har tatt noen av disse fagene som selv-studie?

Kansje noen har noen tips og triks for å gjøre selv-studie lettere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du tenkt til å gå opp i eksamen i f.eks. 2FY eller 2KJE, eller er det kun for å lære du vil lese disse fagene?

I begge tilfeller er pensumbøkene i disse fagene høyaktuelle. Både Aschehoug og Gyldendal (og kanskje flere) har pensumbøker i disse fagene som du utmerket kan lese uten å gjennomføre lab. Dersom du skal ta eksamen tror jeg du må utføre noen lab-oppgaver og skrive rapport fra disse oppgavene som du tar med på muntlig eksamen.

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke sikker på om man må ha gjort noen labber for å ta privatisteksamen i 2FY, men jeg hoppet i allfall fint over 2FY (leste det for lenge siden, og orket ikke ta eksamen når det ikke var nødvendig) og tok bare 3FY. Man får ikke 2FY automatisk av å ha 3FY (slik man gjør innen matte med 2MX og 3MX), men kurs med opptakskrav 2FY blir dekt hvis man har 3FY. Slik var det i allfall gjennom samordna opptak når jeg søkte.

Ellers er jeg veldig glad i ERGO fysikkbøkene. Husker desverre ikke hva mattebøkene het, men de var også veldig gode. Tok 2MX, 3MX og 3FY som privatist uten noen undervisning med de bøkene, og det gikk som en lek.

Vil også si at noe av det jeg har sagt her kanskje ikke stemmer lengre. Er et par år siden jeg gikk ut av VGS, så mulig ting har endret seg...

Lenke til kommentar
Nå er jeg ikke sikker på om man må ha gjort noen labber for å ta privatisteksamen i 2FY, men jeg hoppet i allfall fint over 2FY (leste det for lenge siden, og orket ikke ta eksamen når det ikke var nødvendig) og tok bare 3FY. Man får ikke 2FY automatisk av å ha 3FY (slik man gjør innen matte med 2MX og 3MX), men kurs med opptakskrav 2FY blir dekt hvis man har 3FY. Slik var det i allfall gjennom samordna opptak når jeg søkte.

Ellers er jeg veldig glad i ERGO fysikkbøkene. Husker desverre ikke hva mattebøkene het, men de var også veldig gode. Tok 2MX, 3MX og 3FY som privatist uten noen undervisning med de bøkene, og det gikk som en lek.

Vil også si at noe av det jeg har sagt her kanskje ikke stemmer lengre. Er et par år siden jeg gikk ut av VGS, så mulig ting har endret seg...

6898954[/snapback]

Hvor skal man ta en slik privatisteksamen (bor i Oslo og jobber)? Er det for sent?

Lenke til kommentar

6898954[/snapback]

Hvor skal man ta en slik privatisteksamen (bor i Oslo og jobber)? Er det for sent?

6899054[/snapback]

Du kan melde deg opp på PrivatisWeb, bare til å finne Oslo Kommune og gå i gang med registreringen.

Oslo Kommune <- Der kan du lese mer.

Lenke til kommentar
Jeg fullførte almenn utdannelsen min i vår, men tok ingen av real-fagene som Matematikk, Fysikk, Kjemi eller Biologi.

Jeg har nå fått en interesse for disse real fagene og lurte på om noen kan anbefalle bøker innen for disse fagene til selv-studium.

6896463[/snapback]

Som biologibok vil jeg anbefale følgende murstein:

9780321269843.jpg

Den er utrolig omfattende, men du trenger ikke noen flere bøker for 2BI og 3BI. Utrolig bra bok imho.

Endret av Oovz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...