Gå til innhold

spørsmål angående oppbygging av plakat!


Anbefalte innlegg

altså eg skal lage en plakat til et LAN, den skal være størrelse A3 ark.

 

så ting eg lurer på er:

 

Hvilke farger skaffer din oppmerksomhet, som skiller seg ut fra andre på en positiv måte.

 

Hvordan ska eg bygge opp plakaten, husker vi hadde om noe sånt på Vk1, viktigste øverst til venstre og nedover mot høgre hjørnet?

 

Hvilke ting bør eg for all del ikkje finne på angående en plakat for nerder og generelt sett alle plakater.

 

hvilke fonter skal eg bruke?

Endret av Vegis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
altså eg skal lage en plakat til et LAN, den skal være størrelse A3 ark.

 

så ting eg lurer på er:

 

Hvilke farger skaffer din oppmerksomhet, som skiller seg ut fra andre på en positiv måte.

 

Hvordan ska eg bygge opp plakaten, husker vi hadde om noe sånt på Vk1, viktigste øverst til venstre og nedover mot høgre hjørnet?

 

Hvilke ting bør eg for all del ikkje finne på angående en plakat for nerder og generelt sett alle plakater.

 

hvilke fonter skal eg bruke?

6896283[/snapback]

 

Det er MASSE å tenke på når du skal sette opp en plakat. Ikke bare må du tenke på alle detaljene som plakaten skal inneholde, du må i tillegg for all del ikke glemme helheten.

 

Hva farger angår står du ganske fritt, men det er jo kjent at rødt, gult og andre sterke farger har større stoppeffekt enn f.eks brun, men alt dette kan du tilpasse etter slik du vil ha det. F.eks hvis du ønsker å ha en brun plakat, er det bare å farge noen av elementene i plakaten i en farge som har sterk kontrast til i brun. I dette tilfellet ville det blitt gul. Tror det eller ei, men brun/gul er faktisk den sterkeste kontrasten vi har.

 

Det du sier med øverst til venstre/nederst til høyre, stemmer forsåvidt, men denne regelen kan også unngås. Det som er viktigst å huske på, er å følge leserretningen. Pass på at teksten og bildene "leses" i riktig rekkefølge. Du kan skape linjer som blikket følger ved å sette elementer som har stoppeffekt inn i plakaten. F.eks må du ikke sette prisen på LAN-party billetten øverst til venstre, og overskriften "LAN-party" nederst til venstre. Dette ville vridd helt om på leserretningen, og mottakeren av plakaten ville bare blitt forvirret. Slike forvirrende elementer, kalles for støy. Har du for mye "støy" får du ikke frem budskapet ditt.

 

Angående fonter. Dette er umulig at jeg, eller noen andre bestemmer for deg. Det beste du kan gjøre, er å skisse ned plakaten med de gode gamle verktøyene penn og papir, sånn at du har en idé om hvordan utformingen skal være, før du setter deg ned i photoshop. (Eller hvilket som helst annet program du måtte bruke.

Altså; Skissen bør vise utformingen, men ikke detaljene, som font. Disse bør du vente med til du har litt mer å gå på.

Gratis fonter får du på sider som www.dafont.com, www.1001fonts.com og det aller beste: et "free+fonts" søk på www.google.com

 

Håper disse generelle tipsene var til litt nytte hvertfall, og hadde gjerne ville sett resultatet, hvis du hadde hatt mulighet til å poste det her når den tid kommer.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Anbefaler å ta en kikk på gigposters.com

Det er en side med utrolig mange konsertplakater, og mange tips. Selv om det ikke er noen konsert du skal lage plakat til, vil prinsippene være ganske like.

 

Ang. øverst til venstre/nederst til høyre, så er det jo ofte vanlig å ha teksten midtstilt på plakater. Men øverst til nederst gjelder uansett.

 

 

Jeg ville vel ha satt den opp slik:

 

Lan-gjengen presenetrer:

 

SUPERMEGALAN

 

Kl. 20:00, 17. mai 2007, Lanveien 64

 

Inng. kr 20

 

Blabla. Vel møtt.

Lenke til kommentar

Har dere sponsorer så er vel det ganske viktig å få med på plakaten. Jeg fikk en oppgave på skolen forje uke. Var veldig vanskelig. Fargevalg er viktig. Oppsett og ryddighet i plakaten er også essensielt.

 

EDIT: ett lite bilde jeg lagde på to minutter. Jeg kan lite Photoshop, så ikke hån meg for det. :mad:

hwgo2.jpg

 

Som det sies i rema reklamen, det enkle er ofte det beste. Min plakat skisse er igjen alt for enkel og kjedelig.

Endret av Ejrik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...