Saftis Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Leter etter en multifunksjon fargelaser til en liten bedrift. Krav er: *BRUKERVENNLIG, meget enkel å bruke *Økonomisk i drift *Relativt kjapp (helst 16 sider/min eller mer) *Robust kopieringsfunksjon, må være enkel i bruk. *Stort magasin/mulighet for å utvide magasin. Funksjoner som er ønskelige, men ikke nødvendige: *Duplex *Mulighet for å stifte (antar dette er urealistisk) *Nettverksskriver Forventer ikke fotokvalitet på utskriftene, dette er heller ingen nødvendighet. Siden hw.no stort sett har sluttet med tester av skrivere, henvender jeg meg til forumet i håp om å finne noen som er oppdatert på feltet. Satt meg selv grundig inn i det for litt over et halvt år siden, men da brukte de fleste skriverne fortsatt gammel fargeteknologi som bare ga 4 sider/min, og de som hadde ny teknologi, var ikke brukervennlige (OKI). Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Tillater meg å titte innom og brøle et JA til et svar i denne tråden, da jeg er ute etter en slik skriver selv c" ,) Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 28. september 2006 Forfatter Del Skrevet 28. september 2006 Selv har jeg ikke funnet noen nye skrivere, kun de samme jeg kikket på for et halvt år siden. Synes det er rart at ingen produsenter gidder å lage en multifunksjon fargelaser med ny teknologi. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 Buuuuump... Samsung leverer jo 20-siders fargelasere til under 5000 nå (http://www.psdata.no/ps.asp?it=128114&mlevel=280401 ), synes det er rart dette ikke blir videreført til multifunksjon. Ingen som har kommet over noen interessante produktlanseringer? Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Er nok flere merker som har dette, men dette er nok litt mere "high-end", så finner sikkert ikke så veldig mye info her på hardware.. VET at nashuatec har flere som oppfyller alle kravene dine, ville også sjekket ut Canon,Rex Rotary, Konica, kanskje også kyocera har noe.. Av de nevnte merken så er det sikkert flere som er samme maskin (kun brandet), men da har du værtfall litt å sjekke opp med.. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Kan anbefale Epson Aculaser CX11N lett å bruke og sette opp, jeg har selv brukt C11NF (F står for fax) den bråker ikke mye heller sammenlignet med andre multifunksjons fargelasere jeg har prøvd. Men om prisen faller i smak er noe annet. http://psdata.no/ps.asp?it=112778&mlevel=280602 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Ta en titt på løsningene til Ricoh også. Meget bra løsninger og topp support! Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Kan anbefale Epson Aculaser CX11N lett å bruke og sette opp, jeg har selv brukt C11NF (F står for fax) den bråker ikke mye heller sammenlignet med andre multifunksjons fargelasere jeg har prøvd. Men om prisen faller i smak er noe annet. http://psdata.no/ps.asp?it=112778&mlevel=280602 7108909[/snapback] Denne har maks 5 sider/min i farge, jeg vil helst ha 15-20. @trn100 & WeeR: skal se, men erfaringsmessig er modellene som ikke selges gjennom "vanlige" butikker i en helt annen prisklasse. Ser at jeg glemte å nevne prisklasse, men kikker i sjiktet 6.000-10.000. Ricoh sin modell med 10sider/min farge ligger på 24.000, Konica sin ligger på 70.000 osv. Endret 20. oktober 2006 av Saftis Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 (endret) 15-20 ppm i farger for 10.000? tror det nok er enda noen år til at det er en realitet. En ren fargelaser (Kyocera FS-C5016N) som greier 15ppm i farger koster 20000kr. Kyocera KM-C2520 er den eneste mulitfunksjonsfargelaseren jeg vet om som har den ytelsen du er ute etter men den koster 46000kr... Endret 20. oktober 2006 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 15-20 ppm i farger for 10.000? tror det nok er enda noen år til at det er en realitet. En ren fargelaser (Kyocera FS-C5016N) som greier 15ppm i farger koster 20000kr. Kyocera KM-C2520 er den eneste mulitfunksjonsfargelaseren jeg vet om som har den ytelsen du er ute etter men den koster 46000kr... 7109519[/snapback] Nei, jeg har allerede linket til en ny 20 ppm fargelaser til 4500. Oki har en multifunksjon med 12 ppm til 7000, men denne skal visst ha et forferdelig brukergrensesnitt. De billige variantene er jo ikke noe mer enn en fargelaser med en 1000-kroners flatbed scanner på toppen, så de skulle ikke være umulig å lage noe i prissjiktet jeg forespeiler. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Har ingen erfaring med Oki da jeg kun har solgt/reparert Kyocera/Mita og Epson, Samsung maskiner. Men det lille jeg har hørt om Oki fra andre serviceteknikere har ikke akkurat vært godord med tanke på kvalitet og serviceintervaller. En 20 ppm fargelaser til 4500 høres litt for godt ut til å være sant, får meg til å tenke på Lexmark sin markedstrategi. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 Tja, jeg har ingen førstehåndserfaring med de nye skriverne selv, men de fleste produsentene kommer nå med 15-20 ppm for 3000-6000. HP (17 ppm, 4400): https://prisguiden.no/product.php?productId=40426 Oki (16 ppm, 3800): https://prisguiden.no/product.php?productId=47314 Samsung (20 ppm, 3300): https://prisguiden.no/product.php?productId=47392 Lexmark (19 ppm, 5700): https://prisguiden.no/product.php?productId=43854 etc., så synes som sagt det er rart at det tar så lang tid å videreføre dette til det billige multifunksjonsmarkedet. Reell ppm regner jeg med det ljuges om i alle prisklasser uansett (?). Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Saftis: Regnet med at de var i ett høyere prissjikte, men du skrev jo ikke noe om pris så.. Når det kommer til disse billige laserskriverne så er det mye dårlig ute å går, så her er det all grunn til å være forsiktig.. Jeg kan med hånden på hjerte si at Oki og Lexmark produkter ville jeg ikke anbefalt min værste fiende engang. Har selv byttet ut min Oki (C5400) med en HP Color Laserjet 4700N til 12.750,-... og jeg har ALLEREDE tjent inn dette.. Oki'en har gode tall når det kommer til utskriftshastighet, men når det kommer til pris pr. side så ligger jo denne langt over DOBBELT av min 4700N. For å ta ett annet eksempel HP Color LaserJet 2600N koster 2.595,- på komplett nå, mens HP Color LaserJet 3600N koster 4795,-, men allerede etter 4000 utskrifter så er 3600N'en billigere! (Sakset fra komplett.no). Har dere virkelig råd til å kjøpe disse "billige" fargelaserne? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Å kjøpe en billig S/V laserskriver i dag er ikke noe problem, rekvisita er billig mao ingen økonomiske overraskelser i fremtiden. Billige fargelaserene er ikke kommet til det punktet enda og innkjøpsprisen blir snart glemt når du må bruke 4500kr bare i tonerkasetter, plusser du på oppblåste ppm tall, lite minne, sein prosessor og lang oppvarmingstid så skjønner du hva det er du faktisk har betalt for. Så det nytter lite med billig innkjøpspris når innkjøpspris + selve driften i.l av 1 år koster deg mer en innkjøpspris + drift av en fargelaser som er over dobbelt så dyr i samme tidsperiode. Jeg kan ta et eksempel fra min arbeidsdag: Vi hadde en kunde (la oss kalle ham apotekern) som kun så på innkjøpsprisen han endte opp med en billig S/V blekkskriver (kostet 500kr) ,denne skriveren greide å skrive ut 250 sider pr blekkpatron (som kostet 450kr) og vedkommende måtte kjøpe patroner 3 ganger i mnd, mao han brukte utrolige 16200kr i året på patroner til denne blekkskriveren! Vedkommende bemerket omentrent hver gang han kom innom at han syntes den skrev ut lite sider pr patron men fortsatte å bruke den, så en dag tok jeg vedkommende til side og fortalte ham at hvist han kjøpte en S/V laser til 3500kr så ble han å spare mange tusen i året, mannen stillte seg uforstående til dette helt intill jeg viste ham hva det kostet ham i året med blekkskriveren kontra laserskriveren så fikk han seg en skikkelig aha opplevese og kjøpte laserskriveren på flekken Kostnad med blekkskriveren: Innkjøpspris: 500kr Blekkpatron: 450kr (250 sider) Kostnad 1 år: 450*3*12+500= 16700kr Pris pr side: 1.8kr Kostnad med Laserskriveren: Innkjøpspris: 3500kr Tonerkasett: 600kr (2500 sider) Kostnad 1 år: 650* 4+3500=6100kr Pris pr side: 0,24kr Nå er dette et ekstremt tilfelle men poenget er ganske klart. Edit: WeeR var litt kjappere på avtrekkern Endret 20. oktober 2006 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 Hehe, gode poeng dere kommer med, før jeg evt. kjøper noe, vil jeg selvfølgelig prøve å spore opp tester for å sjekke driftskostnader. Selv om jeg vil ha rask fargelaser, skal den ikke brukes til store volum av fargeutskrift. Firmaet har allerede en farveblekkskriver (pixma 4000), men de som skal bruke den synes det tar så lang tid å printe på den at de ikke gidder å bruke den. Når i tillegg firmaets kopimaskin gikk i stykker, tenkte jeg det kunne vært greit å slå 3 fluer i en smekk. Volumet på S/H er vel kanskje 50 sider per dag, med et par store jobber på ~3000 sider et par ganger i året. Nå bruker de en Brother HL2030 til 1000 kroner, som har tonere på 12000 sider (5%) til 1000 kroner. Håper å ikke ende opp så alt for langt vekk fra dette på S/H-utskrifter. Jeg får nok bare sitte litt til på gjerdet, er overbevist om at noen stapper en scanner på en HP 3600N eller lignende snart. Lenke til kommentar
Zenith Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Jeg får nok bare sitte litt til på gjerdet, er overbevist om at noen stapper en scanner på en HP 3600N eller lignende snart. 7113932[/snapback] Ser at HP skal slippe to nye skrivere nå snart: CM1015 & CM1017. Ser ut som dette er en Color Laserjet 2600/2605 med scanner på toppen. Lenke til kommentar
teerex Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 GNT (distributør) har fått inn HP CM1015MFP idag. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Jeg får nok bare sitte litt til på gjerdet, er overbevist om at noen stapper en scanner på en HP 3600N eller lignende snart. 7113932[/snapback] Vi kjøpte vår "store" S/H Ricoh Aficioh 1027 (Opptil A3, Nettverkscanner, fax/datafax, kopi og printer med etterbehandling som sortering og ulike typer stifting, 4x500 siders arkmating etc.) for vel 60.000 for noen år siden og det har for oss vært en billig investering spesielt om man tar i betrakning de kostnadsbesparinger som ligger i høyere effektivitet. Dette er et herlig produkt Men det jeg ville foreslå var å se på Ricohs alternative løsning (sikkert mange andre som har den løsningen også da?!) hvor man ikke kjøper enheten, men betaler for en fast serviceavtale samt en pris for antall utskrifter. Husker ikke detaljene i løsningen, men man slapp i allefall investeringen og betaler etter bruk. Edit: Kan kanskje høres ut som om jeg har et spesielt forhold til Ricoh, men det stemmer altså ikke! Men servicen er upåklagelig! De få gangene vi har hatt behov for service, har de hatt en mann på stedet på rundt en time i Oslo Endret 25. oktober 2006 av trn100 Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 Hm ja, det skal visst aldri bli helt perfekt. Det var ok med 8 spm farge, og jeg liker brukergrensesnittene til HP, men 8 spm S/H på en laserskriver må vel betegnes som rimelig lite. Vår 1000-kroners Brother spytter jo ut 16/min. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Kan jo oppdatere dere i mine eskapader etter den perfekte multifunksjons fargelaser. Har sjekket ut Brother MFC-9420CN, nominert av Kapital data til "årets produkt 2006". I følge reklamen skal man kunne printe us 60.000 bilder per trommel, det viser seg at Brother antar 6 "bilder" per side, dvs. man må erstatte den etter 10.000 sider. Trommelen i seg selv koster nesten like mye som skriveren. I følge brukeranmeldelser på nettet, skal skriveren bråke noe forferdelig, være treg på første side, og ikke ha mulighet for eget magasin med konvolutter, og være enormt tung (ikke noe minus for min del). Det blir også nevnt at den "bøyer" arkene veldig. The quest goes on... Endret 7. november 2006 av Saftis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå