tellus Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Skal i innkjøp av noen kabinett vifter, har lurt litt i 2 papst 12x12. (1) De er samme pris på alle 3 viftene de har hos microplex, er de smart å kjøpe den største å kjøre denne på mindre spenning? Har da mulighet til å guffe litt på senere hvis de skulle være nødvendig. (2) hvor mye effekt mister man ved å kjøre på 7 volt? Lenke til kommentar
hce Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Quote: tellus skrev (2002-10-30 21:00):Skal i innkjøp av noen kabinett vifter, har lurt litt i 2 papst 12x12. (1)De er samme pris på alle 3 viftene de har hos microplex, er de smart å kjøpe den største å kjøre denne på mindre spenning? Har da mulighet til å guffe litt på senere hvis de skulle være nødvendig. Da jeg valgte 120mm papst vifte tok jeg den i midterste, 32dB, da jeg ikke hadde behov for mer luftstrøm på maks. Tenk hva du vil ha som maks og velg vifte ut ifra det. Quote: (2)hvor mye effekt mister man ved å kjøre på 7 volt? Ohm's lov. Spenning = Strøm * Motstand. Motstanden i en vifte er tilnærmet konstant. Så synker du spenningen vil strømmen synke tilsvarende. Effekt = spenning * strøm Noe som vil medføre at 6V istedenfor 12V vil resultere i 1/4 av totalt effektforbruk :smile: Lenke til kommentar
tellus Skrevet 30. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2002 hvis jeg forstår deg rett så får man bare 14 effekt ut av vifta hvis man kjører den på 6 volt??? høres rart ut... (men jeg holder meg til planker å spiker. strøm får andre ta seg av..he,he) Lenke til kommentar
hce Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: tellus skrev (2002-10-30 23:28):hvis jeg forstår deg rett så får man bare 14 effekt ut av vifta hvis man kjører den på 6 volt??? høres rart ut...(men jeg holder meg til planker å spiker. strøm får andre ta seg av..he,he) Vifte vil bare bruke 1/4 av effekten som den bruker på 12V ja. Flytter litt mindre luft, ca halvparten. Strøm og spenning er morsomme ting å regne på :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå