Gå til innhold

Kabinett vifter?

tellus

Anbefalte innlegg

Skal i innkjøp av noen kabinett vifter, har lurt litt i 2 papst 12x12.

(1)

De er samme pris på alle 3 viftene de har hos microplex, er de smart å kjøpe den største å kjøre denne på mindre spenning? Har da mulighet til å guffe litt på senere hvis de skulle være nødvendig.

(2)

hvor mye effekt mister man ved å kjøre på 7 volt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

tellus skrev (2002-10-30 21:00):

Skal i innkjøp av noen kabinett vifter, har lurt litt i 2 papst 12x12.

(1)

De er samme pris på alle 3 viftene de har hos microplex, er de smart å kjøpe den største å kjøre denne på mindre spenning? Har da mulighet til å guffe litt på senere hvis de skulle være nødvendig.

Da jeg valgte 120mm papst vifte tok jeg den i midterste, 32dB, da jeg ikke hadde behov for mer luftstrøm på maks. Tenk hva du vil ha som maks og velg vifte ut ifra det.

Quote:

(2)

hvor mye effekt mister man ved å kjøre på 7 volt?

Ohm's lov. Spenning = Strøm * Motstand. Motstanden i en vifte er tilnærmet konstant. Så synker du spenningen vil strømmen synke tilsvarende.

Effekt = spenning * strøm

Noe som vil medføre at 6V istedenfor 12V vil resultere i 1/4 av totalt effektforbruk :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

tellus skrev (2002-10-30 23:28):

hvis jeg forstår deg rett så får man bare 14 effekt ut av vifta hvis man kjører den på 6 volt??? høres rart ut...

(men jeg holder meg til planker å spiker. strøm får andre ta seg av..he,he)

Vifte vil bare bruke 1/4 av effekten som den bruker på 12V ja. Flytter litt mindre luft, ca halvparten. Strøm og spenning er morsomme ting å regne på :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...