C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Heihei, Jeg sitter her og funderer litt på hva jeg skal gjøre med tanke på RAM til en ny maskin. Situasjonen er den at jeg akter å koke sammen en Mini-ITX-maskin som skal kjøre EpiOS-Linux, og jeg har et gammalt vrak (PIII 797MHz, 256MB RAM) som jeg skal gi bort til noen folk som skal bruke den til enkle linux-ting (Ubuntu og sånt). Den gamle maskina har to moduler på 128MB, og siden Mini-ITX-hovedkortet bruker samme type RAM vil det gå fint å flytte en modul fra den gamle maskina. Men hvor mye RAM trengs for å drive EpiOS og Ubuntu? Holder det med 128MB? I så tilfelle er det mest logiske å flytte over en modul fra den gamle maskina til Mini-ITXen, men siden jeg er ganske ny med sånne linuxgreier lurer jeg litt. WinXP bør tydeligvis helst ha 512MB+, men at linux krever mindre ressurser er vel så vidt jeg vet et faktum. -GG Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 (endret) Minste anbefalte til Ubuntu var vel 256 sist jeg sjekket. Edit: rettet meg selv fra anbefalt til minste anbefalte Endret 19. september 2006 av Lomz Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 512, helst 1gb. Linux med KDE eller GNOME krever omtrent like mye RAM som Windows XP. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Men hva hvis man ikke kjører GUI, da? Har en tjener på en gammel PIII 500 som går litt sirup iblant (og det er jo vrient å få tak i RAM til denne) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå