Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke S-ata disken i utforsker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat fått satt sammen min nye pc. Kjempe glad for det etter 2 måneder uten.

Men jeg har lagret veldig mye fra den gamle pc'n på en S-ata disk. Problemet er at jeg ikke får den opp i utforsker'n. Den står oppført i Bios, og den blir funnet (med et gult utropstegn på) i disk management. Så da lurer jeg litt på hvorfor jeg ikke finner den i utforsker.

Jeg sitter med et Asus m2n hovedkort, og en samsung spinpoint p120s hdd.

Jeg gikk inn i bios og undersøkte litt der, og fant ut at Raid var disabled(det måtte jeg ha på den gamle pc'n). Jeg enabled Raid, og gikk inn i windows, og fikk beskjed om at ny hardware var funnet. Men den klarte ikke å finne driver til den. Jeg har vært på asus sine sider, men finner ikke raid drivere der.

Noen som veit hva jeg må gjøre? Jeg er så fryktelig dårlig på å søke på internett. Noe jeg aldri har lært meg :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal antagelig ikke enable RAID.

Mange av dagens hovedkort har 2 SATA kontrollere, hvorav den ene er RAID. Du finner flere (typisk 4 stk, har ikke sjekket ditt HK) SATA kontakter og du skal ikke velge de som hører til RAID kontrolleren.

Når du enabler RAID kontrolleren i BIOS så er det naturlig at Windows finner ny hardware, men siden du ikke har noen disk koblet til den så er det jo liten vits i.

Du sier jo a disken er funnet, ergo må du ha koblet den til den andre kontrolleren. Du må da finne ut hvorfor det er utropstegn på den.

Et par skjermbilder kan kanskje hjelpe, det utropstegnet og disk management.

Lenke til kommentar
Det er mange hovedkort som heter m2n men som heter noe mer enn det.

Så fortell: Hvilket av disse kortene er det du har?

Det er m2n-E jeg har

men fulgte det ikke med en driver diskett/cd til hk'et?

men hvilke valg har du i disk management da?det kan jo hende du bare må gjøre en liten forandring på disken der før den vises i utforskeren.

Det fulgte med en cd med 2 drivere. En til lyd, og en til chipset, det var det eneste jeg fant der.

Du skal antagelig ikke enable RAID.

Mange av dagens hovedkort har 2 SATA kontrollere, hvorav den ene er RAID. Du finner flere (typisk 4 stk, har ikke sjekket ditt HK) SATA kontakter og du skal ikke velge de som hører til RAID kontrolleren.

Når du enabler RAID kontrolleren i BIOS så er det naturlig at Windows finner ny hardware, men siden du ikke har noen disk koblet til den så er det jo liten vits i.

Du sier jo a disken er funnet, ergo må du ha koblet den til den andre kontrolleren. Du må da finne ut hvorfor det er utropstegn på den.

Et par skjermbilder kan kanskje hjelpe, det utropstegnet og disk management.

Jeg vil tro jeg ikke skal ha den på raid. Pleier disse kontaktene å sitte fra hverandre eller, sammen? Skal ta en titt inne i pc'n og se hva jeg har kobla på.

Veit ikke helt om disse skjermbildene kan hjelpe deg, men jeg kan jo prøve

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

diskmanagerib8.jpg

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

diskmanagerpropertiesdq6.jpg

Klarte ikke helt se om det var noe mer info dere kanskje trengte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...