ventura007 Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Hei. Jeg skjønner at dette spørsmålet kunne blitt stilt opp tidligere.....Men uansett: Jeg går siste året på VGS, skal søke informatikk enten på HIO eller UIO....Er mer klar for å søke på UIO egentlig, men denne greia med MAT1000 virker litt vanskelig...Altså, jeg klarer å få greie karakterer i 2mx, men jeg har ikke akkurat matematisk-hjernen..... Så jeg lurer på om det er noen her som går der, og som står i faget, selv om han/henne ikke er mattegeni?! Tusen takk på forhånd.... Lenke til kommentar
IceDale Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 (endret) Hei.Jeg skjønner at dette spørsmålet kunne blitt stilt opp tidligere.....Men uansett: Jeg går siste året på VGS, skal søke informatikk enten på HIO eller UIO....Er mer klar for å søke på UIO egentlig, men denne greia med MAT1000 virker litt vanskelig...Altså, jeg klarer å få greie karakterer i 2mx, men jeg har ikke akkurat matematisk-hjernen..... Så jeg lurer på om det er noen her som går der, og som står i faget, selv om han/henne ikke er mattegeni?! Tusen takk på forhånd.... 6895147[/snapback] Etter å ha sett på hva du lærer på MAT1000 ser det ut som et kurs jeg tok på UMB som heter MATH100. Går kjemi og tar nå MAT1100 /MATH111 - Kalkulus. Tror du skal greie det selv om du ikke er noe mattegeni. Jeg tok det uten matte fra VGS. (litt jobbing skal jeg ærlig inrømme at det ble) Trikset med alle realfag er noe så kjedelig som JEVN jobbing, oppgaveløsning og litt slit. Men tro meg det er verdt det, matte er et verktøy du sikkert får bruk for senere i studietiden. Jeg sier gi gass! Ikke velg det lette når man kan velge noe litt vanskelig, men få mer igjen for det [edit] lange tuuuunnge setninger Endret 19. september 2006 av IceDale Lenke til kommentar
ventura007 Skrevet 19. september 2006 Forfatter Del Skrevet 19. september 2006 Ja, da skal jeg satse på det....Tusen takk...Jeg ble nesten overfylt med positivisme=)))) Lenke til kommentar
Ballemannen Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 det er ikke noe lettere matte på hio enn på uio. Lenke til kommentar
martbo Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Jeg begynte på Informatikk på UiO i år. Har MAT1000, og jeg vil regne med at det burde gå bra for deg. I begynnelsen er det mye 2MX stoff, men man går fort videre. Den største forskjellen på universitet og høgskole er personlig oppfølging og arbeidsmengde. Iallefall ifølge foreleseren min. Søk UiO! Du kommer ikke til å angre! Lenke til kommentar
ventura007 Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 Takk for svaret ditt. Ja da skal jeg satse på UIO...Kan du fortelle noe mer om utdanninga der, om du har tid...Hva som er bra, og dårlig... Tusen takk. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Hvorfor kun disse to alternativene? Lenke til kommentar
Babyloner Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Takk for svaret ditt. Ja da skal jeg satse på UIO...Kan du fortelle noe mer om utdanninga der, om du har tid...Hva som er bra, og dårlig...Tusen takk. 6930941[/snapback] det var en veldig rask beslutning, utifra noen subjektive meninger fra andre på forumet.. kanskje tenke på saken lengre og bedre ?? ?? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Takk for svaret ditt. Ja da skal jeg satse på UIO...Kan du fortelle noe mer om utdanninga der, om du har tid...Hva som er bra, og dårlig...Tusen takk. 6930941[/snapback] det var en veldig rask beslutning, utifra noen subjektive meninger fra andre på forumet.. kanskje tenke på saken lengre og bedre ?? ?? 6931752[/snapback] Spørre rådgiver (!), spørre andre som studerer der, spørre lærere, spørre foreldre etc. er ganske viktig. Lenke til kommentar
IceDale Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Er enig at man skal tenke seg om når man velger. Men ta en kikk på nettet, mange fag har egne nettsider hvor forelesere legger ut fremdriftsplan, obligatoriske oppgaver o.l. Ta også en kikk på pensumlitteraturen. Andre som har tatt faget (med samme foreleser riktignok) er også lønnsomt. Hvis du bor i nærheten kan du jo legge turen innom, men mange veiledere setter pris på at man avtaler tid på forhånd. Karrieredager, utdanningsmesser osv ville jo være naturlige steder å spørre. Selv om jeg er universitetsstudent så er jeg ikke nødvendigvis sikker på om universitet er bedre, men det faglige miljøet er kanskje litt anderledes på et universitet. Men selv om man er en flink forsker behøver man ikke være en god foreleser. Men bunnlinjen i mitt første innlegg står jeg for. Matte er viktig. Lenke til kommentar
martbo Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Bor du i nærheten er det bare å stikke innom på en forelesning. INF1000 på UiO kan du lese mer om her: http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF1000/ INF1040 her: http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF1040/ MAT1000 :http://www.uio.no/studier/emner/matnat/math/MAT1000/ Forelesninger er åpent for alle, og du finner ut av når de forskjellige er ved å trykke på Høst 2006 på linkene over. Alle tre fagene jeg linker til over er fagene man har første semester på bachelor Informatikk på UiO. Stil gjerne spørsmål om det er noe spesifikt du lurer på Lenke til kommentar
ventura007 Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 Tusen takk alle dere som svarer meg. Jeg har vurdert HiO og UiO siden jeg begynte i 1.klasse på vgs....Men det er nå jeg skal ta et valg...Og jeg vil prøve meg på UiO...Jeg har lenge hatt en drøm om å bli master i IT, og UiO har alt som trengs for det. Det er bare at jeg ikke har en logisk hjerne, altså tar litt tid før jeg fatter poenget med et eller annet i matte(men det kommer til slutt). så jeg vet ikke hvordan det skal gå, om jeg rekker å skjønne alt før eksamen...De andre sier at det er bare jobbing med fager og det er jeg klar for nemlig . Jeg bor i Tønsberg og kan dermed ikke stikke innon en av forelesningene selv om jeg har lyst til det! =(... Men er det slik på UiO at hvis man får dårlig karakter i et fag la oss si GK i objektorientert programmering, så kan men forbedre det siden eller? Emmm, og så er det da et sånt spørsmål: jeg skal ha en job ved siden av studiene...er det lurt?hvis jeg jobber hver lørdag og søndag? Vel det var da alt for idag. Tusen takk....=)=) Lenke til kommentar
martbo Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Det er mulig å melde seg opp til eksamen i et fag flere ganger. Jeg har en kamerat som tar eksamen i INF1000 igjen dette semesteret. Det anbefales ikke å jobbe jeg siden av studiene. De regner med at man må bruke ca 40 timer i uka tilsammen med oppgaver, forelesninger, o.l. Selv jobber jeg hver mandag, og hver tredje helg. For meg er ikke det et problem, men det kommer selvfølgelig ann på hvor lett man tar stoffet og sånt. På informatikk burde det første mattekurset (matematikk i praksis) gå rimelig greit. Jeg har hørt at matten i 2dre semester er værre (diskret matematikk), men det meste går vel bra til slutt... Lenke til kommentar
ventura007 Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2006 Ok, takk....Men er ikke det er slik hvis du stryker i et fag så kan du ikke fortsette videre på UiO?Kan man da ta hele året om igjen, eller hvordan er det?For jeg har hørt masse grusomme historier om dette... Tusen takk=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå