Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm, hva kan være feil?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettopp satt sammen en datamaskin. Det er et AM2 system med ddr2 minne og en geforce pci-e skjermkort.

Problemet er at det ikke er noe output til skjermen, skjermen forblir bare svart. Jeg har sjekket at skjermkortet funker, dette er testet i en annen maskin. Jeg har heller ikke glemt noe strøm til kortet eller noe, det er koblet riktig. Jeg har ikke flere AM2 systemer, så kan ikke teste minnebrikke eller cpu, men begge er helt nye. Det er strøm i systemet, alle vifter starter og cd-rom og harddisker.

Hva er det som potensielt kan være feil? Selv med ødelagt ram ville det vel vært noe på skjermen? Jeg tenkte at det måtte være cpu som er gåen, men får ikke testet dette dessverre. Men er det cpu som er gåen, eller kan det være andre deler?

Hovedkortet er vel i orden siden alle vifter starter og alt får strøm. Eller tar jeg feil? Får dessverre ikke ringt butikken og spurt idag, de stengte klokken 5 :(

Takker for svar og innspill.

PS. Skjermen funker med en annen maskin, og har testet med 2 forskjellige skjermer, LCD og CRT med både DV-I og VGA kontakt.

Endret av DrThomas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg har nettopp satt sammen en datamaskin. Det er et AM2 system med ddr2 minne og en geforce pci-e skjermkort.

Problemet er at det ikke er noe output til skjermen, skjermen forblir bare svart. Jeg har sjekket at skjermkortet funker, dette er testet i en annen maskin. Jeg har heller ikke glemt noe strøm til kortet eller noe, det er koblet riktig. Jeg har ikke flere AM2 systemer, så kan ikke teste minnebrikke eller cpu, men begge er helt nye. Det er strøm i systemet, alle vifter starter og cd-rom og harddisker.

Hva er det som potensielt kan være feil? Selv med ødelagt ram ville det vel vært noe på skjermen? Jeg tenkte at det måtte være cpu som er gåen, men får ikke testet dette dessverre. Men er det cpu som er gåen, eller kan det være andre deler?

Hovedkortet er vel i orden siden alle vifter starter og alt får strøm. Eller tar jeg feil? Får dessverre ikke ringt butikken og spurt idag, de stengte klokken 5 :(

Takker for svar og innspill.

PS. Skjermen funker med en annen maskin, og har testet med 2 forskjellige skjermer, LCD og CRT med både DV-I og VGA kontakt.

6895036[/snapback]

Det er anbefalt å juper-resette tilogmed nye Hk.Verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Jaja. Har:

- ECS NForce 4-4X AM2 HK for AM2

- AMD XP 3000+ AM2 cpu

- 1GB Twinmos DDR2 minne, PC4300

- Nvidia Geforce 7300GS Silent

- Samsung 250GB S-ATA harddisk

- Noe billig InWin kabinett eller noe med 350W PSU

6895983[/snapback]

Prøv med en annen PSU

Lenke til kommentar

hmm... tror psu er litt fattig, men det burde ikke være noe problem

Se også tidligre poster som min og denne for å se om det er noen likheter ;) jeg håper det er noen som kommer fram til en løsning snart... for jeg må ha liv i kassa før høstferien :hrm: ellers kommer jeg til å dø... LAN og ikke noe pc er jææævelig kjip!!

Lenke til kommentar

Se om du finner noe om beep codes i manualen til hovedkortet ditt, anbefaler å laste ned elektronisk versjon og søke i den. Derson cpu eller minne er skadet, så pleier hovedkort å gi uttrykk for dette ved å ytre diversje alarmer. Disse står forklart i mannualen.

Jeg ville nok forsøkt med en kraftigere PSU hvis du kan få lånt dette.

Hvis ikke, kan du forsøke å koble fra alle disker og drev, og unødvendige ekspansjonskort og se om du får maskinen opp.

350W og i tillegg "noname" hørtes ut som noe som kan forårsake det du strever med.

lykke til!

Endret av jhsveli
Lenke til kommentar

Testet nå med KUN hovedkort koblet til strømmen, alle cd og harddisker koblet av, men fremdeles ingenting. Har brukt slike kabinett/PSU før, på mye kraftigere innhold, men aldri hatt dette problemet. Får ikke testet med en ny en nå, men tviler veldig sterkt på at PSU forårsaker dette. Alle vifter og enheter starter så er jo strøm i omløp.

Har tatt CMOS clear, men hjalp lite. Noen andre tips?

Lenke til kommentar

I den der stod det jo bare at det ble løst ved å sjekke alle kablene. Har gjort dette, men funker fremdeles ikke :(

Skjermen funker, det vet eg. Har stor nok PSU, har resatt hovedkortet, har testet skjermkortet... Bare lurer på hva annet som kanskje kan være problemet?

Lenke til kommentar
I den der stod det jo bare at det ble løst ved å sjekke alle kablene. Har gjort dette, men funker fremdeles ikke :(

Skjermen funker, det vet eg. Har stor nok PSU, har resatt hovedkortet, har testet skjermkortet... Bare lurer på hva annet som kanskje kan være problemet?

6897224[/snapback]

nei de ble løst med å ta alt fra hverandre og sette den sammen igjen..

crusander:

You stated that when you pressed the power button "everything lights up" (?). Do you know that the fan for the power supply and the CPU come on when you power on, and can you hear the hard drive running? If they do, then the suggestions the others gave still apply. One other the procedure you might like to try, is to disconnect and reconnect everything. I.E. harddrive from mother board all video and pc cards, power supply from the mother board keyboard, mouse, monitor. I've seen this procedure solve a lot of seemingly insolvable problems. Worth a try.

theschwa:

I just exchanged my video card, and that didn't help, so I'm going to try crusader's suggestion. I just hope it's something stupid, like I forgot to plug in the power suply somewhere.

theschwa:

EXCELLENT! I'm just an idiot! I tried the good ol, unplug and plug in again, and it worked. I haven't felt this nubish in a LONG time, thank you for your patience

Jeg forstår det slik at han fulgte crusanders råd...

Lenke til kommentar

Var jo det jeg gjorde. Det han sier er jo at man skal koble alt sammen på nytt, har gjort dette. Har tatt ut og satt inn minnebrikkene, byttet skjermkort, koblet alle strømkabler på nytt med mer. Flere ganger, er temmelig sikkert på at alle koblinger og at alt sitter rett. Tror det er en del som ikke fungerer som den skal, men får ikke testet hvilken uten et annet AM2 system :(

Lenke til kommentar
Var jo det jeg gjorde. Det han sier er jo at man skal koble alt sammen på nytt, har gjort dette. Har tatt ut og satt inn minnebrikkene, byttet skjermkort, koblet alle strømkabler på nytt med mer. Flere ganger, er temmelig sikkert på at alle koblinger og at alt sitter rett. Tror det er en del som ikke fungerer som den skal, men får ikke testet hvilken uten et annet AM2 system :(

6897342[/snapback]

eh du har ikke glemt noen skruer under hk..?

Lenke til kommentar

Var ganske nøye med støtteskruene under HK. Sjekket de nå, de ser no rett ut. Men tror uansett at om de var feil plassert ville de i så fall kortsluttet kortet, men det er iorden såvidt eg kan se.

Hvis cpu er svidd, vil maskinen starte opp, eller vil bare alt forbli dødt? Er det at vifter og utstyr starter et tegn på at cpu er i orden eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...