Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Saksbehandling av anmeldelse

Straydog

Anbefalte innlegg

Her er sakens forløp:

Lørdag 16/9 2006.

Kjæresten min er på fest hos en venn sammen undertegnede og seks andre gode venner. Det blir inntatt alkohol, men i moderate mengder, og ingen er av nevneverdig grad beruselse.

I løpet av kvelden dukker en 8-9 andre personer opp, som angivelig er bekjente av en den ene husleieren på stedet.

Disse vedkommende blir på festen i om lag en halvannen time, før de reiser avgårde igjen.

Etter at disse personene har dratt oppdager kjæresten min at hennes veske har blitt borte. Denne har ligget i sofaen ved siden av henne hele tiden, og har kun vært uten oppsyn de gangene hun har vært på toalettet.

Etter forgjeves å ha prøvd å ringe mobiltelefonen som lå i vesken, som nå var blitt avslått, ringer vi rundt og får sperret både VISA og SIM-kort.

Mandag 18/9 2006

Kjæresten min drar til lennsmannskontoret og skal fremme en anmeldelse for tyveri, slik at hun kan forelegge forsikringsselskapet sitt den formalia de behøver for å utbetale forsikringssummen.

På lennsmannskontoret får hun utlevert et skjema for "Forenkelt anmeldelse". Dette fyller hun ut og leverer en etterforsker på bygget.

Her starter tvisten.

Etterforskeren vil ikke godta anmeldelsen som en tyverisak. Han begrunner dette ved å hjemle til tidligere erfaringer, hvor de frastjelte gjenstandene ofte kommer til rette etter at såkalte "venner" på festen kun har tatt gjenstanden "for moro skyld", for så å levere den tilbake.

Han virker også svært overbevist på at fornærmede (kjæresten min) har handlet uaktsomt - både pga beruselse samt et ikke konstant oppsyn av vesken sin, hvorledes fører til at vesken må betegnes som tapt, og ikke frastjelt.

Hvor er logikken i dette? Har etterforskeren rett til dette? Plikter ikke han å ta imot en anmeldelse i dem forstand anmelderen/den fornærmede ønsker?

Anmelderen skal jo bli gjort kjent med de strafferettslige følger det medfører dersom anmeldelsen blir foretatt på falsk grunnlag.

Undertegnede og de seks andre gode vennene som var sammen med kjæresten min, kan uten problem bevitne på at vesken har befunnet seg på angitt sted, samt at fornærmede ikke var i den grad beruset at det kan ha følge for sakens utfall.

Håper at det finnes noen politijurister, eller noen andre som har kompetanse for denne slags juss. Kjæresten min dro nemlig tilbake til lennsmannskontoret i dag, og begjærte nok engang at anmeldelsen skulle omgjøres og behandles som tyveri, men fikk samme begrunnelse av etterforskeren.

Vi vil jo ikke bruke masse tid og ressurser av politiets tid på å etterforske en ting som dette, men vi er avhengig av å ha en tyveri-anmeldelse for å få forsikringselskapet til å utbetale forsikringssummen fra reiseforsikringen hennes.

Og spørsmålet er om det faktisk er juridisk lov og rett å behandle en anmelder på denne måten?

Endret av Straydog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres helt vilt ut i mine ører. Politiet nekter å ta i mot en anmeldelse?!

De plikter å ta i mot alle anmeldelser, ref utalelse fra tidligere justisminister Odd Einar Dørum:

"..I utgangspunktet plikter politiet å ta imot alle anmeldelser, enten de er skriftlige eller muntlige..."

http://epos.stortinget.no/SpmDetalj.aspx?id=30858

Akkurat hvor man kan henvende seg dersom de fortsatt ikke vil ta imot anmeldelsen, vet jeg ikke, men dere kan kanskje prøve Politidirektoratet på tlf: 23 36 41 00.

Lenke til kommentar

Antagelig er politiet mer opptatt av oppklaringsprosenten enn noe annet. Det er neppe tvilsomt at saken bare blir henlagt etter at de har mottatt anmeldelse, og det ser bedre ut for politiet om den da aldri er anmeldt.

Ellers har jo klilleng helt rett. Hvis dama di ikke klarer å overbevise ham hun prater med, bør hun be om å få snakke med en politijurist. Hvis det ikke går, får dere sende anmeldelsen skriftlig. Det er bare å sende et brev der hun beskriver de faktiske forhold og at hun ønsker at gjerningsmannen straffes.

Lenke til kommentar

Takk for svar og bekreftelse.

For ordens skyld:

Saken er at etterforskeren tok imot anmeldelsen, men ville ikke registere saken som et tyveri. Han anså at veska var "borte/tapt", og derfor følgelig måtte anmeldes som et tap.

Dette ville medføre at kjæresten min ble sittende der med skjegget i postkassa, i og med at Gjensidige krever at det skal foreligge en tyveri-anmeldelse for at de skal utbetale forsikringssummen.

Så i klartekst så har ikke etterforskeren nekta å ta imot en anmeldelse, men han har nekta for å ta imot en anmeldelse i den ordlyd og hensikt vi vil anmelde forholdet for.

Altså, vi er ikke primært ute etter å ta en gjerningsmann. Dette er jo nær sagt utopisk, da vi verken har en fjerneste anelse hvem mistenkte kan være, samt at politiet uten tvil vil komme til å henlegge saken på grunn av bevisets stilling.

Det eneste vi vil oppnå er å gjøre de formelle tiltak byråkratiet krever, slik at forsikringsselskapet (Gjensidige) erstatter tapet.

PS. Titta litt i Påtaleinstruksen. Fant litt om behandling av anmeldelse (Jfr § 7-1, første og tredje ledd). Men skulle gjerne ha funnet en forskrift om en tjenestemanns plikt om å ta imot en anmeldelse, og evt de sanksjoner det medfølger dersom dette ikke taes til følge.

Endret av Straydog
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg spesifiserte at hun skulle skrive at hun ønsker gjerningsmannen straffet, er at hun da er sikker på å oppfylle kravet til gyldig påtalebegjæring. Selvsagt er det helt urealistisk at gjerningsmannen blir tatt.

Anyway: Hvis det står i forsikringsvilkårene at du må anmelde tyveriet - vel, det har hun da gjort. Hva politiet gjør med saken forandrer ikke det. Men dersom politimannen vil være en kukk - send et brev med anmeldelse isteden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...