Bruktbilen Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Var jo en som skulle ta livet av seg ved å blåse hodet av seg med hagle. Som man kanskje skjønner er ikke det å det å skyte seg selv med et gevær det letteste man gjør, så han skjøt litt skjevt og dermed overlevde han - det gjorde ikke ansiktet hans for å si det slik. Da tenker jeg at da må han i alle fall ha mistet all livsgleden sin. Men mannen levde videre. Sannsynligvis fordi han fikk hjelp og oppmerksomhet. 7039551[/snapback] Når han klarer å bomme så kan han ikke ha tenkt veldig klart uansett Lenke til kommentar
Søppelsveitt Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Jeg synes selvmord er egoistisk, tenk på familie og venner... hva vil de tro? 6958070[/snapback] True! Kjenner/ kjente fire som har hoppet fra denne brua....2 overlevde. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Når han klarer å bomme så kan han ikke ha tenkt veldig klart uansett 7039579[/snapback] Tja. Jeg for min del tror ikke noen som tar selvmord tenker så veldig klart i det øyeblikket. Men løpet på en hagle er ganske lang. Er ikke så lett å trekke den av når man har løpet i munnen. Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) Var jo en som skulle ta livet av seg ved å blåse hodet av seg med hagle. Som man kanskje skjønner er ikke det å det å skyte seg selv med et gevær det letteste man gjør, så han skjøt litt skjevt og dermed overlevde han - det gjorde ikke ansiktet hans for å si det slik. Da tenker jeg at da må han i alle fall ha mistet all livsgleden sin. Men mannen levde videre. Sannsynligvis fordi han fikk hjelp og oppmerksomhet. 7039551[/snapback] Selv om eksempelet ditt brøt litt i diskusjonen, illustrerer det faktisk mitt poeng ganske godt. Ettersom han nå lever videre uten å prøve å gjenta bedriften, så tyder det på at han har begynt å tenke rasjonelt igjen, og forstått at han vil få et bedre liv med tiden. Dette til tross for at han lever med deformert ansikt (noe som skulle tilsi at han hadde enda større grunn til å være ulykkelig). Det som er synd er at det må en slik handling til for at andre personer rundt han skal reagere og få han tilbake til en normal sinnstilstand. Alle som ikke lever av uhelbredelige sykdommer vil kunne få det bedre hvis de og menneskene rundt dem vil. Edit: Ser nå at diskusjonen har begynt "på nytt" igjen, i stedet for å utvikle seg videre, med folk som i dette tilfellet utbryter "selvmord er egoistisk" "nei, det er det ikke det" osv. Et velkjent forumfenomen. Endret 10. oktober 2006 av Pinglebolle Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Hva er egentlig poenget med masse fancy gjerder, etc? Hvis noen virkelig vil ta livet av seg så hindrer jo ikke et gjerde dem fra det? Lenke til kommentar
Søppelsveitt Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Hva er egentlig poenget med masse fancy gjerder, etc? Hvis noen virkelig vil ta livet av seg så hindrer jo ikke et gjerde dem fra det? 7041195[/snapback] For å hindre dem som går over etter en fuktig og deprimerende kveld på byen, i å gjøre noe dumt bla. Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 De vil det bedre før eller senere. 7039148[/snapback] jeg skrev tidligere at mine meninger gjaldt for mennesker med psykiske problemer, men med en gang du kommer inn på folk som lever med uhelbredelige fysiske livsreduserende (nærmest livsutslettende) er diskusjonen en annen (aktiv dødshjelp er et meget vanskelig tema) 7039490[/snapback] Sjøl om problemene er psykiske, betyr det ikke at det blir bedre før eller seinere. Ta schizofreni, f.eks. Det er ikke noe som kan kurere det. Har du lyst til å leve med stemmer i hodet resten av livet? Stemmer som ikke vil deg godt overhodet? Se skygger, skikkelser, monstre. Være paranoid 24/7. Muligens bli stengt inne på lukket avdeling mesteparten av livet, fordi du er en fare for både deg sjøl og samfunnet? Det er en kronisk, psykisk lidelse. Klart, det finnes hjelp. Hjelp til å kanskje kunne leve. Men etter det jeg veit, funker det faktisk ikke så veldig bra. Selvmord er siste utvei, absolutt. Men jeg syns ikke det er noen egoistisk handling. Hvorfor skal man få skyldfølelse over å slippe unna? Hvorfor er det egoistisk å gjøre det en mener er best for en sjøl? Det er mer egoistisk å mene at et menneske skal leve kun for å tilfredsstille andre. Hadde du likt å vite at du ikke kan leve resten av livet ditt? Men bare eksistere, som et dyr i bur. Sjølmord er en ekstrem handling. Det er trist, og helt forjævlig at noen skal se det som eneste utvei, men jeg ser ikke det egoistiske i det. Beklager. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Det er egoistisk fordi man dytter sine problemer over på sine nærmeste. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Det er egoistisk fordi man dytter sine problemer over på sine nærmeste. 7045963[/snapback] Hva så om det er egoistisk? kanskje noen gjør det fordi de ikke orker mer, fordi de ikke liker "sine nærmeste" ikke vil vere sammen med dem mer.. ? Lenke til kommentar
Matias Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Utrolig mange som sier: "Selvmord er egoistisk". Hvis det i det hele tatt er det, kan det i hvert fall ikke beskrive alle situasjoner. Lenke til kommentar
lperik Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Det er VELDIG egoistisk om man tar selvmord på den måten jeg var vitne til her for ett års tid tilbake! Stod i min egen verden på togstasjonen og ser plutselig en kar tar svalestup ned på skinnene idet direktetoget buldrer forbi... hodet spretter bortover som en fotball mens armer og bein bare flyr til alle retninger... Masse folk som stod å så på og regner med det ikke kun er jeg som går rundt å tenker på dette hver gang jeg ser ett tog kjøre fort forbi! Om jeg noen gang kommer til å vurdere selvmord kommer det HELT garantert ikke til å bli på den måten der! Endret 11. oktober 2006 av lperik Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Det er VELDIG egoistisk om man tar selvmord på den måten jeg var vitne til her for ett års tid tilbake! Stod i min egen verden på togstasjonen og ser plutselig en kar tar svalestup ned på skinnene idet direktetoget buldrer forbi... hodet spretter bortover som en fotball mens armer og bein bare flyr til alle retninger... Masse folk som stod å så på og regner med det ikke kun er jeg som går rundt å tenker på dette hver gang jeg ser ett tog kjøre fort forbi! Om jeg noen gang kommer til å vurdere selvmord kommer det HELT garantert ikke til å bli på den måten der! 7046835[/snapback] Som sagt, det finnes mange forskjellige metoder og situasjoner, den der var vel litt i det verste laget Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) De vil oppleve bedre tider før eller senere. 7039148[/snapback] jeg skrev tidligere at mine meninger gjaldt for mennesker med psykiske problemer, men med en gang du kommer inn på folk som lever med uhelbredelige fysiske livsreduserende (nærmest livsutslettende) er diskusjonen en annen (aktiv dødshjelp er et meget vanskelig tema) 7039490[/snapback] Sjøl om problemene er psykiske, betyr det ikke at det blir bedre før eller seinere. Ta schizofreni, f.eks. Det er ikke noe som kan kurere det. Har du lyst til å leve med stemmer i hodet resten av livet? Stemmer som ikke vil deg godt overhodet? Se skygger, skikkelser, monstre. Være paranoid 24/7. Muligens bli stengt inne på lukket avdeling mesteparten av livet, fordi du er en fare for både deg sjøl og samfunnet? Det er en kronisk, psykisk lidelse. Klart, det finnes hjelp. Hjelp til å kanskje kunne leve. Men etter det jeg veit, funker det faktisk ikke så veldig bra. Selvmord er siste utvei, absolutt. Men jeg syns ikke det er noen egoistisk handling. Hvorfor skal man få skyldfølelse over å slippe unna? Hvorfor er det egoistisk å gjøre det en mener er best for en sjøl? Det er mer egoistisk å mene at et menneske skal leve kun for å tilfredsstille andre. Hadde du likt å vite at du ikke kan leve resten av livet ditt? Men bare eksistere, som et dyr i bur. Sjølmord er en ekstrem handling. Det er trist, og helt forjævlig at noen skal se det som eneste utvei, men jeg ser ikke det egoistiske i det. Beklager. 7045083[/snapback] Eksempelet ditt gjelder kun et fåtall av selvmordskandidater og faller selvsagt også utenfor diskusjonen. Jeg prater om folk som har miljøpåvirkede psykiske lidelser som depresjoner og angst, ikke kroniske psykiske sykdommer. Jeg har forsåvidt aldri skrevet at selvmord er egoistisk, ikke fordi jeg ikke mener det er det, men fordi jeg ble hevet inn i diskusjonen da jeg så noen forsvare selvmord som en mulig utvei. Når det gjelder det med selvmord og egoisme, så tenker som sagt ikke selvmordskanditater rasjonelt. Jeg tror nok behovet for oppmerksomhet, behovet for medlidenhet, og kanskje behovet for å påføre skyldfølelse på de som har gjort en vondt veier høyere enn hensyn til andre. Og en kan umulig unngå å beskrive selvmord som egoistisk. Spesielt slike tilfeller som den beskrevet av Iperik. Når en først har gått til det ekstreme skritt som å utøve et selvmord, en helt urasjonell handling, sier det seg selv at å ta hensyn til andre, en rasjonell tanke, ikke hører hjemme i samme hode samtidig, derav egoismen. Endret 11. oktober 2006 av Pinglebolle Lenke til kommentar
F.Mackey Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Det er VELDIG egoistisk om man tar selvmord på den måten jeg var vitne til her for ett års tid tilbake! Stod i min egen verden på togstasjonen og ser plutselig en kar tar svalestup ned på skinnene idet direktetoget buldrer forbi... hodet spretter bortover som en fotball mens armer og bein bare flyr til alle retninger... Masse folk som stod å så på og regner med det ikke kun er jeg som går rundt å tenker på dette hver gang jeg ser ett tog kjøre fort forbi! Om jeg noen gang kommer til å vurdere selvmord kommer det HELT garantert ikke til å bli på den måten der! 7046835[/snapback] You gotta go out with a bang! Lenke til kommentar
cheeplix Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 *snip* 7046835[/snapback] Da jeg var på vekterkurs snakket jeg med en som hadde jobbet en årrekke i NSB. Han hadde vært med på å plukke opp rester fra hoppere fire ganger. Dette var noe som hadde preget han sterkt. Poenget er at uansett hvor ensom man mener man er, er det alltid noen som blir påvirket. Uansett. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Egentlig, med tanke på at jeg har vurdert å ta mitt eget liv flere ganger Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Hva mener du? Med tanke på at du har vurdert å ta ditt liv, så er det ingen som bryr seg om folk som har det vondt? Den Setning/bilde-sammensetningen ga ingen mening, men hvis du mener at ingen bryr seg dersom du har det vondt, tar du selvsagt feil. Jeg blir faktisk litt provosert av de som har laget det bildet, jeg kjenner meg igjen i situasjoner der noen har slitt psykisk og har syntest veldig synd på seg selv, og som hardnakket påstår at ingen bryr seg, bare fordi folk ikke er der for dem 24 timer i døgnet. Som sagt, så føler jeg sikkert dette på grunn av personlige erfaringer, det gjelder selvsagt ikke alle. Men å si generelt at ingen bryr seg er feil. Endret 11. oktober 2006 av Pinglebolle Lenke til kommentar
Sexrex Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Selvmord er imot Islam. Det sier mine muslimske venner. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Hva mener du? Med tanke på at du har vurdert å ta ditt liv, så er det ingen som bryr seg om folk som har det vondt? Den Setning/bilde-sammensetningen ga ingen mening, men hvis du mener at ingen bryr seg dersom du har det vondt, tar du selvsagt feil. Jeg blir faktisk litt provosert av de som har laget det bildet, jeg kjenner meg igjen i situasjoner der noen har slitt psykisk og har syntest veldig synd på seg selv, og som hardnakket påstår at ingen bryr seg, bare fordi folk ikke er der for dem 24 timer i døgnet. Som sagt, så føler jeg sikkert dette på grunn av personlige erfaringer, det gjelder selvsagt ikke alle. Men å si generelt at ingen bryr seg er feil. 7048205[/snapback] Sier ikke at ingen bryr seg, sier at det er jeg som ikke bryr meg Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 De som går med tanker om selvmord, tror du virkelig de ikke har veid opp alle tenkelige muligheter? Hvis noen har bestemt seg for selvmord, tror jeg virkelig de har tenkt over hvordan familien/venner kommer til å få det videre, Uten den personen. Det er vel egentlig den eneste grunnen for at mange faktisk ikke gjennomfører selvmord, fordi de tenker på sine nærmeste! Men hvis de da gjennomfører selvmord, veier nok "det dårlige livet" til han/hun mere opp enn smerten han/hun påfører familie/venner.. Ser noen skriver det alltid kommer bedre tider, og det gjør det nok også i de fleste tilfeller. Men når man er skikkelig på bunn, vil jeg tro det er ikke det man tenker først over. Man lever i nå-tid. og hvis den nå-tiden er dritt, så jah -- Derimot, hvis man vet det alltid går mot en bedre fremtid, er det nok dritmange som biter tenna sammen for å få det til å fungere, både for seg selv og alle andre som bryr som om den personen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå