Heilage Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 hvorfor ikke rømme? alt er bedre enn å dø (selv om det kanskje ikke ser slik ut for vedkommende på kort sikt) Det jeg vil fram til er at man ikke må forsvare selvmord, men heller få suicidale folk til å bli rasjonelle igjen. Dette fordi man nærmest kan garantere at det kommer bedre tider. og selvfølgelig blir det ord mot ord. Dette er et diskusjonsforum 7039254[/snapback] Når man diskuterer, utveksler man meninger. Her gjør vi ikke det. Noen forstår selvmord, andre ikke. De som ikke forstår det kaller de som forstår det for idioter og sier at meningene er avskyelige. De som forstår det prøver å få de som ikke forstår til å skjønne at ikke alt er så lett som folk skal ha det til. Det eskalerer, og jeg melder meg ut av tråden. La oss si at det er av personlige grunner. Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) Jeg vet uansett at mange kunne vært reddet om folk brydde seg. Hvordan jeg vet det? erfaring, og det faktum at jeg nå som sagt sitter med en jente som jeg etter en uke har greid å få til å innse hva hun betyr for meg, for andre og vi gjør fremgang på mange områder hun sliter med. 7039279[/snapback] jepp, slik skal det gjøres mennesker i den tilstanden tenker ikke rasjonelt, de trenger hjelp til å komme på rett spor, ettersom bedre tider VIL komme. Endret 10. oktober 2006 av Pinglebolle Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 hvorfor ikke rømme? alt er bedre enn å dø (selv om det kanskje ikke ser slik ut for vedkommende på kort sikt) Det jeg vil fram til er at man ikke må forsvare selvmord, men heller få suicidale folk til å bli rasjonelle igjen. Dette fordi man nærmest kan garantere at det kommer bedre tider. og selvfølgelig blir det ord mot ord. Dette er et diskusjonsforum 7039254[/snapback] Når man diskuterer, utveksler man meninger. Her gjør vi ikke det. Noen forstår selvmord, andre ikke. De som ikke forstår det kaller de som forstår det for idioter og sier at meningene er avskyelige. De som forstår det prøver å få de som ikke forstår til å skjønne at ikke alt er så lett som folk skal ha det til. Det eskalerer, og jeg melder meg ut av tråden. La oss si at det er av personlige grunner. 7039281[/snapback] ingen har sagt at de som forsvarer det er idioter, men de har sagt at et rasjonelt syn tilsier at ting vil og kan bli bedre. For noen skjer det ikke av fysisk eller psykiske grunner, men for andre gjør det det. Og sånn sett kan begge sider av tankene forsvares. Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 bedre tider VIL komme. 7039294[/snapback] er du uenig i dette Marley? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Jeg vet uansett at mange kunne vært reddet om folk brydde seg. Hvordan jeg vet det? erfaring, og det faktum at jeg nå som sagt sitter med en jente som jeg etter en uke har greid å få til å innse hva hun betyr for meg, for andre og vi gjør fremgang på mange områder hun sliter med. 7039279[/snapback] jepp, slik skal det gjøres mennesker i den tilstanden tenker ikke rasjonelt, de trenger hjelp til å komme på rett spor, ettersom bedre tider VIL komme. 7039294[/snapback] hva kan jeg si, jeg nekter å begrave noen jeg er glad i. Ikke når jeg har sjansen å gjøre noe med det. Uansett holder jeg fast på hypotesen om at samfunnet i stor grad kan lastes for den skade unge påfører seg. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Når man diskuterer, utveksler man meninger. Her gjør vi ikke det. Noen forstår selvmord, andre ikke. De som ikke forstår det kaller de som forstår det for idioter og sier at meningene er avskyelige. De som forstår det prøver å få de som ikke forstår til å skjønne at ikke alt er så lett som folk skal ha det til. 7039281[/snapback] Og jeg regner med at du mener at du forstår det og alle andre her ikke? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Når man diskuterer, utveksler man meninger. Her gjør vi ikke det. Noen forstår selvmord, andre ikke. De som ikke forstår det kaller de som forstår det for idioter og sier at meningene er avskyelige. De som forstår det prøver å få de som ikke forstår til å skjønne at ikke alt er så lett som folk skal ha det til. 7039281[/snapback] Og jeg regner med at du mener at du forstår det og alle andre her ikke? 7039348[/snapback] Jeg forstår det i høy grad. Mange andre forstår det og, men ut fra hva folk skriver her, virker som om majoriteten ikke gjør det. Marley ut. Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) bedre tider VIL komme. 7039294[/snapback] er du uenig i dette Marley? 7039309[/snapback] hvis du svarer på dette så kan du kanskje hjelpe meg til å forstå Endret 10. oktober 2006 av Pinglebolle Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 bedre tider VIL komme. 7039294[/snapback] er du uenig i dette Marley? 7039309[/snapback] hvis du svarer på dette så kan du kanskje hjelpe meg til å forstå 7039405[/snapback] For mange kommer det bedre tider. For andre, ikke. Sånn er det. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 bedre tider VIL komme. 7039294[/snapback] er du uenig i dette Marley? 7039309[/snapback] hvis du svarer på dette så kan du kanskje hjelpe meg til å forstå 7039405[/snapback] For mange kommer det bedre tider. For andre, ikke. Sånn er det. 7039418[/snapback] du har forsåvidt rett, men det er ikke nødvendig utgangen for alle. For noen er veien ned kortere enn opp, og løsningen er kanskje den greieste, men for mange finnes det bedre løsninger og enden på visen blir hvem som bryr seg og innsatsen. Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 bedre tider VIL komme. 7039294[/snapback] er du uenig i dette Marley? 7039309[/snapback] hvis du svarer på dette så kan du kanskje hjelpe meg til å forstå 7039405[/snapback] For mange kommer det bedre tider. For andre, ikke. Sånn er det. 7039418[/snapback] så du mener man skal gi opp fordi det kanskje ikke kommer bedre tider? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 *snipp* 7039429[/snapback] la oss si det slik; det finnes skjebner der denne utgangen kanskje er den beste, men også skjebner der denne ikke er den beste utgangen. Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) ok, jeg gir opp. Hvis du også mener at selvmord KAN være en utvei, er det ingen vits i å diskutere for meg lenger heller. jeg er skremt for livet Endret 10. oktober 2006 av Pinglebolle Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Jeg forstår det i høy grad. Mange andre forstår det og, men ut fra hva folk skriver her, virker som om majoriteten ikke gjør det. 7039394[/snapback] Det var da veldig bastant. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) ok, jeg gir opp. Hvis du også mener at selvmord KAN være en utvei, er det ingen vits i å diskutere for meg lenger heller. jeg er skremt for livet 7039443[/snapback] la oss ta en hypotese: en gutt ble skadet for livet for en studn siden. han bodde i nærheten og jeg kjenner venner av han. her er utfallet: (hypotesen gjelde BARE om han overlever)( han mister enten begge eller et ben han mister med høy sannysnlighet kjønnet han mister en eller to armer og er vansiret for resten av livet kan du forsvare noe livsglede i det? ps! lo godt av kommentaren din. Jeg er rasjonell nok til å tenke at de fleste har en god sjanse på bedre, men for enkelte er veien ned til graven kortere og bedre enn veien opp til et normalt liv. For dem kan det faktisk være nok til å heller ønske å dø og gjennomføre det. det finnes faktisk situasjoner hvor personen har det så vondt, så mye er gjort, så mye tid er gått med at det ikke lenger finnes andre løsninger. men igjen; selvmord er en meget enkel og unødig løsning. Endret 10. oktober 2006 av Christian86 Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) jeg skrev tidligere at mine meninger gjaldt for mennesker med psykiske problemer, men med en gang du kommer inn på folk som lever med uhelbredelige fysiske livsreduserende (nærmest livsutslettende) er diskusjonen en annen (aktiv dødshjelp er et meget vanskelig tema) Endret 10. oktober 2006 av Pinglebolle Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 jeg mener vi bør skille mellom suicidale mennesker med psykiske problemer og suicidale mennesker med uhelbredelige fysiske livshemmende problemer. Hvis det skulle vært sammenliknbart, kunne jeg se for meg en parallell mellom folk med selvmordstanker og psykiske problemer og folk som tenker på selvmord under en midlertidig sykdom, begge tilfeller helt urasjonelt ettersom mulighetene til å bli friske er høyst tilstede. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) jeg skrev tidligere at mine meninger gjaldt for mennesker med psykiske problemer, men med en gang du kommer inn på folk som lever med uhelbredelige fysiske livsreduserende (nærmest livsutslettende) er diskusjonen en annen 7039490[/snapback] alt jeg sier er at situasjonen til tider kan gjøre det forsvarlig. Men eksemplet til marley om mobbing er ikke et holdbar situasjon for meg, jeg vet at kan løses. Det vil bare ta tid! tid,tid,innsats og tid. Det finnes skjebner med traumer,onder og annet som er så mørke at vi ikke kan tenke oss. Mangler forbbyggning så er personen en tikkende bombe, og bomber går av. jeg kan tenke meg et utfall som kan forklare problemet: traume + sosial isolasjon = klumpen bygger seg - intet forbyggende nettverk - ingen å snakke med - ingen oppfølgning grunnet isolasjon = kan medføre at traumet som kunne vært stoppet ødelegger så mye at ingen lengre kan gjøre noe med personen jeg undres ofte om selvskadere, og selvmordkanditater med skikkelig oppfølgning fra samfunnet, ingen stigmatisering og noenlunde sosialt nettverk klarer seg mye bedre enn de uten en eller flere av faktorene. Jeg ville ikke blitt overrasket om det var tilfellet Endret 10. oktober 2006 av Christian86 Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Var jo en som skulle ta livet av seg ved å blåse hodet av seg med hagle. Som man kanskje skjønner er ikke det å det å skyte seg selv med et gevær det letteste man gjør, så han skjøt litt skjevt og dermed overlevde han - det gjorde ikke ansiktet hans for å si det slik. Da tenker jeg at da må han i alle fall ha mistet all livsgleden sin. Men mannen levde videre. Sannsynligvis fordi han fikk hjelp og oppmerksomhet. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) Var jo en som skulle ta livet av seg ved å blåse hodet av seg med hagle. Som man kanskje skjønner er ikke det å det å skyte seg selv med et gevær det letteste man gjør, så han skjøt litt skjevt og dermed overlevde han - det gjorde ikke ansiktet hans for å si det slik. Da tenker jeg at da må han i alle fall ha mistet all livsgleden sin. Men mannen levde videre. Sannsynligvis fordi han fikk hjelp og oppmerksomhet. 7039551[/snapback] igjen treffer man to, og muligens to avgjørende faktorer. oppmerksomhet rundt problemet og hjelp. altså noen brydde seg. Så for mange ender det sjelden med gjennomføring fordi noen tråkker inne på minefeltet og viser veien ut. nå skal jeg på jobb, så forlater diskusjonen. Er veldig spent på hva som venter meg når jeg kommer hjem Endret 10. oktober 2006 av Christian86 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå