Bautastein Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Ja, selvmord er egoistisk. Men det er ens eget liv, det er du som bestemmer over deg selv. Det er også egoistisk av andre å forvente at en person skal ha det helt forjævlig bare for å glede dem. Fins mennesker som lever ulykkelig leeenge, og som har veldig vanskelig for å komme seg opp igjen. Ser ingen hensikt i å leve bare for å leve. 7037552[/snapback] sterkt uenig. Alle vil få bedre tider en gang hvis de virkelig går inn for det Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Da jeg var i Paris sist helg og besøkte Pompidou-senteret, var det en som tok selvmord ved å hoppe fra ca. 60m rett ned i brostein. Broren og faren min stod noen få etasjer under, og hørte ei dame som hylte og fyren som traff bakken. Jeg så ham liggende død på bakken mens sjukepersonell håpløst prøvde å gjennoplive ham. Lenke til kommentar
Campin Carl Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 jeg mener selvmord er greit hvis denne personen(la oss kalle hun anne-jakob)hvis lidelsene er store nok. hvis da Anne-Jakob har såpass psykiske problemer at hun ikke klarer og kommunisere og heller ikke fungere med omhverdenen vil det for meg greit. hvis Anne-jakob har Alzheimers(noe bestemoren min hadde helt til i går R.I.P ) vil kun kroppen fungere med omverdenen og da kan man kalle henne "dø" ,men ikke fysisk sett hun er da såpass langt "borte" fra omverdenen at hun bare ligger der og ikke kan fungere, da er det bra hvis hun tar livet av seg selv hvis hun virkelig vet hun vil fordi da blir hun kvitt lidelsene en gang for alle. -Carl Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Jeg synes selvmord er egoistisk, tenk på familie og venner... hva vil de tro? 6958070[/snapback] Det er da mer egoistisk å forvente at noen som har det jævlig skal leve pga andre? Jeg mistet en god venninne i april for 2,5 år siden. Det er det jævligste jeg har vært igjennom, noen gang. Bare det å vite at hun hadde det så jævlig at hun tok sitt eget liv er helt grusomt å leve med i ettertid. Egoistisk? Kanskje. Jeg mener ikke det. Oppmerksomhetssyk? Hun gjorde det da helt uten forvarsel. Er ikke alle som skal skrike etter oppmerksomhet. Nå ble jeg deprimert. 7036890[/snapback] Det er det som er verst, selvmord utenforvarsel. Jeg har ikke sagt noe om at de gjør det for oppmerksomhet og det tror jeg ikke heller. :\ Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) og jeg som egentlig skal lese til eksamen. jaja. Mine tanker om dette er to delt. Av erfaring (er da vitterlig ung) og via venner. Mange som skader seg selv ønsker kanskje ikke oppmerksomhet slik dere ser det, men de ønsker en bekreftelse på at noen bryr seg, er glad i dem. Så vidt jeg husker fra en undersøkelse så toppet den begrunnelsen alle andre årsaker til hvorfor noen skadet seg selv. For meg selv så har jeg vel ofte omtalt det å skade seg selv som en meget dårlig løsning. Det virker som smerten som befinner seg i kroppen på en eller annen måte da kanaliseres til fysisk smerte, en smerte offeret kan forstå. hva angår selvmord så ser jeg på det som en enkel løsning i de fleste tilfeller, og, ja, jeg kan forstå at folk har det så ille at de tror de ikke er verdt noe for andre og anser seg heller som en byrde enn en glede. Det er tragisk for samfunnet at noen en gang skal føle det slik. Ofte har jeg lurt på om de som havner i denne situasjonen er offer for samfunnet sine normer om hvordan ting skal og ikke skal være. Har ofte hatt følelsen av at dette uansett er tabu å snakke om med venner og familie. Dette i seg selv skaper et problem, da offeret ofte kan føle seg stigmatisert og mer utelatt. btw; sitter nå med en jente som skader seg selv og sliter med det vi snakker om her. Foreløpig så har hun ikke vært hos lege for henvisning, men jeg regner med at etter lørdagen så skal vi to en tur. Jeg nekter plent å begrave en jeg er glad i pga noe slikt! Endret 10. oktober 2006 av Christian86 Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Selvmord er teit, de som tar selvmord har rett og slett store problemer, det å bare tenke tanken i mine øyne er sykt. Husker vi hadde ei på skolen som gang på gang trua med å ta livet sitt, husker ikke helt grunnen, men jeg har aldri hørt noe teitere i hele mitt liv. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Jeg har flere venner som har prøvd å ta selvmord, og noen som har klart det, og det er helt jævlig, det er en følelse jeg ikke unner noen, og sånn sett er det egoistisk, og samtidig vet jeg at de har det bedre nå enn de hadde før... Håper jeg, i hvert fall.. :/ Selvmord er ikke egoistisk, når man har det så vondt at man faktisk ikke klarer leve lengre tror jeg at det er bedre å komme seg til et bedre sted. Ja, du gir mange mye smerte som de ikke trengte, og hvis du har venner som sliter med suicidalitet, og du tar livet av deg kan du rett og slett starte en "dominoeffekt", men enkelte folk fortjener å slippe å leve. Ja det høres, lite snilt ut, men.. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Dette begynner å bli et håpløst emne. De som ikke har prøvd å begå selvmord eller vurdert det, aner ikke hvordan det faktisk er. Det blir bare ord mot ord, og jeg føler at det blir litt lavmål å kalle andres holdninger for avskyelige og lignende, særlig da disse uttalelsene gjerne kommer fra folk som ikke har stått på kanten av livet. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Dette begynner å bli et håpløst emne. De som ikke har prøvd å begå selvmord eller vurdert det, aner ikke hvordan det faktisk er. Det blir bare ord mot ord, og jeg føler at det blir litt lavmål å kalle andres holdninger for avskyelige og lignende, særlig da disse uttalelsene gjerne kommer fra folk som ikke har stått på kanten av livet. 7038594[/snapback] hvem snakker du til her? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Dette begynner å bli et håpløst emne. De som ikke har prøvd å begå selvmord eller vurdert det, aner ikke hvordan det faktisk er. Det blir bare ord mot ord, og jeg føler at det blir litt lavmål å kalle andres holdninger for avskyelige og lignende, særlig da disse uttalelsene gjerne kommer fra folk som ikke har stått på kanten av livet. 7038594[/snapback] hvem snakker du til her? 7038621[/snapback] Alle. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Dette begynner å bli et håpløst emne. De som ikke har prøvd å begå selvmord eller vurdert det, aner ikke hvordan det faktisk er. Det blir bare ord mot ord, og jeg føler at det blir litt lavmål å kalle andres holdninger for avskyelige og lignende, særlig da disse uttalelsene gjerne kommer fra folk som ikke har stått på kanten av livet. 7038594[/snapback] hvem snakker du til her? 7038621[/snapback] Alle. 7038634[/snapback] da ber jeg deg være varsom hvor du setter dine føtter. Ingen kjenner hverandre fult ut til å kunne si at de ikke har grunnlag til å si hva de mener. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 da ber jeg deg være varsom hvor du setter dine føtter. Ingen kjenner hverandre fult ut til å kunne si at de ikke har grunnlag til å si hva de mener. 7038721[/snapback] Det er jo folk som står og sier blant annet: "Selvmord er egoistisk, tenk på de etterlatte" Uten indikasjon på at dem faktisk vet hva selvmord innebærer for personen. Det er veldig lett å kritisere en situasjon man ikke har vært i selv. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 da ber jeg deg være varsom hvor du setter dine føtter. Ingen kjenner hverandre fult ut til å kunne si at de ikke har grunnlag til å si hva de mener. 7038721[/snapback] Det er jo folk som står og sier blant annet: "Selvmord er egoistisk, tenk på de etterlatte" Uten indikasjon på at dem faktisk vet hva selvmord innebærer for personen. Det er veldig lett å kritisere en situasjon man ikke har vært i selv. 7038729[/snapback] det er to sider av samme sak. det er en tanke om å forlate en grunsom verden, men samtidig et sterkt ønske om å gå til noe bedre (hva en tror da). Så på samme tidpusnkt som det er egoistisk ovenfor de etterlatte, så er det samtidig den riktige løsningen for offeret. og ikke fortell meg om hva det betyr å vurdere det. jeg har flere som står ved kanten nå, og har akkurat overbevist en ung jente om at vi skal til helsestasjonen for å få i gang systemet rundt henne, da hun er en nærmest tikkende bombe. Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) da ber jeg deg være varsom hvor du setter dine føtter. Ingen kjenner hverandre fult ut til å kunne si at de ikke har grunnlag til å si hva de mener. 7038721[/snapback] Det er jo folk som står og sier blant annet: "Selvmord er egoistisk, tenk på de etterlatte" Uten indikasjon på at dem faktisk vet hva selvmord innebærer for personen. Det er veldig lett å kritisere en situasjon man ikke har vært i selv. 7038729[/snapback] Nei, jeg har aldri vært i en slik situasjon, og har aldri kjent noen i en slik situasjon. Men jeg har tenkt endel på det, ettersom det er en av de mest ekstreme handlinger et menneske kan gjøre. For meg er det helt uforståelig at noen kan forsvare selvmord, noe jeg ser som det samme som å gi opp personen og si; greit, det er ikke håp for deg, du har det så ille så bare ta selvmord. Når en som er under 20 år, og kanskje har 60 år igjen av livet (!) tar selvmord fordi han/hun har det ille, blir det ekstremt kortsynt. Livet forandrer seg veldig mye etter ungdomstida. Jeg har aldri hørt om noen som har levd med selvmordstanker sammenhengende i 50 år. De vil det bedre før eller senere. Endret 10. oktober 2006 av Pinglebolle Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Nei, jeg har aldri vært i en slik situasjon, og har aldri kjent noen i en slik situasjon. Men jeg har tenkt endel på det, ettersom det er en av de mest ekstreme handlinger et menneske kan gjøre. For meg er det helt uforståelig at noen kan forsvare selvmord, noe jeg ser som det samme som å gi opp personen og si; greit, det er ikke håp for deg, du har det så ille så bare ta selvmord. Når en som er under 20 år, og kanskje har 60 år igjen av livet (!) tar selvmord fordi han/hun har det ille, blir det ekstremt kortsynt. De vil få bedre tider en eller annen gang. 7039148[/snapback] Si det til en person som ikke ser en personlig fremtid fordi søsknene brukte alle årene de bodde hjemme til å dytte deg med i søla og fortelle deg at du er verdiløs for å holde tritt med sine egne mindreverdighetskomplekser. Det er ikke like lett for alle. (Eksemplet er tatt fra en annen skjebne enn min egen) Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Nei, jeg har aldri vært i en slik situasjon, og har aldri kjent noen i en slik situasjon. Men jeg har tenkt endel på det, ettersom det er en av de mest ekstreme handlinger et menneske kan gjøre. For meg er det helt uforståelig at noen kan forsvare selvmord, noe jeg ser som det samme som å gi opp personen og si; greit, det er ikke håp for deg, du har det så ille så bare ta selvmord. Når en som er under 20 år, og kanskje har 60 år igjen av livet (!) tar selvmord fordi han/hun har det ille, blir det ekstremt kortsynt. De vil få bedre tider en eller annen gang. 7039148[/snapback] Si det til en person som ikke ser en personlig fremtid fordi søsknene brukte alle årene de bodde hjemme til å dytte deg med i søla og fortelle deg at du er verdiløs for å holde tritt med sine egne mindreverdighetskomplekser. Det er ikke like lett for alle. (Eksemplet er tatt fra en annen skjebne enn min egen) 7039167[/snapback] Personen kan sikkert ha det ille, og kan sikkert si selv at han/hun ikke har en personlig fremtid, men hvordan kan du som utenforstående også si at han ikke har en fremtid? Det finnes da ingen grunn til at personen ikke kunne komme seg på avstand og starte sitt eget liv langt fra søsken og andre som har skapt vonde minner, og få bedre tider, (med mindre hovedmotivasjonen for selvmord var hevn: å gi søsken dårlig samvittighet, en mildt sagt dårlig løsning). Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Personen kan sikkert ha det ille, og kan sikkert si selv at han/hun ikke har en personlig fremtid, men hvordan kan du som utenforstående også si at han ikke har en fremtid? Det finnes da ingen grunn til at personen ikke kunne komme seg på avstand og starte sitt eget liv langt fra søsken og andre som har skapt vonde minner, og få bedre tider, (med mindre hovedmotivasjonen for selvmord var hevn: å gi søsken dårlig samvittighet, en mildt sagt dårlig løsning). 7039208[/snapback] Problemet er at det kan ta lang tid før man faktisk kan komme seg vekk. Dette går ingen steder hen. Det blir ord mot ord. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 en annen skjebne: første kjærlighet sa hun heller ville dø enn å bli sammen med han Klassen og skolens mest ettertraktete mobbeoffer hakkeplate for noen på vgs alene stort sett hele sitt unge liv, bare venner med noen han trodde var venner men som egentlig mobbet han. tatt fra en annen enn min skjebne, men denne personen lever i dag. han angrer kanskje av og til, men han holdt ut 8 år med mobbing,fysisk vold,trusler og annet. Han var den som tilslutt satte en stopper for det hele med å snakke med sin stemme og han var tilslutt den gutten på videregående som greide seg aller best tatt forutsetningene hans i betraktelse og hva han presterte mens han var der. ting kan faktisk bli bedre Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Personen kan sikkert ha det ille, og kan sikkert si selv at han/hun ikke har en personlig fremtid, men hvordan kan du som utenforstående også si at han ikke har en fremtid? Det finnes da ingen grunn til at personen ikke kunne komme seg på avstand og starte sitt eget liv langt fra søsken og andre som har skapt vonde minner, og få bedre tider, (med mindre hovedmotivasjonen for selvmord var hevn: å gi søsken dårlig samvittighet, en mildt sagt dårlig løsning). 7039208[/snapback] Problemet er at det kan ta lang tid før man faktisk kan komme seg vekk. Dette går ingen steder hen. Det blir ord mot ord. 7039222[/snapback] hvorfor ikke rømme? alt er bedre enn å dø (selv om det kanskje ikke ser slik ut for vedkommende på kort sikt) Det jeg vil fram til er at man ikke må forsvare selvmord, men heller få suicidale folk til å bli rasjonelle igjen. Dette fordi man nærmest kan garantere at det kommer bedre tider. og selvfølgelig blir det ord mot ord. Dette er et diskusjonsforum Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Personen kan sikkert ha det ille, og kan sikkert si selv at han/hun ikke har en personlig fremtid, men hvordan kan du som utenforstående også si at han ikke har en fremtid? Det finnes da ingen grunn til at personen ikke kunne komme seg på avstand og starte sitt eget liv langt fra søsken og andre som har skapt vonde minner, og få bedre tider, (med mindre hovedmotivasjonen for selvmord var hevn: å gi søsken dårlig samvittighet, en mildt sagt dårlig løsning). 7039208[/snapback] Problemet er at det kan ta lang tid før man faktisk kan komme seg vekk. Dette går ingen steder hen. Det blir ord mot ord. 7039222[/snapback] hvorfor ikke rømme? alt er bedre enn å dø (selv om det kanskje ikke ser slik ut for vedkommende på kort sikt) Det jeg vil fram til er at man ikke må forsvare selvmord, men heller få suicidale folk til å bli rasjonelle igjen. Dette fordi man nærmest kan garantere at det kommer bedre tider. og selvfølgelig blir det ord mot ord. Dette er et diskusjonsforum 7039254[/snapback] for ofte viker personene som kunne hindre det. om det skyldes svakhet, ønske om å ikke blandes, ønske om å ikke gjøre verre, eller egne problemer kan man strides om. Jeg vet uansett at mange kunne vært reddet om folk brydde seg. Hvordan jeg vet det? erfaring, og det faktum at jeg nå som sagt sitter med en jente som jeg etter en uke har greid å få til å innse hva hun betyr for meg, for andre og vi gjør fremgang på mange områder hun sliter med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå