Der Kommissar Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Altså, i henhold til topic snakker jeg om hendelsene som skjer på Tromsøysundbrua. Jeg bor i Tromsø, og alle vet at en del hopper der, lengst nede på en måte, slik at de skal overleve. Om man skal dø, må man hoppe helt øverst vil jeg tro, da blir man jo også tatt av strømmen også (?). De som virkelig vil ta livet sitt, hopper trolig fra ei bru på andre sia av øya, ihvertfall siden det ikke omtrent er et ordentlig gjerde der, i forhold til den andre. Tromsøysundbrua ser ut som reine Auschwitz-transporten nowadays, med lange stygge gjerdesaker satt opp på det gamle gjerdet. Lenke til kommentar
DoNotWant Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Jeg synes selvmord er egoistisk, tenk på familie og venner... hva vil de tro? 6958070[/snapback] Egoistisk? Om man prøver å utføre selvmord, så må man jo nesten ha det helt forjævlig (med mindre man er oppmerksomhetshore). 6959189[/snapback] Det er helt forgjævligt egoistisk også... Garantert at du ikke har hatt noen nær i familen som har dødd... De etterlatte må da også leve videre, hadde blitt sjukt deprimert om jeg hadde funnet mora mi for eksempel, hengt seg i trappa... 6959455[/snapback] Jeg er litt uenig. Det ville selvsagt vært en stor tragedie for meg om noen jeg bryr meg om tok livet av seg. Men dersom jeg vet at det lå noe rasjonelt bak, en gjennomtenkt avgjørelse om at livet ikke er verdt å leve, så ville jeg kanskje føle lettelse på vegne av den avdøde. Jeg synes tvert i mot at du er egoistisk. Skal en selvmordskandidat gå rundt å lide av hensyn til familie og venner? Jeg er åpen for at jeg kan se annerledes på det om noen i nær slekt dør. Har vært meget heldig, og alle i nærmeste slekt lever ennå. On topic, så synes jeg tromsøbrua er blitt stygg. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Jeg synes selvmord er egoistisk, tenk på familie og venner... hva vil de tro? 6958070[/snapback] Egoistisk? Om man prøver å utføre selvmord, så må man jo nesten ha det helt forjævlig (med mindre man er oppmerksomhetshore). 6959189[/snapback] Det er helt forgjævligt egoistisk også... Garantert at du ikke har hatt noen nær i familen som har dødd... De etterlatte må da også leve videre, hadde blitt sjukt deprimert om jeg hadde funnet mora mi for eksempel, hengt seg i trappa... 6959455[/snapback] Jeg er litt uenig. Det ville selvsagt vært en stor tragedie for meg om noen jeg bryr meg om tok livet av seg. Men dersom jeg vet at det lå noe rasjonelt bak, en gjennomtenkt avgjørelse om at livet ikke er verdt å leve, så ville jeg kanskje føle lettelse på vegne av den avdøde. Jeg synes tvert i mot at du er egoistisk. Skal en selvmordskandidat gå rundt å lide av hensyn til familie og venner? Jeg er åpen for at jeg kan se annerledes på det om noen i nær slekt dør. Har vært meget heldig, og alle i nærmeste slekt lever ennå. On topic, så synes jeg tromsøbrua er blitt stygg. 6962206[/snapback] Mange som tar selvmord snakker ikke med noen andre sine problemer, "fordi ingen andre kan forstå dem". De tenker langt fra rasjonelt når de tar selvmord, svært mange tilfeller kan det fikses ved å snakke med psykolog eller andre som har prøvd å ta selvmord o.l. De tror de har det så jævlig at ikke noe kan forandre på dette, enkelte ganger stemmer det også, men de kan få et annet lys ved å bare snakke om det. Se hva de kan gjøre for å forandre livsstilen. Så er det også muligheten for å starte å tenke på hva var det som gjorde at personen ville ta selvmord, eller var "jeg" grunnen? Eller blir sur fordi personen ikke snakket til familien sin om det, og holdt det hemmlig. But off topic glidning her Lenke til kommentar
akristina92 Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Jeg synes selvmord er egoistisk, tenk på familie og venner... hva vil de tro? 6958070[/snapback] Egoistisk? Om man prøver å utføre selvmord, så må man jo nesten ha det helt forjævlig (med mindre man er oppmerksomhetshore). 6959189[/snapback] Det er helt forgjævligt egoistisk også... Garantert at du ikke har hatt noen nær i familen som har dødd... De etterlatte må da også leve videre, hadde blitt sjukt deprimert om jeg hadde funnet mora mi for eksempel, hengt seg i trappa... 6959455[/snapback] Jeg er litt uenig. Det ville selvsagt vært en stor tragedie for meg om noen jeg bryr meg om tok livet av seg. Men dersom jeg vet at det lå noe rasjonelt bak, en gjennomtenkt avgjørelse om at livet ikke er verdt å leve, så ville jeg kanskje føle lettelse på vegne av den avdøde. Jeg synes tvert i mot at du er egoistisk. Skal en selvmordskandidat gå rundt å lide av hensyn til familie og venner? Jeg er åpen for at jeg kan se annerledes på det om noen i nær slekt dør. Har vært meget heldig, og alle i nærmeste slekt lever ennå. On topic, så synes jeg tromsøbrua er blitt stygg. 6962206[/snapback] Mange som tar selvmord snakker ikke med noen andre sine problemer, "fordi ingen andre kan forstå dem". De tenker langt fra rasjonelt når de tar selvmord, svært mange tilfeller kan det fikses ved å snakke med psykolog eller andre som har prøvd å ta selvmord o.l. De tror de har det så jævlig at ikke noe kan forandre på dette, enkelte ganger stemmer det også, men de kan få et annet lys ved å bare snakke om det. Se hva de kan gjøre for å forandre livsstilen. But off topic glidning her 6962754[/snapback] Derfor plasserer du alle under én grupper, og kaller selvmord "egoistisk"? De finnes jo faktisk de som ikke kan få hjelp, eller har fått hjelp, men til ingen nytte. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Jeg synes selvmord er egoistisk, tenk på familie og venner... hva vil de tro? 6958070[/snapback] Egoistisk? Om man prøver å utføre selvmord, så må man jo nesten ha det helt forjævlig (med mindre man er oppmerksomhetshore). 6959189[/snapback] Det er helt forgjævligt egoistisk også... Garantert at du ikke har hatt noen nær i familen som har dødd... De etterlatte må da også leve videre, hadde blitt sjukt deprimert om jeg hadde funnet mora mi for eksempel, hengt seg i trappa... 6959455[/snapback] Jeg er litt uenig. Det ville selvsagt vært en stor tragedie for meg om noen jeg bryr meg om tok livet av seg. Men dersom jeg vet at det lå noe rasjonelt bak, en gjennomtenkt avgjørelse om at livet ikke er verdt å leve, så ville jeg kanskje føle lettelse på vegne av den avdøde. Jeg synes tvert i mot at du er egoistisk. Skal en selvmordskandidat gå rundt å lide av hensyn til familie og venner? Jeg er åpen for at jeg kan se annerledes på det om noen i nær slekt dør. Har vært meget heldig, og alle i nærmeste slekt lever ennå. On topic, så synes jeg tromsøbrua er blitt stygg. 6962206[/snapback] Mange som tar selvmord snakker ikke med noen andre sine problemer, "fordi ingen andre kan forstå dem". De tenker langt fra rasjonelt når de tar selvmord, svært mange tilfeller kan det fikses ved å snakke med psykolog eller andre som har prøvd å ta selvmord o.l. De tror de har det så jævlig at ikke noe kan forandre på dette, enkelte ganger stemmer det også, men de kan få et annet lys ved å bare snakke om det. Se hva de kan gjøre for å forandre livsstilen. But off topic glidning her 6962754[/snapback] Derfor plasserer du alle under én grupper, og kaller selvmord "egoistisk"? De finnes jo faktisk de som ikke kan få hjelp, eller har fått hjelp, men til ingen nytte. 6962794[/snapback] Nei plasserer ikke alle under en gruppe Ja, det er folk som har prøvd å fått hjelp til ingen nytte, støtter selvmord på det stadiet. Tenker egentlig mer på de som tar selvmord i tenårene fram til 25 år, alle folk i den aldersgruppa er deprimert en gang i blant og det går over etterhvert, selv om det ikke føles slik ut. Var selv plaget av problemer da, jeg trodde det var ganske alvorlige saker,, men av en eller annen grunn dro jeg på ei side for å se der man søkte på skole, der så jeg på skolesøknaden til videregående andreåret, og det stod at jeg hadde søkt på feil linje.. Man kunne ikke gjøre om dette fordi det var for sent. Fikk _litt_ panikk, og måtte vente to hele uker før en lærer kom på skolen slik at jeg kunne si problemet, men når jeg forklarte saken var det bare jeg som så feil... Innså hvor små problemene mine som jeg hadde egentlig var... Var med Skole, venner, karakterer, det sosiale, penger og det vanlige Ganske rar sak med meg... Ble uansett så forbanna letta når jeg så at jeg hadde sett feil, fikk et nytt syn på den fæle videregående skolen Fint råd: Finnes alltid mer drita ting som kan skje med deg enn de problemene du har nå... ( For de fleste folka, ikke alle ) Lenke til kommentar
Timur Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Fint råd: Finnes alltid mer drita ting som kan skje med deg enn de problemene du har nå... ( For de fleste folka, ikke alle ) 6964210[/snapback] Det var jo et "oppmuntrende" råd Ser folk er interessert i å snakke om selvmord, kanskje starte en egen tråd? Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) Jeg synes selvmord er egoistisk, tenk på familie og venner... hva vil de tro? 6958070[/snapback] Har De selv opplevd det hos noen De kjenner ?, som har tatt selvmord ? Jeg har selv opplevd det med min egen bror, og nei, han var ikke "suicidal", han hadde avtjent verneplikt og utenriks tjeneste. Og bestod alle tester innen psykisk debrifing meget godt. Han var sterk psykisk, og fysisk. Og at det var han som skulle "klare" det var for oss utenkelig. Vet at det var kjærligheten som "tok" han. Han var av den trofaste, snille typen. Og vek ikke for å forsvare sin kjære. Men hun var ikke alltid like snill med han Og jeg og var alltid vært av den oppfatning at det er meget egoistisk å utføre en slik en destruktiv handling. Men jeg har lært, både med hensyn til min bror, og igjennom jobben min. At det ofte er "enklest" å gjøre utføre denne handling isteden for å leve med smerter som ikke er skrivbare. Eller som vi andre ikke kan gjøre oss forstått med. Og jeg trodde ikke at jeg skulle skrive det, men jeg må innrømme at jeg er glad for at når han først valgte den destruktive handling, så er jeg glad at han klarte det på første forsøk "den satt langt inne"...... Grunnene er "enkle", alle de som selvskader seg blir til slutt utelukket fra det "normale" sosiale liv, foreldre "orker" ikke å tenke på hvor barna er, venner gjør oftere mer vondt. Det sosiale nettverket lukker seg inne, for at en er redd for å bli "skadet" selv, med mange tanker om en gjør noe feil, ord / handlinger. Nei, det er mange grunner. Og så skriver De, "hva vil de tro" ?, det viser ett av mange eksempler på manglende forståelse for hvordan en som er utenforstående tenker / ikke tenker. Hva hver og en vil tro er opp til en selv, men å "dømme" den som klarer å utføre denne handling er feil. Og så nærmest "henge" ut de pårørende i samme ordsettning. Nei, kjenner en noen som går i de baner, husk at det ikke er i "nedoverbakke" de klarer det. Det er når de viser en overtruffen lykke, glede. Da kan det gå meget galt. For da er de "endelig" klar over at de har funnet løsningen på sitt problem og er "hellig" overbevist om at de rundt en er "glad" for at de blir "kvitt" denne "plagsomme" person. Så ta godt vare på hverandre, og støtt opp om de som sliter. Les mer på : http://www.levenorge.no/ Tja, ser at det er flere som mener en burde har startet en egen tråd for dette, og det støtter jeg også fullt ut. Da det er ett viktig tema i dagens Norge, vi ser altfor mange som har få eller ingen ressurser til å få hjelp. Og som skrevet, dette forumet er stort, og mange her kjenner noen eller kjenner noen som kjenner noen som har "klart" det. Vi ser behovet, for vi får ikke nok penger til psykisk vern / ettervern. Så.. On-Topic, broen er stygg, men smaken er som baken, delt. Vennlig Hilsen Wild Berris Endret 8. oktober 2006 av Wild Berries Lenke til kommentar
Jostop Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2006 Har forandret overskriften til: "Tanker og synspunkter om selvmord" da flere har foreslått en egen tråd om dette, og det allerede har kommet en del innlegg om dette i denne tråden. Dersom det er upassende på noen måte får en moderator stenge tråden. Kanskje burde den flyttes til samfunn også? Lenke til kommentar
DNA Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Selvmord er dumt. Var en venn av meg som var avhenig av dataspill som ville ta livet sitt sa han men heldigvis gjorde han det ikke, en god grund til at jeg ikke spiller mye online spill som wow. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Selvmord er dumt. Var en venn av meg som var avhenig av dataspill som ville ta livet sitt sa han men heldigvis gjorde han det ikke, en god grund til at jeg ikke spiller mye online spill som wow. 7035203[/snapback] WoW er en fin kilde til mye rart ja, men kommer også an på hvordan personen som sitter bak pcen er på de fleste spill, viljestyrke. Det å si at selvmord er dumt kommer an på hvordan man ser på det. Hvis man er litt ego og har en venn som tar selvmord er det bra kjipt for han som blir igjen Samme gjelder for familiemedlemmer. Man kan også se det fra offerets side, men få vet vel om han tenkte klart eller ikke, det kommer da an på om han snakket med noe eller holdt det inne. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Klart det er vanskelig for de etterlatte å forstå, men selvmord kan være en veldig kurrant løsning noen ganger. Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Selvmord, fæle greier.. Jeg mista broren min spnn.. Først kjørte han inn i en fjellvegg, klarte ikke å drepe seg selv da.. Seinere hang han seg Og har hatt flere venninner som har prøvd selvmord flere ganger.. Tror tanker om selvmord osv har vært innom veldig mange ungdommers hode.. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Ved selvmord påfører man problemene sine på sine nærmeste. Virkelig nobelt. Lenke til kommentar
DNA Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Selvmord, fæle greier.. Jeg mista broren min spnn.. Først kjørte han inn i en fjellvegg, klarte ikke å drepe seg selv da.. Seinere hang han seg Og har hatt flere venninner som har prøvd selvmord flere ganger.. Tror tanker om selvmord osv har vært innom veldig mange ungdommers hode.. 7036007[/snapback] Jeg kondolerer, høres forferdelig ut Har selv kommet inn på tanken selvmord før men tenkte: "Dette er en dum tanke få den ut av hodet ditt nå!" Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Det er kvalmende mange dårlige instillinger ang. selvmord og selvskading på det forumet her. Mange tror at folk skader seg eller ønsker å ta livet sitt for oppmerksomhet, men jeg tror det gjelder de aller, aller færreste. Å ta alle under en kam slik er idiotisk. Men som det blir sagt over her, det er en forsjell på å "prøve" å ta livet sitt og å gjøre det. Folk som prøver ønsker det innerst inne, men tror nok at det vil gjøre ting lettere uten helt å forstå hva det faktisk innebærer. I mine øyne finnes det ingen som virkelig vil ta livet sitt som ikke klarer det. Da blir de i såfall reddet av noen mot sin vilje. Som f.eks å hoppe fra en bru for så å bli fisket opp igjen bevistløs eller noe. Sist men ikke minst synes jeg selvmord er kvalmende egoistisk. Visse tilfeller som sykdommer som vil føre til smerte og ubehageligheter resten av livet osv. kan jeg forstå noen vil slippe ved selvmord, men jeg synes fortsatt det er egoistisk som bare det. En etterlater seg tross alt mennesker som får det forjævelig pga de mister en de er glad i. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Det er kvalmende mange dårlige instillinger ang. selvmord og selvskading på det forumet her. Mange tror at folk skader seg eller ønsker å ta livet sitt for oppmerksomhet, men jeg tror det gjelder de aller, aller færreste. Å ta alle under en kam slik er idiotisk. Men som det blir sagt over her, det er en forsjell på å "prøve" å ta livet sitt og å gjøre det. Folk som prøver ønsker det innerst inne, men tror nok at det vil gjøre ting lettere uten helt å forstå hva det faktisk innebærer. I mine øyne finnes det ingen som virkelig vil ta livet sitt som ikke klarer det. Da blir de i såfall reddet av noen mot sin vilje. Som f.eks å hoppe fra en bru for så å bli fisket opp igjen bevistløs eller noe. Sist men ikke minst synes jeg selvmord er kvalmende egoistisk. Visse tilfeller som sykdommer som vil føre til smerte og ubehageligheter resten av livet osv. kan jeg forstå noen vil slippe ved selvmord, men jeg synes fortsatt det er egoistisk som bare det. En etterlater seg tross alt mennesker som får det forjævelig pga de mister en de er glad i. 7036113[/snapback] Det skal nok mye viljestyrke til for å klare å skuffe familien slik. Kjenner en del som har det slik, hadde de ikke hatt en familie som hadde elsket dem, hadde de drept seg for lengesiden. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 (endret) Jeg synes selvmord er egoistisk, tenk på familie og venner... hva vil de tro? 6958070[/snapback] Har De selv opplevd det hos noen De kjenner ?, som har tatt selvmord ? Jeg har selv opplevd det med min egen bror, og nei, han var ikke "suicidal", han hadde avtjent verneplikt og utenriks tjeneste. Og bestod alle tester innen psykisk debrifing meget godt. Han var sterk psykisk, og fysisk. Og at det var han som skulle "klare" det var for oss utenkelig. Vet at det var kjærligheten som "tok" han. Han var av den trofaste, snille typen. Og vek ikke for å forsvare sin kjære. Men hun var ikke alltid like snill med han Og jeg og var alltid vært av den oppfatning at det er meget egoistisk å utføre en slik en destruktiv handling. Men jeg har lært, både med hensyn til min bror, og igjennom jobben min. At det ofte er "enklest" å gjøre utføre denne handling isteden for å leve med smerter som ikke er skrivbare. Eller som vi andre ikke kan gjøre oss forstått med. Og jeg trodde ikke at jeg skulle skrive det, men jeg må innrømme at jeg er glad for at når han først valgte den destruktive handling, så er jeg glad at han klarte det på første forsøk "den satt langt inne"...... Grunnene er "enkle", alle de som selvskader seg blir til slutt utelukket fra det "normale" sosiale liv, foreldre "orker" ikke å tenke på hvor barna er, venner gjør oftere mer vondt. Det sosiale nettverket lukker seg inne, for at en er redd for å bli "skadet" selv, med mange tanker om en gjør noe feil, ord / handlinger. Nei, det er mange grunner. Og så skriver De, "hva vil de tro" ?, det viser ett av mange eksempler på manglende forståelse for hvordan en som er utenforstående tenker / ikke tenker. Hva hver og en vil tro er opp til en selv, men å "dømme" den som klarer å utføre denne handling er feil. Og så nærmest "henge" ut de pårørende i samme ordsettning. Nei, kjenner en noen som går i de baner, husk at det ikke er i "nedoverbakke" de klarer det. Det er når de viser en overtruffen lykke, glede. Da kan det gå meget galt. For da er de "endelig" klar over at de har funnet løsningen på sitt problem og er "hellig" overbevist om at de rundt en er "glad" for at de blir "kvitt" denne "plagsomme" person. Så ta godt vare på hverandre, og støtt opp om de som sliter. Les mer på : http://www.levenorge.no/ Tja, ser at det er flere som mener en burde har startet en egen tråd for dette, og det støtter jeg også fullt ut. Da det er ett viktig tema i dagens Norge, vi ser altfor mange som har få eller ingen ressurser til å få hjelp. Og som skrevet, dette forumet er stort, og mange her kjenner noen eller kjenner noen som kjenner noen som har "klart" det. Vi ser behovet, for vi får ikke nok penger til psykisk vern / ettervern. Så.. On-Topic, broen er stygg, men smaken er som baken, delt. Vennlig Hilsen Wild Berris 7029811[/snapback] Jepp har faktisk det, å ta livet sitt er sjelden den beste løsningen, om en blir lam eller noe så er det jo en annen sak. Var ei vennine av meg som tok livet sitt for ett år siden og familien hennes sliter fortsatt. Moren hennes er fortsatt sykmeldt og de har det helt for jævlig. Nå var jo hun jeg kjente syk, men alt så ut til at hun klarte seg bra. Da hun tok livet sitt kom det som et sjokk på hele familien. Så ja, jeg står på mitt om at jeg synes det er egoistisk. Du får lov til å mene hva du vil, men det er min personlige mening. Edit: Prøvde å putte den lange quoten i spoiler men fikk det ikke helt til. Endret 9. oktober 2006 av Tmz Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Jeg synes selvmord er egoistisk, tenk på familie og venner... hva vil de tro? 6958070[/snapback] Det er da mer egoistisk å forvente at noen som har det jævlig skal leve pga andre? Jeg mistet en god venninne i april for 2,5 år siden. Det er det jævligste jeg har vært igjennom, noen gang. Bare det å vite at hun hadde det så jævlig at hun tok sitt eget liv er helt grusomt å leve med i ettertid. Egoistisk? Kanskje. Jeg mener ikke det. Oppmerksomhetssyk? Hun gjorde det da helt uten forvarsel. Er ikke alle som skal skrike etter oppmerksomhet. Nå ble jeg deprimert. Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) hårreisende holdninger her jeg ser flere skrive ting som "selvmord kan være en kurant løsning" og "dersom en har prøvd å få hjelp, men ikke får det, kan selvmord være greit" selvmord er ALDRI løsningen det gagner ingen. alle kan komme gjennom vanskelige tider Endret 10. oktober 2006 av Pinglebolle Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Ja, selvmord er egoistisk. Men det er ens eget liv, det er du som bestemmer over deg selv. Det er også egoistisk av andre å forvente at en person skal ha det helt forjævlig bare for å glede dem. Fins mennesker som lever ulykkelig leeenge, og som har veldig vanskelig for å komme seg opp igjen. Ser ingen hensikt i å leve bare for å leve. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå