Gå til innhold

Feil i rundkjøring


TheBoz

Anbefalte innlegg

Det er jo skilta kva felt du skal ligge i når du skal rett fram. Rundkjøringa har to felt der bilen står og to felt i motgåande kjøreretning frå venstre.

 

Eg har skjønt denne regelen «Aldri blink før du skal ut med mindre du skal til høgre», det er ikkje forstår er hensikten. Kvifor er det hensiktsmessig betre å la være å blinke enn å gjere det? I rushtrafikken står det bilar i alle innkjørslar av rundkjøringa, om ein bil skal til venstre i staden for rett fram vil det være nyttig for resten om vedkommande gjer signal om dette.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig at det som regel er skiltet men hovedregelen men som jeg beskrev.

 

Bakgrunnen for at det er slik er for at det er slik det fungerer på en vanlig vei. Når du kjører på en vei og avkjøringen er til høyre så blinker du til høyre. En rundkjøring er akkurat som en vanlig vei, ergo det er kun avkjøringer til høyre, ergo du blinker til høyre.

 

Hadde folk vært flinkere til å bruke blinklyset riktig hadde det heller aldri vært behov for at noen begynte med den venstreblinkingen. Et annet poeng er at på steder med rundkjøringer med to felter kan det skape mye misforståelser hvis folk begynner å blinke til venstre.

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar
Det er riktig at det som regel er skiltet men hovedregelen men som jeg beskrev.

 

Bakgrunnen for at det er slik er for at det er slik det fungerer på en vanlig vei. Når du kjører på en vei og avkjøringen er til høyre så blinker du til høyre. En rundkjøring er akkurat som en vanlig vei, ergo det er kun avkjøringer til høyre, ergo du blinker til høyre.

 

Hadde folk vært flinkere til å bruke blinklyset riktig hadde det heller aldri vært behov for at noen begynte med den venstreblinkingen. Et annet poeng er at på steder med rundkjøringer med to felter kan det skape mye misforståelser hvis folk begynner å blinke til venstre.

6896436[/snapback]

Ok, men i vanlige små rundkjøringer med ett eller to felt så kan det faktisk være hensiktsmessig å varsle at du f.eks skal svinge 270 grader til venstre. Det er ikke påbudt å blinke til venstre, men det er heller ikke forbudt og kan i mange tilfeller gi møtende bilister litt mer tid til å foreta en nedbremsing. Husk også at det kan være veldig stor forskjell på hvordan rundkjøringer skal fungere i teorien og hvordan de fungerer i praksis. Dersom det f.eks er lite trafikk så driter jo folk i om de kjører i indre eller yttre felt.

Endret av Kilronan
Lenke til kommentar

Grunnen til at man bør blinke til venstre når man skal til venstre i rundkjøringa, er for å informere førere som kommer imot. Det er ikke påbudt, men det er lurt å informere andre førere om hva man har tenkt å gjøre.

 

Det er vanlig å kutte svingen i rundkjøringer, så at man ligger i venstre felt betyr ingenting. Det er også vanlig å ikke blinke ut.

 

Det kommer klart frem illustrasjonen under at grønn bil (som skal til venstre) bør blinke til venstre. Da er det mindre sjanse for blå bil kjører ut, med de følger den kan få.

 

rundmt0.png

Endret av buskmann
Lenke til kommentar

For store biler som semi-trailere (og lignende) er det vanlig å blinke INN i rundkjøringa hvis de skal til venstre da de ofte må kjøre inn i rundkjøringa i feil fil for å komme rundt... Jeg har ikke noe imot at biler blinker inn i rundkjøringa hvis de skal til venstre. Det betyr bare at de som kommer motsatt vei vet at der kommer en som skal til venstre så det er like greit å stoppe enn å ta noen sjanser...

 

De gangene jeg IKKE har blinka INN i rundkjøringer, har det ofte endt med nestenulykker pga motgående biler som ikke stopper (dvs bryter vikeplikten)

 

For din egen bils skyld; bruk blinklys inn i rundkjøringa hvis du skal til venstre (Det er ikke påbudt, men det er heller ikke forbudt! Og du har heller ingenting å tape på det...)

Lenke til kommentar
For din egen bils skyld; bruk blinklys inn i rundkjøringa hvis du skal til venstre (Det er ikke påbudt, men det er heller ikke forbudt! Og du har heller ingenting å tape på det...)

6898200[/snapback]

Enig. Og etter min erfaring kan det ofte være fullstendig BINGO hvem som vinner i en forsikringssak etter å ha kræsjet i en rundkjøring. Så min anbefaling er derfor å ikke ta unødvendige sjanser i rundkjøringer. Regelverket for rundkjøringer er såpass generelt at det kan tolkes på veldig mange forskjellige måter.

Lenke til kommentar
I tillegg så skal du egentlig ligge i høyre felt når du skal rett frem og rundkjøringen har 4 avkjøringer som på det bildet(inkludert den du kommer fra). Har den 3 derimot, altså ingen til venstre for den du står i, skal du ligge i venstre felt.  :)

6896312[/snapback]

Beklager, men du tar feil her også.

 

Antall armer i rundkjøringa har ingen betydning for plassering. Har den 3 armer, altså ingen til venstre for den du står i, skal du ligge i høyre felt. Det er kun hvis man skal til venstre (mer enn 180°) at man skal ligge i venstre felt.

 

Jeg ser at du linker til vegvesenets artikkel om runderkjøringer, men har du giddet å lese den selv? Virker ikke sånn...

Endret av buskmann
Lenke til kommentar

Det kommer ann på hvordan armene er plassert i forhold til hvor du kommer inn i rundkjøringen.

 

 

I tillegg er dette med blinkin dårlig informert om og har ikke sett et sted som refererer til en hjemmel i loven.

 

Min erfaring er at hvis du skal in i rundkjøringen så kan du blinke inn, men da bør du også blinke ut, gidder du ikke å blinke 2 ganger, blink bare ut.

Lenke til kommentar

Riktig som Tobinor nevner, store lastebiler ol. ligger gjerne i ytterste felt for å klare svingen. Dette bør du være oppmerksom på.

 

Ellers, som de fleste sier, du skal blinke ut av rundkjøringen. Blink til høyre når du ligger ved avkjøringen FØR den du skal svinge av.

Aner ikke hvor mange ganger jeg har stoppet for bilister som ikke har giddet å blinke seg ut, men dette er irriterende.. :no:

 

Hvis du blinker til venstre bør du i værtfall blinke deg ut i god tid.. Som oftest ser man hvor du skal når man ser på plasseringen din i rundkjøringen.. :) -Tut og kjør!-

Lenke til kommentar
I tillegg så skal du egentlig ligge i høyre felt når du skal rett frem og rundkjøringen har 4 avkjøringer som på det bildet(inkludert den du kommer fra). Har den 3 derimot, altså ingen til venstre for den du står i, skal du ligge i venstre felt.  :)

6896312[/snapback]

Beklager, men du tar feil her også.

 

Antall armer i rundkjøringa har ingen betydning for plassering. Har den 3 armer, altså ingen til venstre for den du står i, skal du ligge i høyre felt. Det er kun hvis man skal til venstre (mer enn 180°) at man skal ligge i venstre felt.

 

Jeg ser at du linker til vegvesenets artikkel om runderkjøringer, men har du giddet å lese den selv? Virker ikke sånn...

6898404[/snapback]

 

Det er sånne idiotbilister som deg jeg nesten kjører på deg hver dag. Makan. Leste du ikke linken til vegvesenets artikkel om rundkjøringer? Anbefaler deg at du faktisk leser gjennom den, og tar deg en tur opp og ned i Schweigaardsgt i rushen, før du uttaler deg igjen.

 

 

Jeg blinker villig til venstre, og kjører i venstrefila når jeg skal rett frem, så lenge det er hensiktsmessig. Og gjør det med god samvittighet. (blinker forresten alltid ut)

Lenke til kommentar
Til slutt; du skal bare blinke ut av rundkjøringen, dvs. aldri blink til venstre bare til høyre.

 

Du kan også lese mer på Vegvesenet sine sider.

6894066[/snapback]

 

 

Nei det skal ikke blinkes til venstre i en rundkjøring. Vet at mange kjørelærere faktisk lærer dette bort til elevene sine, men det er direkte feil.

6896055[/snapback]

 

Har DU lest den siden du linker til?

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Da tolker jeg ikke dette til dithen at du skal blinke før du entrer rundkjøringen, for så å skru av blinklyset idet du entrer. Her tolker jeg det slik at venstre blinklys står på til du bytter til høyre blinklys.

Personlig gjør jeg alltid dette, og synes det er kjempenytting når andre også gjør det samme.

 

 

I praksis i rundkjøringer har du vikeplikt fra venstre, med mindre det kommer en tysk bobil fra høyre som plutselig finner ut at han skal motsatt vei av alle andre i runkjøringen.(ja, det har hendt meg)

 

Siste merknad:

En rundkjøring er ikke rundkjøring bare fordi den har en runding i midten.

En rundkjøring er kun rundkjøring når den er merket som rundkjøring.

Det finnes KRYSS som ligner (ofte kan man da kjøre over den lille runde kulen i midten), men disse må ikke forveksles!

Lenke til kommentar
Jeg blinker villig til venstre, og kjører i venstrefila når jeg skal rett frem, så lenge det er hensiktsmessig. Og gjør det med god samvittighet. (blinker forresten alltid ut)

6898456[/snapback]

Dette kommer helt an på rundkjøringen, antall armer og antall felt inn og ut på de diverse armene.

Men som en hovedregel på en firearmers rundkjøring med to felt inn, og ett felt ut på de andre armene er at venstre går til venstre, mens høyre går rett frem eller til høyre, men dette burde fortsatt sjekkes opp mot skiltningen for det finnes alltid unntak. (F.eks. rundkjøringen på Ullern når du tar av fra Ring 3 rundt Oslo)

 

EDIT:

Spesifiserte litt.

Endret av Nazgul
Lenke til kommentar

En liten guide til rundkjøringer:

 

Når du skal inn i rundkjøringen, skal du gi tegn som om du kommer inn i et vanlig veikryss. Husk vikeplikten.

 

Legg deg i riktig fil. Plasser deg slik at du tydelig viser hvor du skal og samtidig sørger for at trafikken glir lett frem til og gjennom rundkjøringen.

 

Dersom det er to felt, ska du ligge til høyre om du skal ut til høyre for midten av rundkjøringen. Skal du til venstre for midten, skal du ligge i venstre felt. Skal du rett frem kan du velge felt, men helst ligge til høyre.

(Husk at det ofte er piler i vegbanen som hjelper deg å velge riktig fil...)

 

Om du skifter felt, har du alltid vikeplikt, også i rundkjøringer.

 

Ikke stopp i rundkjøringen. Ta deg heller en ekstra runde.

 

Signaliser at du skal ut av rundkjøringen. Skal du rett frem blinker du til høyre når du er midt inne i rundkjøringen og så langt frem at ingen tror du skal til høyre.

 

Skal du til venstre blinker du til høyre når du er så langt rundt at ingen tror du skal rett frem, men før du begynner å skifte felt.

 

Trafikkreglenes paragraf 14, punkt 2: «Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn.»

 

:w00t:

 

Edit: La til paragraf...

Endret av Tobinor
Lenke til kommentar
En liten guide til rundkjøringer:

 

Er litt forvirret over at så mange ikke nevner at du har vikeplikt for biler som kommer fra venstre. Stemmer ikke dette? Deftte finner jeg veldi få steder.

6920152[/snapback]

 

Jepp! Du har vikeplikt for de som kommer fra venstre. (Ikke biler fra høyre, som en som skulle fornye førerkortet, gjorde til trafikklæreren min! :p Han kjørte rett inn i rundkjøringen selv om det var lastebiler han kunne fått i ræva.. :no: )

Lenke til kommentar

Skal si litt om det med vikeplikta. Når man kommer til en rundkjøring, der det er gitt ved påbudskilt, og det er et vikepliktskilt, betyr dette at man har vikeplikt fra venstre. Du skal vike når du ser biler som er i rundkjøringa, eller på tur inn i den. Du ska ikke rase inn i rundkjøringa hvis du ser en fra venstre som er på tur inn. Det er en av paragrafene som sier at du ikke skal være til hinder for andre trafikanter. Kan det kjøres uten at du er til hinder - Go for it =)

 

Hvis du kommer til en rundkjøring gitt ved påbudskilt, men uten vikepliktskilt, skal vikeplikt foregå fra høyre. Det betyr i praksis at man også må stoppe midt i rundkjøringa for å vike inn andre som er på tur inn i rundkjøringa. Heldigvis er det bare et fåtall / om ingen igjen i Norge.

 

Min mor, (trafikklærer) sier at man skal bruke høyre felt i rundkjøringa, om man ikke skal ut siste vei. Skal man ut den siste veien, eller forbi skal man bruke venstre felt. Men hvis rundkjøringa er merket med piler, og sperrelinjer, skal dette følges!

Endret av Antarctica
Lenke til kommentar
Kan også nevne at du har kun vikeplikt fra venstre i en rundkjøring der det er merket med skilt

6898471[/snapback]

Har du ikkje vikeplikt for bilar som er inne i rundkjøringa då? Dvs at skiltet betyr det det normalt gjer, vikeplikt frå begge sider.

6923802[/snapback]

 

Du har vikeplikt for de inne i rundkjøringa ja.. Men det er ikke mange som kommer fra høyre når de er inne i rundkjøringa..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...